معصومه ابتکار:

دولت دوازدهم گفتمان رایج در مورد زنان را تغییر داد

صافی نیوز / معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: دولت دوازدهم گفتمان رایج در مورد زنان را تغییر داد و عدالت جنسیتی را در هشت محور شامل آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اقتصادی، اجتماعی، امنیت، حقوق و خانواده مدنظر قرار داد و برای هر کدام ۱۷۶ شاخص تدوین کرد.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا،معصومه ابتکار روز دوشنبه در سلسله نشست های گفت وگوی بین نسلی با موضوع عدالت جنسیتی، بر این موضوع که عدالت جنسیتی به معنای قرار داشتن هر چیزی در جای خود است، اظهار داشت: عدالتی در حیطه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که کم از بحث برابری نیست ضمن اینکه برگرفته از فرهنگ بومی، رویکردی متناسب تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مفهوم، کاربرد و عملکرد عدالت از برابری صرف بهتر است، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان در دولت دوازدهم تلاش کرد عدالت جنسیتی را در هشت محور آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اقتصادی، اجتماعی، امنیت، حقوق و خانواده مدنظر قرار داده و برای هر کدام، ۱۷۶ شاخص تدوین کرده است.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: تلاش کردیم تعریف ما از عدالت جنسیتی هم با واقعیت های کف جامعه و هم با فرهنگ بومی منطبق و هم رویکرد عدالت محور داشته باشد. بر همین اساس شاخص های عدالت جنسیتی کاری ایرانی و اسلامی است که با وجود مقابله و مخالفت های فراوان، در ستاد زن و خانواده تصویب شد.

ابتکار با بیان این موضوع که شناسنامه شاخص های عدالت جنسیتی هم با همکاری مشترک معاونت امور زنان و مرکز آمار تدوین شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت آینده این کار را ادامه دهد که خوشبختانه در گفت و گو با رییس جمهور منتخب قول ادامه مسیر داده شد در غیراینصورت سازمان های مردم نهاد قوی یعنی جامعه مدنی می توانند آن را ادامه دهند.

شاخص های عدالت جنسیتی به دلیل نبود آمارهای دقیق به کندی پیش می رود

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، فردا (سه شنبه) مصادف با روز عرفه را روز آگاهی و معرفت نفس دانست و یادآور شد: عید قربان هم فرصت جدیدی است برای اینکه بتوانیم خودخواهی ها و نفسانیت و تک محوری را به پای نگاه بزرگ انسانی کنار بگذاریم تا در آن قامت تجلی پیدا کنیم.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه شاخص های عدالت جنسیتی با شاخص های جهانی هم خوانی دارد زیرا تجربه مشترک است، خاطرنشان کرد:  بخشی از شاخص ها هم بومی و سازگار با فرهنگ کشور است اما اینکه چرا وضعیت ما مطلوب نیست چند دلیل دارد و دلیل عمده این است که متاسفانه بعد از حاشیه های ایجاد شده برای سند ۲۰۳۰، در جمع آوری آمار دچار مشکل هستیم زیرا نگاه های خاص عنوان کردند که آمار درست نباید جمع آوری شود.

به گفته وی، در دولت دوازدهم شاخص مدیریت زنان از پنج درصد به ۲۵ درصد رسیده و ۹۶ معاون وزیر و ۱۷ معاون استاندار و فرماندار زن داریم که دستاورد بزرگی در بحث جلب مشارکت زنان و ورود زنان به دایره مدیریتی است.

ابتکار در تشریح عملکرد معاونت امور زنان در حوزه توان افزایی زنان به لوایح حقوقی حمایتی از زنان همانند لایحه جامع بحث حضانت کودکان توسط مادران و همچنین لایحه امکان دسترسی مادر به حساب سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت فرزند خود اشاره کرد و گفت: افزودن نام مادر در کارت ملی فرزند هم با مقاومت و مخالفت های زیادی که بی دلیل بود انجام می شود.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به مشارکت های بین المللی معاونت امور زنان با سایر کشورهای جهان یادآور شد: برخلاف نگاه برخی، این نوع مشارکت های بین المللی قرار نیست بر روی استقلال فرهنگی ما تاثیر بگذارد. ضمن اینکه با سیاست درهای بسته و توهم نفوذ بیگانگان نمی توان کار کرد؛ این بدبینی ها گریبان جریانات مدنی و ملی را می گیرد و آثار آن محدودیت هایی است که پیش می آید و مردم گرفتار می شوند.

ابتکار افزود: جنگ روانی و خبر فیک در مورد اخبار ایران و دولت زیاد است و نباید هر حرفی که زده می شود را به سادگی باور و قضاوت کرد. این شاخص ها بر مبنای مشکلات و ضرورت های جامعه شکل گرفته است و می خواهیم وضعیت زنان بهینه شود. باور داریم که تغییر گفتمان رایج در مورد زنان نتیجه تلاش ها و شاخص های دولت دوازدهم است ضمن اینکه این سیاست ها وقتی وارد برنامه شود بخش از مشکلات زنان حل می شود.

وی تاکید کرد: باید با ادامه تعاملات و حضور در مجامع بین المللی و حضور موثر در سازمان های بین المللی تاثیرگذاری داشته باشیم و منافع کشور را دریابیم که امیدواریم این روند در دولت بعدی و معاونت زنان هم ادامه یابد.  

ابتکار با بیان اینکه در ۳۱ استان سند ارتقای وضعیت زنان ابلاغ شده و در حال اجرا است، تصریح کرد: در جهت توان افزایی زنان، موافقتنامه های بسیاری با دستگاه های مختلف منعقد شده که ۹۵ درصد آن اجرا شده است. این تحول بزرگی است و انتظار ما استقرار و استمرار آن است. دیگر بهانه کمبود امکانات هم وجود ندارد چون ما کوچکترین دستگاه دولت از لحاظ ساختار و بودجه هستیم اما با جذب مشارکت های مردم نهاد قدم های بزرگی برداشتیم.

انتهای پیام/