دو روی سکه برجام برای بازار سهام

صافی نیوز / امروز دوشنبه ۸ آذرماه است و جلسات رسمی مذاکرات برجام در وین تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود. حالا چشم امید بسیاری از بازارهای مالی از جمله بورس به مذاکره‌کنندگان وین است.

به گزارش صافی به نقل از تجارت نیوز، سرانجام امروز دوشنبه ۸ آذرماه است و جلسات رسمی مذاکرات برجام در وین تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود. حالا چشم امید بسیاری از بازارهای مالی از جمله بورس به دست مذاکره‌کنندگان وین است. اما اینکه نتیجه مذاکرات چطور می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد، موضوعی است که کارشناسان ما نظرات متفاوتی درباره آن دارند.

علی صادقیان کارشناس بازار سهام گفت: نتیجه مذاکرات و به طبع آن تعیین جهت نرخ ارز بر بازار تاثیرگذار است. اما در حال حاضر افزایش نرخ بهره و ترس از سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری، سبب شده در بازار جو خرید وجود نداشته باشد.

صادقیان افزود: علاوه بر این فروش بی‌محابای اوراق دولتی، عدم ورود پول هوشمند به بازار و عدم حمایت‌های جدی از سوی نهادهای سیاست‌گذار نیز بر افت بازار تاثیرگذار است. به عقیده من تا تعیین نتیجه مذاکرات و قیمت ارز فعلا بازار از روند مثبتی برخوردار نخواهد بود.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس ما بیشتر بر اساس انتظارات تورمی رشد می‌کند، اگر بازار به این نتیجه برسد که برجام حرکت رو به جلویی دارد در قدم اول انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته نصیرزاده، این موضوع شوک منفی به دارایی‌هایی که در بازارهای ریسک‌پذیر مثل بازار سرمایه هستند می‌دهد. البته صنایعی از همین محل شوک تاثیر مثبت می‌گیرند مثل صنعت خودرو، گروه‌های بانکی، حمل و نقل و … .

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: این موضوع آثار بلندمدتی همچون ثبات بازار اقتصادی، کاهش هزینه نقل‌وانتقال پول، بازگشت سرمایه، کاهش هزینه حمل‌ونقل، کاهش تخفیفات محصولات صادراتی و دسترسی به بازارهای جدید دارد که بر کلیت اقتصاد اثر می‌گذارد.

محمدمهدی عشریه کارشناس بازار سهام نیز خاطرنشان کرد: اگر دولت به یک توافق کامل و جامع برسد، شاهد کاهش نرخ ارز بازار آزاد در بلندمدت خواهیم بود. این کاهش هر چند در سامانه نیما آنچنان محسوس نیست ولی برای مدتی به طور احساسی جو فروش در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس عنوان کرد: در ادامه با بهبود شرایط کسب و کار، فرآیند سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند. از بعد اقتصاد کلان هم دولت ممکن است بعد از توافق جامع کمی از سیاست‌های انقباضی خود کوتاه بیاید و این باعث افزایش نسبت پی بر ای بازار سرمایه خواهد شد.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: وضعیت بورس از این بدتر نمی‌شود و به اندازه چند ماه آینده نیز برای بازار سهام اتفاقات بد از پیش افتاده است. در چنین شرایطی به نظر من حصول توافقات برجام نیز به نفع بورس خواهد بود. چرا که راه بسیاری از شرکت‌ها باز خواهد شد. برخی از شرکت‌های صادرات‌محور بورس نیاز به ارتباط با سایر کشورها دارند. امکان بروزرسانی دستگاها برای برخی از شرکت‌ها فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی ربطی به تحریم ندارد، گفت: وضعیت نقدینگی، کسری بودجه، انتشار اوراق و … به سیاست خارجی ربط ندارد. در حال حاضر بزرگترین درد بازار سرمایه عدم اعتماد مردم به دلیل ابهامات موجود در سیاست‌گذاری و تصمیمات دولت است.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام تصریح کرد: در حال حاضر بازار سهام تحت تاثیر سه عامل مهم است. از طرفی بازار جهانی با افت مواجه است. از طرفی مذاکرات وین در پیش است. و نکته سوم هم اینکه از لایحه بودجه جدید خبرهای خوبی نمی‌رسد.

انتهای پیام/