دیدار مهم رئیسی و پوتین در «سمرقند»

صافی نیوز / ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست کاری خود با "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری ایران به موضوعات مختلفی از جمله عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای، مذاکرات هسته ای و تحریم ها پرداختند.

به گزارش صافی، سید ابراهیم رئیسی، در این دیدار ضمن تشکر از حمایت روسیه جهت عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: اراده ایران بر توسعه روابط راهبردی با روسیه در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، هوا و فضا هست.

رئیسی با اشاره به دیدار ولادیمیرپوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: نکات و محورهای راهبردی رهبر انقلاب مطرح کردند که دنبال تحقق آن خواهیم بود.

رئیسی ضمن تشکر از روسیه به خاطر حمایت از ایران برای عضویت در اتحادیه اروسیا و بریکس گفت: همکاری ما در سازمان همکاری شانگهای و ارتباط جمهوری اسلامی با اعضای این سازمان می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی برای ایران و توسعه منطقه کمک به سزایی داشته باشد.

رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد بنده و معاون اول رئیس جمهور معاون وزیر خارجه حتما پیگیری می کند علاوه بر کمیسیون مشترک بین دو کشور بتوانند تفاهمات و توافقات بین دو کشور اجرایی و عملیاتی شود

رئیسی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا تصور می‌کند هر کشوری را که تحریم کند،‌ آن کشور دیگر متوقف می‌شود و فهم و درک آنها در این قضیه خطاست. آمریکا سالهاست ایران را تحریم کرده اما ملت بزرگ ایران تحریم و تهدیدها را برای خود به عنوان یک فرصت در رشد و پیشرفت تلقی کرده است. جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ها علیه روسیه را به هیچ عنوان قبول ندارد و این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و ارتباط تجاری و اقتصادی خود را با روسیه توسعه خواهیم داد.

وی افزود: ارتباط کشورهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند با یکدیگر، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و روز به روز آنها را حتی قوی‌تر کند.

رئیسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: حسن نیت ایران امروز برای همه مشخص شده که ما میز مذاکرات را ترک نکردیم، لیکن عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن به تعهدات از جانب اروپایی‌ها برای خیلی‌ها روشن شده است. از یک طرف مذاکره می‌کنند و از طرف تهدید؛ چه کسی در میان مذاکرات با تهدید نسبت به شورای حکام و دیگر مجامع مذاکره می‌کند؟ این لازمه حسن نیت نیست.

پوتین: توافقنامه همکاری جدید روسیه و ایران در مراحل پایانی است

رئیس جمهور روسیه در این دیدار گفت: حجم تجارت بین روسیه و ایران در سال گذشته ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش داشته است.وی بیان کرد: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: هر آنچه لازم است برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم. آخرین تشریفات باقی مانده است.

پوتین اظهار داشت: کار بر روی توافقنامه همکاری جدید بین روسیه و ایران در مراحل پایانی خود قرار دارد. بسیاری از طرح‌های روسیه و ایران با حمایت رهبر ایران در حال پیشرفت است. ما خواهان این حمایت در آینده نیز هستیم.

پوتین مدتی قبل از برگزاری این نشست، در نشستی اقتصادی در روسیه گفته بود که تحریم‌های غرب علیه روسیه در پی جنگ اوکراین، موجب انزوای این کشور نخواهد شد چراکه روسیه به دنبال فرصت‌های جدید در کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران و کشورهای آفریقایی خواهد بود.

انتهای پیام/