راه آهن چه زمانی از قزوین و رشت به انزلی می رسد؟

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، راه آهن قزوین-رشت-انزلی با ۲۱۸ کیلومتر طول که ساخت آن از سال ۱۳۸۱ کلید خورده است، در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. به گزارش ایسنا، احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی که توسط شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دستور کار قرار گرفته، […]

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، راه آهن قزوین-رشت-انزلی با ۲۱۸ کیلومتر طول که ساخت آن از سال ۱۳۸۱ کلید خورده است، در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی که توسط شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دستور کار قرار گرفته، طبق برآوردهای صورت گرفته در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، پس از ۱۹ سال، در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

عملکرد دوران برنامه پنجم توسعه و قبل از آن در خصوص احداث این پروژه به نحوی بوده است که در بازه زمانی مذکور برای آن رقمی معادل ۱۱۹۳ میلیارد تومان هزینه شده است و برآورد می‌شود که در سال ۱۳۹۸ نیز اعتباری معادل ۱۶۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یابد.

همچنین برآورد شده است که طی سال‌های بعد و تا سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۷۰۷ میلیارد تومان دیگر به پروژه احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی اختصاص یابد تا در مجموع با رقمی معادل ۲۵۰۳ میلیارد تومان پرونده این پروژه تا سه سال آینده بسته شود.

باید خاطرنشان کرد که طرح راه آهن قزوین–رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر، به صورت یک خطه، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد. لازم به ذکر است، مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می‌شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می‌شود.

همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است و این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

انتهای پیام

انتهای پیام/