رد مصوبه فروش سربازی و ابهامات افزایش حقوق ها در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

صافی نیوز / آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰،با خبرهای بودجه ای همراه بود. به طوری که طحان نظیف از وجود ابهامات درباره افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده و ایراد به خرید و فروش خدمت سربازی خبر داد.

به گزارش صافی، طحان نظیف با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در شورای نگهبان، اظهار کرد که کار بررسی بودجه تمام و امروز به مجلس ارسال می‌شود.

او با اشاره به اینکه زمانبندی بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان باید لحاظ شود گفت: شورا در کمترین زمان کار بررسی بودجه را انجام داد و اگر می‌خواست این زمان بندی را رعایت کند بودجه به سال بعد هم نمی‌رسید.

مواردی که در لایحه بودجه مورد اشکال و ابهام بود مواردی بود که دقیق و روشن ذکر نشده بود یا برخی ابهامات جنبه اصلاح عبارتی و ویرایشی داشت و متن گویا نبود، ایراد استفاده از واژگان غیرفارسی هم در لایحه بودجه کماکان وجود داشت و امروز تمام این موارد به مجلس منعکس می‌شود.

ماجرای نامه هیات عالی نظارت مجمع درباره بودجه سال آینده؛ افزایش حقوق کارمندان ابهام دارد

طحان نظیف با اشاره به نامه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به شورای نگهبان، گفت: ما دیروز بعدظهر نامه هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت را دریافت کردیم که حاکی از اعلام مغایرت‌های بودجه بود که نامه هیئت عالی نظارت را نیز به مجلس ارسال خواهیم کرد. یکی از موارد ابهام، میزان افزایش حقوق و دستمزد برای همه کارمندان  که۱۰ درصد درنظر گرفته شده، بود که برای شورا ابهام وجود داشت که اساسا این روش با توجه به دریافتی‌ها و پله‌های مالیاتی مختلف ابهاماتی داشت که به مجلس منعکس می‌شود.

مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران ابهام دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در پاسخ به سوالی راجع به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران که مشمول کارگران دستگاه‌های اجرایی نشده است گفت: ما راجع به این مورد ابهام داشتیم و این مصوبه به مجلس برگشت می‌خورد.

اظهارنظر درباره هشدار رهبر انقلاب به مجلس پیرامون عدم تکالیف مازاد به بانک‌ها

تسهیلات تکلیفی هم موضوعی است که شورای نگهبان بررسی کرد. با مجلس در این باره صحبت کردیم که آنان معتقد بودند که به هشدار مقام معظم رهبری دقت کرده و حتی میزان تسهیلات تکلیفی را کمتر کرده‌اند.

اصلاح قانون انتخابات

ما همیشه این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم. معمولاً اصلاح قانون انتخابات نزدیک زمان انتخابات اتفاق می‌افتد که مطلوب نیست. الان فرصت برای بحث‌های کارشناسی در این باره فراهم است. اطلاع داریم که این موضوع در مجلس در حال بررسی است.

 تکلیف فروش خدمت سربازی؛ شورای نگهبان ایراد گرفت

فرایند تصمیم‌گیری نسبت به نظام وظیفه فرایندی مشخص و قانونی است و مجلس اگر می‌خواهد تغییری در این خصوص بدهد باید با ستادکل نیروهای مسلح هماهنگ باشد؛ چون این فرایند طی نشده بود شورا به موضوع فروش سربازی ایراد گرفت.

زمان بررسی مصوبه عدم تغییر ساعت رسمی کشور

مصوبه عدم تغییر ساعت رسمی هر زمان به شورا ارسال شود آن را بررسی می‌کنیم.

مخالفت با واردات خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به ما نامه زد و همچنان مخالفت خود را با واردات خودرو مطرح کرد. مغایرت‌های هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو به قوت خودش باقی است.

اظهارنظر درباره حذف مالیات بر دخانیات در مجلس

در قوانین گاهی اوقات مواردی پیش‌بینی می‌شود که باید مجلس در بودجه این موارد را لحاظ کند. اینکه در یک قانون عادی حکمی بیاید اما در بودجه احکام و ارقامی برای آن پیش‌بینی نشود، نظر مجلس است و شورای نگهبان نمی‌تواند به این موارد ورود کند.

توضیحاتی درباره جهاد تبیین

مخاطب جهاد تبیین هم عموم مردم هستند هم دستگاه‌ها. ماهم از این مورد مستثنی نیستیم و براساس تعهداتی که داریم در این حوزه تلاش می‌کنیم مثل همین نشست خبری که امروز برگزار شده در فضای مجازی نیز از فضای موجود استفاده می‌کنیم.
 عملکرد شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰
شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه مجلس در ۵۳ عنوان شامل ۲۷ لایحه و ۲۶ طرح را بررسی کرد. همچنین ۲۰ اساسنامه از دولت در شورای نگهبان دریافت و مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، ️۱۵۲ استعلام شرعی از دیوان عدالت اداری در سال ۱۴۰۰ در شورای نگهبان بررسی شده است.

انتهای پیام/