رشد قیمت ۸۲ درصد از سهم های بورسی

صافی نیوز / بورس در روزی که 82 درصد از سهم‌ها سبزپوش بودند، توانست سهامداران خرد را متقاعد به ماندن در بازار سهام کند.

به گزارش صافی به نقل از فارس، بازار سرمایه پس از دو روز کاهش در شاخص‌ها، امروز روند صعودی به خود گرفت و نمادهای خودرویی و بانکی بازهم پیشرو بازار شدند و بورس را با خود به سمت صعود سوق دادند. در طرف دیگر، شاخص کل هم‌وزن برای پانزدهمین روز متوالی رشد کرد تا سهم‌های کوچک بازار شرایط مساعدتری را داشته باشند.

رشد همزمان شاخص کل و شاخص کل هموزن به دلیل اینکه با ورود پول حقیقی همراه شده است، می‌توان امیدوار بود، در روزهای آینده نیز بورس با رشد همراه باشد.

با این حال، کارشناسان بازار سرمایه، نزول دیروز شاخص را تعدیل کوتاه مدت بازار می‌دانند و معتقدند، با توجه به عوامل بنیادی و روندهای تکنیکال در مجموع بورس در میان مدت صعودی خواهد بود.

به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی سطح مقاومت شاخص بوده و انتظار می‌رود شاخص در کوتاه مدت در همین حوالی نوسان کند.
امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری افزایش یافت و این صنعت سبزترین گروه بازار بود. پس از این گروه نیز سهام شرکت‌های خودرویی بیشترین میزان سود را برای سهامداران خود ایجاد کرد.

رشد شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه بازدهی ۱.۰۵ درصدی داشت و رشد ۱۵ هزار و ۳۲۷ واحدی را تجربه کرد. این شاخص در حال حاضر در عدد یک میلیون و ۴۷۴ هزار و ۹۹ واحدی قرار دارد.

شاخص کل هموزن نیز با رشد پنج هزار و ۴۲۵ واحدی به عدد ۳۸۳ هزار و ۵۰۰ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۱.۴۴ درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۷۴ واحدی در شاخص ۲۰ هزار و ۶۲ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارزش معاملات در بازار سهام

ارزش کل معاملات بورس در جریان معاملات روز یکشنبه با رشد ۲۸ درصدی به ۱۰ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان بود که ۲۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۵ درصدی نسبت به معاملات روز گذشته به پنج هزار و  ۷۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت. سهام معاملات خرد از کل معاملات حدود ۵۵ درصد بوده است.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

در پایان معاملات روز یکشنبه حدود ۲۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد که نسبت به روز گذشته ۲۰۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. طی روزهای گذشته بازار سهام شاهد منفی شدن تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بوده است.

نمادهای خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فوکا (فولاد کاویان) شاهد خروج بیشترین پول حقیقی بوده و سهم های وبصادر (بانک صادرات)، وتجارت (بانک تجارت) و خودرو (ایران خودرو) نیز توانستند بیشترین پول حقیقی را به خود جذب کنند.

بالارفتن میزان مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۹۸ نماد رشد قیمت یافتند و تعداد ۹۸ سهم نیز در صف خرید قرار داشتند؛ به عبارت دیگر، ۸۲ درصد بازار رشد قیمت را تجربه کردند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۷۰ درصد رشد کرد و در رقم ۴۸۶ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، خبهمن (شرکت بهمن) و کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۸۵ نماد کاهش قیمت داشتند و تنها ۱۰ سهم در صف فروش قرار گرفت. به عبارت دیگر، ۱۷ درصد بازار افت قیمت را برای سهامداران به همراه داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۸۸ درصد کاهش یافت و ۲.۵ میلیارد تومان شد. طبق محاسبات انجام شده، میزان مازاد تقاضا در بورس ۴۸۵ میلیارد تومان بوده است.

در پایان معاملات امروز سهم‌های سغرب (شرکت سیمان غرب)، ثاصفا (شرکت‌ ساختمان‌ اصفهان‌) بیشترین صف فروش را داشتند.

انتهای پیام/