رشد ۵۲۰ درصدی نقدینگی در کشور

صافی نیوز / رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: رشد نقدینگی در ۶ماه نخست امسال به ۵۲۰درصد رسیده است.

به گزارش صافی به نقل از صدا و سیما، رئیس کل دیوان محاسبات کشور امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی در مشهد گفت: رشد نقدینگی در این چند سال بسیار بالا بود و در پایان ۶ماهه نخست امسال به حدود ۲هزار و ۹۰۰هزار میلیارد تومان رسید که این مقدار در ۷سال گذشته ۴۶۱هزار میلیارد تومان بوده است.

مهرداد بذرپاش افزود: افزایش پایه پولی کشور که رشد نقدینگی را نشان می دهد، برداشت از صندوق توسعه ملی، استقراض دولت از بانک مرکزی و فروش اوراق باعث رشد این نقدینگی و تورم شده است.

وی در ادامه به روند جدید رسیدگی به محاسبات مالی دستگاه‌های دولتی در سال۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: یکی از کار‌های تحولی که در دستور کار دیوان قرار گرفته است رسیدگی به بودجه دستگاه‌ها است بصورت ۲ماهه انجام می شود تا هر انحرافی در اجرای بودجه صورت گرفت با دادن هشدار سریع رفع شود که این موضوع باعث کاهش پرونده‌های قضایی و تحکیم فلسفه وجودی دیوان محاسبات می شود.

رئیس کل دیوان محاسبات از رسیدگی به پرونده‌های خاص در این دیوان خبر داد افزود: ۸ پرونده واگذاری دراین دیوان تا پایان سه ماهه نخست سال آینده درحال رسیدگی است، پرونده‌هایی که یا در میزان برآورد قیمت‌های اولیه، یا در نحوه و اهلیت فرد یا مجموعه خریدار دچار مشکل و شبه شده است که از جمله آن می توان به پرونده هفت تپه اشاره کرد که اشتباهات فاحش آن برای این دیوان محرزو پرونده به دادگاه معرفی شده است.

وی گفت: در قانون بودجه سال۹۹ مصوب شد دستگاه‌ها می‌بایست تا ۲۸ اسفند اعتبارات ارائه شده را جذب کنند که با نظر ستاد ملی کرونا با شرایط بوجود آمده در قانون محاسبات عمومی، دستگاه‌ها بایدتا پایان فروردین۱۴۰۰ اعتبارات هزینه‌ای و تا پایان تیرماه اعتبارات تملکی را هزینه کنند.

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: ۷۰۰پروژه با ۸هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع محرومیت حاشیه شهر مقدس مشهد با بیش از ۱میلیون ۳۰۰هزار نفر جمعیت پیش بینی شده است که یکی از این کار‌ها ساخت بیمارستان ۵۴۰تختخوابی است که در آینده نزدیک کار اجرایی آن آغاز می شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: در چندین سال اخیر با محدودیت‌های بوجود آمده به اجبار پروژه‌ها را پیش بردیم و سیاست کشور هم در جهت رفع مشکلات مردم است، اما بعضی قوانین و کاغذ بازی‌های اداری مانع خدمات رسانی شده است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به بافت پیرامون حرم اشاره کرد و گفت: با توجه به کار‌های بزرگی که در این منطقه انجام شد، دچار بعضی مشکلات برای مردم هستیم که مدیران و مسئولین ذیربط در این قضیه باید پاسخگو باشند.

رضا جمشیدی، مدیرکل سازمان برنامه و بودجه استان هم به آخرین وضعیت اعتبارات خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۲هزار ۲۶۱میلیارد تومان از اعتبارات هزینه‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه به خراسان رضوی اختصاص یافت که یک هزار و ۵۱۲میلیارد تومان یعنی حدود ۶۶درصد این اعتبارات جذب شده است.