رشد ۶ برابری تخت های بیمارستانی در قزوین

صافی - تخت های بیمارستانی قزوین از ۳۶۰ مورد در سال ۵۷ به هزار و ۸۶۳ عدد در حال حاضر افزایش یافته است که آن را باید ثمره ارزشمند انقلاب اسلامی برای خدمات رسانی به مردم دانست.

حضور پزشکان هندی، بنگلادشی و پاکستانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی قزوین گویای واقعیت های زیادی از وابستگی نظام سلامت کشور پیش از انقلاب اسلامی و سال های اول شکل گیری نظام جمهوری اسلامی به خارج بود.

اما پس از انقلاب اسلامی و از دهه ۷۰ به بعد نه تنها پزشک خارجی در بیمارستان ها وجود نداشت بلکه با گسترش زیرساخت های درمانی و تربیت نیروی انسانی ماهر، ظرفیت پذیرش و درمان بیماران سایر کشورها در ایران فراهم شده است.
در دهه های قبل، امکانات بستری و جراحی در بیمارستان های قزوین بسیار محدودتر از امروز بود و بیماران باید برای انجام برخی اعمال ساده جراحی پس از چند ماه نوبت، رنج سفر به پایتخت را آن هم پس از چندین ماه در نوبت ماندن، تحمل می کردند.

اما امروز به برکت انقلاب اسلامی مراکز درمانی قزوین علاوه بر افزایش تعداد، به درجه ای از پیشرفت رسیده اند که تقریبا ظرفیت درمان و جراحیِ تمام مشکلات جسمی در خود این استان وجود دارد و نیازی نیست بیماران به استان های بزرگ مراجعه کنند.

تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مهمترین دستاورد برای آموزش نیروی انسانی حوزه سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تاسیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین را مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه سلامت در قزوین عنوان کرد و گفت: این دانشگاه در سال ۶۳ با عنوان دانشکده علوم پزشکی به منظور تربیت پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی بومی تاسیس شد و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ۷۰ دانشجوی رشته پزشکی را در سال تحصیلی سال ۶۴ و ۶۵ جذب کرد.

منوچهر مهرام افزود: در سال ۱۳۷۰ این دانشگاه با توجه به ایجاد دانشکده های جدید و توسعه آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ارتقا یافت و هم اکنون دارای پنج دانشکده و ۶ مرکز آموزشی و درمانی، هشت مرکز تحقیقات و ۲ مرکز آزمون برجسته کشوری است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۵۲ رشته در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عمومی و تخصصی این دانشگاه فعال است.

مهرام ادامه داد: تعداد اساتید علمی ۲۸۶ نفر شامل ۳۲ مربی، ۲۰۰ استادیار، ۴۴ دانشیار و ۹ استاد تمام در دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی است.

اجرای طرح پزشک خانواده، سامانه ارجاع و طرح تحول سلامت در دهه های ۸۰ و ۹۰

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص گفت: تحول اساسی اول در نظام سلامت کشور بعد از انقلاب، راه اندازی نظام شبکه بهداشت کشور است که با حضور بهورزان در روستاها از سال ۱۳۶۳ آغاز شد و توانست تغییر اساسی در شاخص‌های سلامت کشور به ویژه در مورد بیماری‌های عفونی و واگیر ایجاد کند.

مهرام افزود: تحول اساسی دوم در نظام سلامت کشور بعد از انقلاب، اجرای طرح پزشک خانواده و سامانه ارجاع در سال ۱۳۸۴ بود که پس از ایجاد نظام شبکه خدمات بهداشت شهری و روستایی در دهه ۶۰ یکی از مهمترین روش‌های افزایش دسترسی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات سلامت محسوب می شد.

وی، اجرای طرح تحول سلامت در سال ۹۳ را نیز سومین تحول مهم عنوان کرد و افزود: نظام بهداشت و درمان در کنار پیشرفت های اساسی برای درمان بیماران، در حوزه پیشگیری نیز اقدامات مختلفی را در طول این سال های اخیر آغاز کرده که غربالگری انواع بیماری هایی چون دیابت و فشار خون، سرطان ها، غربالگری تیروئید و فنیل کتونوری در نوزادان تنها بخشی از آنها است.

بیمارستان های قزوین توانایی انجام جراحی های پیشرفته را دارند

مهرام با بیان اینکه امروز در بیمارستان های دانشگاه، به روزترین تجهیزات درمانی و مجرب ترین متخصصان حضور دارند، گفت: جراحی قلب باز در قزوین با کمترین عوارض انجام می شود و عمل تعویض مفصل در بیمارستان های استان به یک عمل روتین تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: پزشکان متخصص و فوق تخصص جوان استان بسیار ماهر و با دانش بالا هستند و با وجود این امکانات و کادر متخصص در اکثر رشته های پزشکی نیاز به مراجعه به تهران نیست.

مهرام با بیان اینکه دانشگاه از چهار سال پیش تلاش خود را به گسترش زیر ساخت های درمان و افزایش تخت، معطوف کرده است گفت: ساخت بخش های nicu و picu بیمارستان قدس با افزایش ۲ برابری تخت، بازسازی icu بیمارستان شهید رجایی با افزایش تخت و بهسازی بخش های اورژانس و قلب بیمارستان بوعلی سینا و اورژانس شهید رجایی اقدامات تسکینی و موقتی برای کاهش مشکلات درمانی طی سالهای اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب و در سال های اول تشکیل نظام جمهوری اسلامی تمرکز بیمارستان ها بیشتر در مرکز استان بود، گفت: در حال حاضر تمام شهرستان های استان دارای بیمارستان هستند و در شهرستان هایی نیز که هنوز بیمارستان دولتی آنها ساخته نشده با خرید خدمات از بخش خصوصی امکان درمان بیماران فراهم شده است.

طرح های واکسیناسیون علیه بیماری های واگیر از دستاوردهای مهم بهداشتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در سال ۱۳۸۲ با اجرای واکسیناسیون MMR (سرخک و سرخجه) حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران علیه بیماری‌های سرخک و سرخجه ایمن شدند و پس از این اقدام بیماری‌های سرخک و سرخجه در کشور به مرحله حذف وارد شدند.

به گفته مهرام در استان قزوین در سال ۹۶ هیچ موردی از سرخک و سرخجه بروز نکرده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۳ تزریق واکسن پنج گانه (پنتاوالان) شامل واکسن‌های سیاه سرفه، دیفتری، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوآنزا آغاز شد که با تزریق آن، دیگر نیاز به تزریق جداگانه واکسن سه گانه و هپاتیت ب نبوده و از طرفی هموفیلوس آنفلوآنزا که از عوامل اصلی بیماری‌های مننژیت و پنومونی در کودکان زیر پنج سال است، نیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

این مسئول یادآور شد:هم اکنون بیماری جذام در کشور به مرحله حذف رسیده است و در سال ۹۶ مورد جدید این بیماری در استان قزوین گزارش نشده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: ۵۹ مورد فلج اطفال پیش از انقلاب در کشور گزارش شده بود که از سال ۱۳۷۹ موردی از بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده و کشور ایران تاکنون عاری از این بیماری است.

وی اظهار داشت: ایران با شروع واکسیناسیون همگانی کودکان علیه بیماری هپاتیت B از سال ۱۳۷۲، از رده کشورهای با شیوع متوسط به کشورهای با شیوع کم ارتقا یافت.

تخت های بیمارستانی قزوین به هزار و ۸۶۳ عدد افزایش یافت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پیش از انقلاب تعداد کل بیمارستان های قزوین چهار مرکز با ۳۶۰ تخت بود اما امروزه استان قزوین با ۱۱ بیمارستان دانشگاهی، چهار بیمارستان غیر دولتی و در مجموع ۱۵ بیمارستان با هزار و ۸۶۳ تخت در حال فعالیت است.

امیر محمد کاظمی فر افزود: این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی، در قزوین هیچ تخت ویژه ، دیالیز، سوختگی، روانپزشکی، آنژیوگرافی، بخش جراحی قلب باز، رادیولوژی و یا حتی آزمایشگاه وجود نداشت.

وی اضافه کرد: استان قزوین در خصوص تامین نیروی پزشکی نیز نسبت به پیش از انقلاب تحولات بسیار زیادی داشته به طوری که تعداد متخصصان آن از ۱۵ به ۴۶۳ تن و پزشکان عمومی از ۱۸به ۵۰۴ نفر رسیده و هم اکنون ۴۱ پزشک فوق تخصص در قزوین حضور دارند.

راه اندازی اورژانس هوایی تحولی مهم در فوریت های پزشکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: همچنین مهمترین دستاوردهای مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در دوره ۴۰ ساله انقلاب اسلامی راه اندازی اورژانس پیش بیمارستانی و راه اندازی اورژانس هوایی است که از سال ۹۳ ایجاد شد.

کاظمی فر افزود: در طول ۴۰ سال گذشته پایگاه های شهری و جاده ای نیز افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که پیش از انقلاب اسلامی قزوین تنها ۲ پایگاه اورژانس شهری با ۲ دستگاه آمبولانس داشت اما هم اکنون ۱۰ پایگاه شهری، ۳۰ پایگاه جاده ای با ۹۱ دستگاه آمبولانس فعال هستند.

۲۷۲ خانه بهداشت، ثمره ارزشمند انقلاب اسلامی در روستاها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در سال ۵۷ تنها ۱۴ باب خانه بهداشت روستایی در قزوین فعال بود اما اکنون به مدد اقدامات انجام شده توسط دولت های مختلف جمهوری اسلامی ۲۷۲ خانه بهداشت در مناطق روستایی این استان احداث شده اند.

حمیدرضا نجاری، افزایش مراکز جامع سلامت از ۶ به ۴۵ مرکز، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از هفت مرکز در سال ۵۷ به ۴۳ مرکز در سال جاری، ایجاد ۱۰۴ پایگاه سلامت، افزایش پزشکان خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت از ۱۳ به ۱۵۴ پزشک و استقرار ۴۸ دندان پزشک را در این مراکز از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب در استان قزوین عنوان کرد.

وی در ادامه به مقایسه چند شاخص بهداشتی پرداخت و گفت:در سال ۵۷ شاخص مرگ نوزادان روستایی ۱۱۱ در هزار تولد زنده بود در حالیکه این شاخص در سال ۹۶ به میزان ۷.۵ در هزار تولد زنده بوده است.

نجاری، مرگ کودک زیر پنج سال روستایی در سال ۵۷ را ۱۲۹ و در سال ۹۶ به میزان ۱۲.۷ در هزار تولد زنده عنوان کرد و گفت: همچنین شاخص مرگ مادران باردار روستایی نیز از ۲۳۷ در صد هزار تولد زنده به کمتر از ۲۰ در سال ۹۶ رسید.

این مسئول اضافه کرد: در سال های اخیر طرح های مکمل مختلفی برای پیشگیری از بروز بیماری ها در مدارس آغاز شده که توزیع مکمل قرص آهن ویژه دانش آموزان دختر دوره اول و دوم متوسطه و ویتامین D بین دانش آموزان پسر و دختر متوسطه از جمله آنها است.

نجاری ادامه داد: در سال های اخیر با تشکیل مراکز جامع سلامت در استان ها برای اولین بار به طور رایگان مشاوره های تغذیه و روان نیز در لیست خدمات این مراکز به مراجعان قرار گرفت به طوری که در سال گذشته ۸۲ هزار و ۳۰۳ نفر با مراجعه به این مراکز از مشاوره ها بهره مند شدند.

وی با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی ایمن سازی کودکان عله بیماری های هدف در مقایسه با پوشش ۳۰ درصدی این برنامه ها پیش از انقلاب اسلامی گفت:در سال ۵۷ تعداد ۵۹ نفر در قزوین به فلج اطفال مبتلا شدند در حالیکه آمار ابتلا به این بیماری در سال ۹۶ صفر بوده است.

نجاری خاطرنشان کرد: همچنین ابتلا به سرخک در سال ۵۷ به میزان ۱۵ هزار و ۸۴۳ نفر، ابتلا به دیفتری ۵۳۴ نفر و مالاریا ۲۹ هزار و ۶۳۰ نفر بوده است که در سال ۹۶ ابتلا به سرخک و دیفتری صفر و در مالاریا ۲ مورد وارد شده گزارش شد.

شاخص امید به زندگی در قزوین به ۷۷.۹ سال رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با تمام فعالیت های مختلف انجام شده در نظام بهداشت و درمان، امید به زندگی در این استان از ۵۵ سال در سال ۵۷ به ۷۷.۹ سال در پایان سال ۹۶ رسیده است.

نجاری از اجرای ۳۴ عنوان برنامه بهداشتی در قزوین پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: آغاز برنامه ملی گسترش واکسیناسیون از سال ۶۳، راه اندازی کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری از سال ۸۴، راه اندازی برنامه ثبت سرطان از سال ۷۹، غربالگری دیابت از سال ۸۳، غربالگری فشار خون از سال ۸۱ و راه اندازی مراکز گذری کاهش آسیب از سال ۸۶ از جمله این برنامه ها بوده است.

نجاری، اجرای برنامه های مراقبت حداقل ۲ بار پس از زایمان، راه اندازی مراکز کلاس های آمادگی زایمان از سال ۹۳، احداث مراکز تسهیلات زایمانی و اجرای برنامه مراقبت حداقل ۶ بار در دوران بارداری را از جمله فعالیت های حوزه بهداشت به منظور تولد نوزادان سالم و جلوگیری از مرگ مادران باردار عنوان کرد.

وی گفت: در این سال ها دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مدارس و دانشگاه ها نیز برنامه های متنوعی به منظور پیشگیری از بیماری ها و توسعه بهداشت عمومی اجرا کرده که سفیران سلامت دانش آموزی و دانشجویی، تامین یک وعده غذای گرم در روستا مهدها، نظام مراقبت پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره آمیز سلامت دانش آموزان و برنامه مدارس مروج سلامت از جمله آنها است.

انتهای پیام/