رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس مراغه ضروری است

صافی نیوز / معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس این شهرستان تاکید کرد.

به گزارش صافی، احمد مجتهدی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در مصاحبه با صافی بر لزوم توجه به دستورالعمل های بهداشتی در خصوص بازگشایی مدارس تاکید کرد.

وی با اشاره به شرایط خاص کرونایی گفت: به عنوان اولویت اول، آماده سازی محیط مدرسه برای پذیرش دانش آموزان و تاکید بر استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی و … توسط کادر مدرسه، معلمین و دانش آموزان و رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک متر باید مدنظر قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پرشکی مراغه افزود: انتظار می رود مدارس مطابق دستورالعمل های ابلاغی عمل کنند و طوری برنامه ریزی کنند که تعداد محدودی از دانش آموزان در کلاس حضور داشته باشند. حداکثر زمان هر جلسه باید ۳۵ دقیقه در نظر گرفته شود و در هنگام ورود و خروج فاصله یک متر رعایت شود. در ساعت تفریح دانش آموزان هم سعی شود کلاس های مختلف در توالی های زمانی متفاوت در حیاط مدرسه حضور داشته باشند تا حداقل تراکم وجود داشته باشد.

وی همچنین به نقش اولیاء در آموزش نکات بهداشتی برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه از دست اندرکاران مدارس انتظار می رود ضمن همکاری با همکاران بهداشت، نکات آموزشی لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهند، از والدین هم انتظار داریم ضمن کنترل کردن شیوه ی رعایت نکات بهداشتی توسط فرزند خود اعم از استفاده از سرویس مدرسه یا رعایت نکات مربوط به استفاده از وسایل شخصی مانند مواد خوراکی و آشامیدنی و همچنین لوازم تحریردر این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

مجتهدی ضمن تاکید بر حساسیت والدین، معلمین و کارکنان مدارس به علائم مشکوک مانند تب در خود و دانش آموزان گفت: در این مواقع باید از حضور کارکنان یا دانش آموزان علامت دار در مدرسه ممانعت به عمل بیاید و بازگشت ایشان به مدرسه منوط به دریافت گواهی پزشکی باشد. در خصوص رانندگان سرویس های مدرسه نیز باید کنترل توسط دست اندرکاران مدارس صورت گیرد و وجود گواهی سلامت معتبر برای آنها الزامی می باشد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پرشکی مراغه به لزوم تعطیل بودن بوفه ها و پایگاههای تغذیه سالم در مدارس تاکید کرد و ادامه داد: دانش آموزان حتما باید از بطری های آب معدنی جهت نوشیدن آب استفاده کنند و در صورت نیاز به تغذیه، باید از مواد خوراکی شخصی خود با رعایت کامل شیوه نامه با نظارت معلم مربوطه استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت گندزدایی محیط مدرسه گفت: مواد مناسب ضدعفونی کننده دست باید به تعداد کافی در قسمت های مناسب تعبیه شده باشد و همچنین مدرسه باید تجهیزات و امکانات و پرسنل کافی برای گندزدایی داشته باشد. مدرسه ضمن تعیین یک نفر جهت گندزدایی باید برنامه ریزی لازم را برای گندزدایی قسمت های مختلف مدرسه شامل سرویس های بهداشتی، کلاس ها، دستگیره های در، سالن و غیره روزانه حداقل یکبار قبل از شروع و یک بار بعد از پایان برنامه داشته باشد.

تهویه مناسب محیط مدرسه از جمله نکات دیگری بود که معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه به آن اشاره کرد و گفت: برای داشتن تهویه ی مناسب توصیه می شود پنجره های ساختمان مدرسه بازگذاشته شود و در فصل سرما حداکثر هر ۲۰ دقیقه یک بار پنجره باز شود تا تهویه مناسب صورت گیرد.

در پایان، مجتهدی ضمن قدردانی از والدین و دست اندرکاران مدارس در همراهی دانشکده علوم پزشکی مراغه برای پیشگیری از ویروس کرونا گفت: توصیه ها، اطلاعیه ها، دستورالعمل ها و سایر نکات بهداشتی لازم از طرق مختلف در اختیار این عزیزان قرار می گیرد اما این عزیزان می توانند از طریق سامانه ۴۰۳۰ نیز از مشاوره ی همکاران ما استفاده کنند.

انتهای پیام/