23:19 1403/02/17

رفع شکاف جنسیتی در سوادآموزی دستاوردی از انقلاب

تهران-ایرنا-یکی از تحولات بزرگ پس از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش، رشد چشمگیر باسوادی در جامعه زنان است که منجر به رفع شکاف جنسیتی و کاهش فاصله باسوادی زنان و مردان شده تا آنجا که نرخ با سوادی زنان از ۳۵ درصد پیش از انقلاب به ۸۹ درصد پس از انقلاب رسیده است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار علمی ایرنا، پس از انقلاب اسلامی، وضعیت و موقعیت کسب ‌وکار زنان در رده های مهم شغلی و پست های مدیریتی تحولات زیادی پیدا کرد که یکی از عوامل موثر آن، ارتقای سطح سواد و دانش زنان است.
در این میان، کسب رتبه های برتر و کرسی های دانشگاهی، موفقیت در المپیادهای داخلی و خارجی و نام آوری در مسابقات علمی جهانی حکایت از پیشرفت سطح سواد در زنان دارد.
**افزایش پوشش تحصیلی، نقطه عطف انقلاب اسلامی در سواد آموزی
«فرحناز مینایی پور» مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش مینایی پور در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به توسعه پوشش تحصیلی برای دختران بعد از انقلاب اسلامی گفت: ۷ میلیون و چهارصد هزار نفر دانش آموز دختر و پسر در سال ۱۳۵۵ مشغول به تحصیل بودند که بعد از انقلاب این نرخ به ۱۴ میلیون و هفتصد هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسید.
وی ادامه داد: با دو برابر شدن جمعیت دانش آموزی در چهل سالگی انقلاب که منابع مالی، انسانی و کالبدی دو چندان را به خود اختصاص می دهد، شاهد آن هستیم که کشور در شاخص پوشش تحصیلی به ویژه در بخش دختران دارای موفقیت حداکثری شده است به گونه ای که نرخ پوشش تحصیلی در بخش دختران از ۴۱ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۷۹.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است که افزایش ۴۰.۱ درصدی را نوید می دهد.
وی افزود: این نرخ پوشش تحصیلی از سال ۵۵ تا ۹۵ در مقاطع مختلف تحصیلی عبارت است از: در دوره ابتدایی از ۵۷.۸ درصد به ۹۶.۱ درصد، در دوره متوسطه اول از ۲۷.۹ درصد به ۷۳.۲ درصد و در متوسطه دوم از ۱۹.۶ درصد به ۵۵.۷ درصد.
مینایی پور تصریح کرد: این آمارها همچنین به ترتیب از رشد ۴۰.۳ ، ۴۵.۳ و ۳۶.۱ درصدی پوشش تحصیلی در دوره های ابتدایی، متوسطه اول و دوم پس از انقلاب خبر می دهد.
به بیان مینایی پور، در حال حاضر آمار دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی ۳ میلیون ۸۲۰ هزار و پوشش تحصیلی ۹۷.۶ درصد، در مقطع متوسطه اول یک میلیون و ۵۳۳ هزار و پوشش تحصیلی ۹۳.۵ درصد و در متوسطه دوم یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و پوشش تحصیلی ۸۳.۱۳ درصد است.
**افزایش عدالت جنسیتی و کاهش بازماندگی از تحصیل
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب افزایش توزیع درصد نوآموزان از کل جمعیت در حال تحصیل است به این صورت که از ۳.۸ درصد در سال ۵۵ به ۵.۲ درصد در سال ۹۵ یعنی ۱۴ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: مطلب قابل توجه در این رشد،کاهش فاصله با سوادی زنان و مردان است به این معنا که پیش از انقلاب فاصله باسوادی زنان با مردان حدود ۲۴ درصد بود که اکنون این عدد به ۷۰ درصد رسیده است که نشان از کاهش چشمگیر این فاصله دارد.
به گفته مینایی پور، از دیگر دستاوردهای چهل ساله انقلاب، کاهش چشمگیر نرخ بازماندگی از تحصیل است که از ۳۸.۶ درصد در سال ۵۵ به ۳ درصد در سال ۹۵ رسیده است. همچنین در بحث سرانه آموزشگاه هم شاهد برابری در تعداد فضاهای کالبدی هستیم که به لطف انقلاب اسلامی در بخش دختران ۱۹۳.۲ هزار و در بخش پسران ۲۰۰.۶ هزار فضا وجود دارد.
وی تصریح کرد: مجموعاً می توان گفت در بحث عدالت جنسیتی در بخش آموزش، وزارت آموزش و پرورش دارای حداکثر موفقیت بوده است. در بخش فضاهای کالبدی هم کاستی ها متوجه هر دو جنس و مشکل عمومی کشور است.
علمی*۹۲۹۴*۱۴۴۰
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *