روایتی از جزئیات مهمِ لایحه بودجه 1402

صافی نیوز / براساس پیگیری‌های انجام‌شده کل بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع به ۵۰۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است و درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به ۸۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، با توجه به اینکه لایحه بودجه سال 1402 بعدازظهر روز دوشنبه به مجلس ارائه شده است اما اعلام وصول آن به‌صورت رسمی رخ نداده است. پیگیری‌هایی در خصوص ارقام کلان بودجه انجام شد، بر این اساس گفته شده است که بودجه عمومی دولت 2000 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌ها نیز 3000 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بدین‌ ترتیب کل بودجه به 5000 هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای مالیاتی حدود 700 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به 820 هزار میلیارد تومان می رسد.

از مجموع 2000 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، 1000 هزار میلیارد تومان آن را هزینه‌های حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، 1000 هزار میلیارد تومان دیگر نیز مربوط به سایر هزینه‌ها و تلفیق منابع و مصارف تبصره 14 است.

در بودجه نیز شاهد افزایش حقوق 20درصدی هستیم البته همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

براساس شنیده‌ها پیشنهاد ابتدایی نرخ ارز در بودجه 26 هزار تومان بوده که مورد موافقت قرار نگرفته است، به‌نظر می‌رسد که نرخ 23 هزار تومان که در بودجه سال گذشته نیز قرار گرفته بود در بودجه سال آینده نیز قرار خواهد داشت.

در خصوص تبصره 14 نیز باید گفت که منابع آن وارد بودجه شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این اقدام قرار نیست که تغییر به‌خصوصی ایجاد کند و تنها نظم بودجه را افزایش خواهد داد، در این بین منابع تبصره 14 نیز نزدیک به 700 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه 700 هزار میلیارد تومان از تبصره 14 وارد بودجه عمومی شده است و رقم هزینه‌های حقوق و دستمزد نیز 1000 هزار میلیارد تومان تعیین شده، به‌نظر می‌رسد که حدود 300 تا 400 هزار میلیارد تومان برای بحث بازخرید اوراق و همچنین بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده است.

یکی از نکاتی که در خصوص لایحه بودجه سال 1402 مطرح شده این است که در حقیقت تغییری قابل توجه در آن رخ نداده است و بخشی قابل توجه از رشد درآمدها و هزینه‌ها مربوط به تورم سال جاری است.

انتهای پیام/