روایت جلیلی از نحوه شکل گیری «دولت سایه» در سال ۹۲

صافی نیوز / سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سال 92 که رای نیاوردم در ستاد انتخاباتی خود اعلام کردم که کار ما برای کمک به دولت منتخب تازه آغاز شده است و بر همین مبنا دولت سایه را بوجود آوردیم.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، سعید جلیلی سه شنبه شب در گفتگو با برنامه «بدون تعارف» در بخش خبری ۲۰:۳۰ در پاسخ به این سوال که چگونه به جمع‌بندی برای حضور در انتخابات رسیده‌اید، گفت: هشت سال است که تحولات کشور را دنبال کرده و در حد وسع خودمان بر روند کشور تاثیر گذاشتیم؛ معتقدیم به پشتوانه کار کارشناسی و میدانی در این هشت سال، آمادگی خوبی به وجود آمده و نسبت به نقاط قوت و ضعف کشور کاملا آگاه هستیم.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا عمیقا آماده حل مشکلات کشور هستید، خاطرنشان کرد: از نظر ما، شعار «جهاد بزرگ برای جهش کشور» مبتنی بر واقعیت است؛ به جمع‌بندی رسیدیم و معتقدیم با توجه به همه‌ی شرایط موجود، کشور ما آماده ارتقاء و جهش است.

وی افزود: مورد به مورد بررسی کردیم و معتقدیم کشور می‌تواند جهش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید براساس برآورد واقعی و نه آرزو، برنامه خود را نسبت به اداره کشور ارائه کنند، تصریح کرد: برخی موانع وجود دارد که از تحقق برنامه‌های دولت‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین برنامه داشتن لازم اما کافی نیست. امروز هم بسیاری از موضوعات و برنامه‌های مطرح شده میان نامزدهای انتخاباتی مشترک است اما در کنار برنامه، «اراده» و «باور» دولت نیز ضرورت دارد.

جلیلی ادامه داد: یکی از موانع تحقق برنامه‌ی دولت‌ها مربوط به مشکلات فرهنگ سیاسی کشور است؛ یکی از آنها، تعارف داشتن در عرصه اجراست. «تعارف» در حکومت‌ داری جایی ندارد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در دفاع از حق مردم با هیچکسی نباید تعارف داشته باشد؛ حتی با خود مردم نیز نباید تعارف کرد. در زمان برجام خیلی‌ها میگفتند نقدها را مطرح نکنید، چون مردم خوششان می‌آید؛ اگر تشخیص دادیم که مثلا برجام مسیر درستی نیست، وظیفه داشتیم آن را در حد توان برای مردم بازگو کنیم.

وی افزود: امیرمومنان(ع) به عنوان الگو، با یاران، اقوام و منصوبان نزدیک خود نیز تعارف نداشتند. نامه‌های ایشان به کارگزاران خود شاهد این ادعاست؛ امیرمومنان(ع) هر جا لازم بود، نه تنها تعارف نمی‌کرد بلکه در دفاع از حقوق مردم، کارگزاران خود را مورد عتاب قرار می‌داد.

نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه فهم واقعی از زندگی عامه مردم توسط اعضای دولت صرفا با اطلاع یافتن از اوضاع آنها محقق نمی‌شود، گفت: اینکه حتی مسئولی از قیمت‌ها کاملا با خبر باشد و هزینه‌ها را بداند یک نگاه حداقلی است؛ لمس فقر، تبعیض و .. لازمه فهم زندگی مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه به برنامه‌های کاندیداها اعتماد کنند، اظهار داشت: کارنامه افراد محک خوبی برای این موضوع است؛ مردم زمانی به حضور حاج قاسم در سوریه اعتماد کردند که کارنامه موفق او در دوران دفاع مقدس و صداقت او را در طول دوران مدیریت‌اش دیده بودند؛ من فکر می‌کنم اگر مردم کارنامه خوب و صداقت لازم از هر کاندیدایی را ببینند، به او اعتماد بیشتری خواهند داشت.

جلیلی افزود: اگر ما مدعی هستیم که کشور می‌تواند جهش پیدا کند، صرفا به این معنا نیست که ما می‌توانیم این جهش را ایجاد کنیم؛ هر کسی که درک درستی از شرایط داشته باشد و برنامه‌های درستی اجرا کند، کشور را می‌تواند به جهش برساند.

وی خاطرنشان کرد: اگر الان ادعا کنیم که عمده مشکلات مردم داخلی است، شاید برخی بگویند چون ما در دولت حضور نداشتیم این حرف را میزنیم اما من در سال ۹۲ که بعد از ۶ سال مسئولیت مذاکرات، کاندیدا شدم نیز گفتم که عمده مشکلات اقتصادی کشور ما به مدیریت داخل بر می‌گردد.

وی در این راستا افزود: همان زمان نیز گفتم که ماشین دولت کند است و سیستم بانکی نیاز به اصلاح دارد؛ عبور از این مشکلات نیاز به استفاده از همه‌ی فرصت‌های کشور دارد. حرفی که آن سالها تحت عنوان «آزاد کردن ظرفیت‌ها» مکررا می گفتیم، الان نیز نیاز کشور است.

جلیلی گفت: به وجود آوردن جهش به معنای اقدامات سوپرمنی نیست؛ جهش زمانی به وجود می‌آید که فرصت‌های سراسر کشور را بشناسیم و از هریک از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای اعضای کابینه و تیم اقتصادی دولت به جمع‌بندی رسیده‌ایم. یکی از برکات هشت سال دولت سایه، شناخت جوانان متخصص، اساتید صاحب‌نظر و مدیران موفق و پاکدست بود؛ مجموعه‌ای افراد برای مسئولیت‌های مختلف را شناسایی کردیم که می‌توانند بار مسئولیت دولت آینده را به دوش بکشند.

وی افزود: اگر رای نیاورم، صد در صد به قانون تمکین خواهم کرد. سال ۹۲ که رای نیاوردم در ستاد انتخاباتی خود اعلام کردم که کار ما برای کمک به دولت منتخب تازه آغاز شده است و بر همین مبنا دولت سایه را بوجود آوردیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر ما توسط مردم انتخاب نشویم، به این معنا نیست که مسئولیت‌مان نسبت به کشور تمام می‌شود؛ اگر کسی صادقانه به فکر خدمت به مردم است، باید رقیب خود را نیز کمک کند.در این هشت سال هر جا به نتیجه‌ای رسیده‌ایم، آن را به دولت مستقر که در انتخابات رقیب آن بود، اطلاع و نتایج را در اختیار آنها قرار دادیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوزه‌های مختلف به صورت داوطلبانه مسائل کشور را بررسی کردیم و به پشتوانه این کار، به دولت یا مجلس پیشنهادهایی ارائه شد که برخی از آنها نیز مورد استفاده قرار گرفت.

وی در انتها به عنوان یک جمله بدون تعارف خطاب به مردم گفت: امروز ما بدون تعارف بررسی کردیم که در چهار سال آینده کشور را تنها نباید اداره کرد بلکه باید آن را جهش داد؛ این جهش به شرطی محقق می‌شود که نه با مردم، نه مسئولین، نه جناح خودی و نه اطرافیان خودمان در بیان واقعیات و عمل به منافع مردم تعارف داشته باشیم.

انتهای پیام/