روحانی کدام اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله ایرانی را از آمریکا به ایران آورد؟ + عکس

روحانی در بازگشت از سفر به سازمان ملل و در فرودگاه مهرآباد گفت: در جریان این سفر، یک اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله ایرانی که در آمریکا بود، با یک کار قوی حقوقی بازپس گرفته شد و ما آن را به ایران آوردیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت محلی و پس از شرکت در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نیویورک را به مقصد تهران کرد.

روحانی برنامه فشرده کاری خود را در سفر به نیویورک، از ۸ بامداد دوشنبه و با جلسه‌ای با شماری از مدیران رسانه‌های آمریکایی آغاز کرد.

گفت‌وگو با ۱. شبکه تلویزیونی ان بی سی، ۲. دیدار با مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول، ۳. رئیس جمهور کوبا و ۴. سخنرانی در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا از جمله برنامه‌های صبح دوشنبه رئیس جمهور بود. این برنامه‌ها در عصر همان روز با دیدار ۵. رئیس کمیته بین المللی المپیک، ۶. رئیس جمهور بولیوی، ۷. رئیس اجرایی دولت افغانستان، ۸. رئیس جمهور ترکیه و در نهایت با شرکت در ۹. نشست جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا ادامه یافت.

روز سه شنبه نیز برنامه فشرده کاری رئیس جمهور، با گفت‌وگویی با شبکه‌های تلویزیونی ۱۰. سی ان ان و ۱۱. پی بی اس آمریکا آغاز شد و پس از آن نیز با حضور در ۱۲. مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تازه‌ترین مواضع و دیدگاه‌های ایران را در ارتباط با مسایل منطقه‌ای و بین المللی تشریح کرد.

دیدار با ۱۳. نخست وزیران انگلستان، ۱۴. ارمنستان، ۱۵. بلژیک و ۱۶. نروژ و ۱۷. رئیس جمهور فرانسه و شرکت در ۱۸. نشست مشترکی با شماری از رهبران مسلمان آمریکا پایان بخش برنامه‌های روز سه شنبه روحانی بود.

رئیس جمهور روز چهارشنبه نیز با نخست وزیران ۱۹. مالزی، ۲۰. ژاپن و ۲۱. ایتالیا و ۲۲. رئیس جمهور سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی عصر چهارشنبه پس از دیدار با ۲۳. دبیر کل سازمان ملل متحد و ۲۴. رئیس جمهوری ونزوئلا و شرکت در یک ۲۵. کنفرانس مطبوعاتی، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

روحانی در پایان سفر به سازمان ملل و در جمع خبرنگاران که در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد، اظهار کرد: این سفر سه روزه، عمدتا برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی و بیان مواضع و رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران در یک اجتماع بین المللی بود.

وی با بیان اینکه من در این سه روز، ۲ مصاحبه اختصاصی با ۲ شبکه و ۱ مصاحبه مطبوعاتی عمومی و ۵ سخنرانی انجام دادم، گفت: طی این سه روز با رهبران ۱۷ کشور شامل ۳ کشور همسابه، ۲ کشور آسیایی، ۶ کشور آمریکای لاتین و ۶ کشور اروپایی دیدار کردیم.

رئیس جمهور افزود: مهمترین مسئله‌ای که امسال در مجمع عمومی سازمان ملل مشهود بود، حقانیت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و البته زورگویی آمریکا بود.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکا مسیر یکجانبه‌گرایی را اتخاذ کرده و به نهاد‌ها و مقررات بین المللی بی اعتناست و این موضوع، موضوعی نبود که تنها ما آن را بگوییم، دیگران هم با لحن‌های مختلف به آن اشاره می‌کردند.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از مجمع عمومی امسال، هیچ‌گونه دستاوردی نداشتند، عنوان کرد: حتی وقتی ترامپ در آغاز سخنرانی خود در مجمع عمومی، خیلی از دولت دو ساله خودش تعریف کرد، همه سالن خندیدند و همه رسانه‌ها این اتفاق را انعکاس دادند و رسانه‌های آمریکایی این اتفاق را تحقیر آمریکا تعبیر کردند.

روحانی افزود: ما در چهارچوب مقررات بین المللی و قانون عمل کنیم و این آمریکاست که قانون را زیر پا گذاشته است؛ خیلی جالب است کسی سران کشور‌ها را به شورای امنیت دعوت می‌کند که خودش مصوبات شورا را زیر پا گذاشته است.

وی ادامه داد: طی این چند روز ابتدا آمریکایی‌ها گفتند ما می‌خواهیم درباره ایران در شورای امنیت اجلاس برگزار کنیم و سپس گفتند که موضوع جلسه، ایران نیست. آخر هم ترامپ توییت زد که موضوع نشست درباره ایران است که البته دیشب مشخص شد که موضوع جلسه، ایران نبوده و موضوع «منع گسترش تسلیحات هسته‌ای» در دستور کار نشست شورای امنیت بوده است. ترامپ در این جلسه تنها ماند و یک انزوای مجددی برای آمریکا حاصل شد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس ۴+۱ تشکیل شد و وزرای ۵ کشور مباحث و مذاکرات خوبی داشتند و بیانیه قاطعی را در پایان این اجلاس دادند؛ اروپایی‌ها در این دیدار اعلام کردند که یک کانال ویژه بانکی را قبل از ماه نوامبر عملیاتی خواهند کرد.

روحانی در پایان گفت: در جریان این سفر، یک اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله ایرانی که در آمریکا بود، با یک کار قوی حقوقی بازپس گرفته شد و ما آن را به ایران آوردیم.

طبق اخبار بدست آمده اثری که روحانی از آن سخن گفته، «سردیس یک سرباز هخامنشی» است.

روحانی کدام اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله ایرانی را پس از ۸۰ سال به ایران آورد؟ + عکس