روزنامه کویتی: اختلاف با ایران به سود کشورهای عربی نیست

صافی نیوز - یک روزنامه کویتی در یادداشتی با اشاره به شکست‌های مکرر آمریکا در برابر ایران در منطقه، اختلافات با ایران را به نفع کشورهای عربی ندانست.

به گزارش گروه بین‌الملل صافی، از زمان امضای برجام، صهیونیسم جهانی به ترویج این موضوع پرداخت که ایران و آمریکا درباره تقسیم نفوذ در منطقه خلیج‌فارس به ضرر کشورهای عربی توافق کرده‌اند.

روزنامه کویتی «القبس» به قلم «مصطفی الصراف» در یادداشتی با عنوان «اختلاف با ایران به سود کشورهای عربی نیست»، با اعلام مطلب فوق نوشت که صهیونیسم جهانی با ترویج این افکار سعی کرد دشمنی کشورهای عربی علیه ایران را شدت بخشد و این امر به نفع کشورهای غربی نیز بود چرا که می‌توانست باعث از هم گسیختگی کشورهای منطقه و عدم تبدیل آن‌ها به قدرتی برای مقابله با نفوذ غرب در منطقه شود و از سوی دیگر باعث می‌شد غرب سلاح‌های خود را به کشورهای بفروش و حضور خود در پایگاه‌های نظامی در منطقه را تضمین کند.

الصراف نوشت که از زمان آغاز انقلاب اسلامی ایران، جمهوری اسلامی سفارت اسرائیل را که روابط دیپلماتیک با شاه داشت، تعطیل کرد و سفارت را به تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داد و آمریکا نیز دشمنی خود با جمهوری اسلامی را اعلام کرد که تا به امروز نیز اینگونه بوده است، ایران این تصمیم و آزادسازی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی را از منظر عقایدی و اصول انقلابی اتخاذ کرد و به این ترتیب حمایت ایران از مقاومت فلسطین به یک هدف مشترک تبدیل شد.

نویسنده می‌افزاید که در زمان تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان و اشغال این منطقه در سال ۱۹۸۲، ایران در کنار مقاومت لبنان ایستاد و از آن در برابر اسرائیل و آزادسازی جنوب لبنان حمایت کرد و این منطقه در سال ۲۰۰۰ آزاد شد پس از آن در زمان اشغال عراق توسط آمریکا که پس از سرنگونی صدام صورت گرفت، ایران از مقاومت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها از این کشور حمایت کرد چرا که حضور آن‌ها در همسایگی ایران، تهدیدی برای امنیت آن بود.

الصراف همچنین نوشت که ایران پس از خروج آمریکایی‌ها از عراق، روابط نزدیکی با نظام جدید این کشور برقرار کرد که بر خلاف روابط دو کشور در دوره صدام بود و هدف از بهبود روابط نیز مهار اسرائیل بود اما آمریکا برای جلوگیری از افزایش این خطر برای اسرائیل دست به تلاش‌های زیادی زد که جنگ اسرائیل علیه لبنان با هدف اشغال مجدد آن، از جمله این تلاش‌ها بود که البته به دلیل حمایت‌های ایران و سوریه از مقاومت لبنان، این جنگ نیز شکست خورد و آمریکا پس از آن به جنگ علیه سوریه روی آورد تا شاید بتواند از هرج‌ومرج موجود در جهان عرب و بحبوحه «بهار عربی»، موفقیتی کسب کند اما باز هم شکست خورد و دلیل آن حمایت ایران از سوریه بود که همچنان دشمنی برای اسرائیل است و برای آزادسازی اراضی خود از اشغال اسرائیل تلاش می‌کند.

نویسنده در ادامه با اشاره به استمرار دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران می‌نویسد: «البته آمریکا تسلیم این واقعیت شده است که ایران کشوری بزرگ و بسیار تأثیرگذار در منطقه است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

الصراف افزود، بنابراین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز بهتر است که با ایران روابط حسنه و مثبت برقرار کنند چرا که عاقلانه نیست اختلافات مذهبی عاملی برای دشمنی سیاسی باشد زیرا منافع کشورها و ملت‌ها بسیار مهم‌تر از آن است.

انتهای پیام/ص