فعال اصلاح طلب:

روزی می رسد که مردم چراغ بردارند و دنبال روحانی بگردند

صافی نیوز / عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: روزی خواهد رسید که مردم علیرغم همه انتقادهای خود از دولت‌های یازدهم و دوازدهم چراغ بردارند و دنبال آقای روحانی بگردند و بگویند چه مدیر توانمندی بود که در دوره کرونا، تحریم، سیل، زلزله و در نهایت خشکسالی کشور را اداره کرد و در این برهه از زمان دولت موفقی بود.

به گزارش صافی، حسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی سه مناظره تلویزیونی و تاثیر آن بر میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اول از همه باید بگویم که آنچه باعث عدم مشارکت شده و در واقع انگیزه حضور را از مردم سلب کرده، وضعیت تورم، معیشت و اقتصاد ایران است که در گردابی افتاده که این گرداب هر لحظه بخشی از پیکره اقتصاد را در خود فرو می‌برد و مردم آثار آن را با پوست و گوشت خود لمس کرده‌اند. همچنین برخی وعده‌ها که نیازمند ثبات سیاسی و پایداری اقتصادی بوده به دلیل همین عدم ثبات محقق نشده است. ریشه عدم مشارکت مردم را باید در نگرش به حوزه روابط بین‌الملل و ارتباطاتمان با جامعه ملل و کشورهای همسایه ارزیابی کنیم. اقتصاد جهان، اقتصاد سیاسی است و در اقتصاد جهان طبیعی است که اگر در روابط بین‌الملل تنش داشته باشیم، سرمایه‌گذار ترسو ریسک نمی‌کند تا در کشور ما حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: سهم ما از میزان سرمایه‌گذاری جهانی چقدر است؟ چقدر توانسته‌ایم سرمایه‌گذاران را در قالب مشارکت و کنسرسیوم وارد ایران کنیم. در دولت اول آقای روحانی دیدیدم که با ثبات سیاسی توانستیم در مسیر درست قدم بگذاریم که اگر آن شرایط ادامه پیدا می‌کرد،‌ هیچ‌گاه به نقطه‌ای که امروز هستیم، نمی‌رسیدیم. اگر ما دارای ثبات سیاسی بودیم، آیا سرمایه ما به ترکیه کوچ می‌کرد؟ آنچه که مردم را دلسرد کرده همین رویکرد است و تا زمانی که این رویکرد اصلاح نشود، این بی‌انگیزگی و رخوت را مردم در عدم مشاکرت خود نشان می‌دهند و مناظره‌ها هم نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: مگر در مناظره‌ها چه چیزی مطرح شد؟ نهایتا می‌خواهند بگویند با رای‌آوری یک کاندیدای خاص،‌ وی در هماهنگی با نهادهای مختلف می‌تواند مسائل را حل کند اما اگر همان کاندیدا به ابزار دست آن نهادها بدل شد،‌ چه کنیم؟ مردم این طور به داستان نگاه می‌کنند که همه اطرافیان این نامزد خاص به این دلیل در کنارش هستند تا در آینده سهم بگیرند؛ چراکه وی نه تنها برنامه‌ای برای مشکلات اقتصادی ندارد بلکه دیگاهش در حوزه روابط بین‌الملل نیز مشخص نیست؛ برنامه این کاندیدا برای برجام، FATF، روابط با همسایگان و رابطه با غرب چیست؟ متاسفانه در برخی ستادها نیز آدم‌های مساله‌دار حضور پیدا کرده‌اند تا در آینده برای اقدامات خود مصونیت داشته باشند؛ آیا این فرد می‌تواند در آینده با مفسدان مبارزه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تاکنون ندیده‌ام که حضور کاندیداها و بیان نظراتشان بتواند هیزمی به تنور انتخابات اضافه کند؛ چراکه یا اساسا برنامه ندارند و یا با توجه به اینکه احتمال نمی‌دادند از تیغ تیز نظارت استصوابی سالم عبور کنند، آمادگی نداشتند و مانع از حضور آن‌هایی که آمادگی و برنامه داشتند، شدند.

وی افزود: آقایان هاشمی، تاجزاده، پزشکیان، شریعتمداری و خانم‌ها شجاعی و مولاوردی برنامه‌هایی به مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران ارائه کردند که یک سرو گردن از کاندیداهای حاضر بالاتر هستند. کسی که کار سیاسی کرده می‌داند که سیاست به معنا و مفهوم کشورداری است یعنی حافظ ثروت ملت بودن، یعنی حافظ ارزش پول ملی بودن، یعنی نظام سیاسی کشور را قدرتمند توام با تعامل جهانی رشد دادن و اینکه بتوانیم بازنشستگانی را که خواستار احقاق حق خود هستند، تحمل کنیم و کشور را در همه ابعاد به سرمنزل مقصود برسانیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: آنچه باعث شده کشور ما پس از ۴۲ سال علیرغم همه پیشرفت‌ها در این نقطه قرار داشته باشد، این است که علم سیاست حاکم بر اداره کشور نبوده است و تفکرات و اندیشه حاکم بر اداره کشور نظرات شخصی آقایان بوده است. تنها آقای هاشمی علم سیاست را تجربه کرده بود و آقای روحانی نیز تیم عالمی را روی کار آورده است.

صادقی با تاکید بر اینکه امروز اراده مردم بر رای دادن نیست، گفت: من خوشحال می‌شوم توده مردم به پای صندوق رای بیایند و از بروز هزینه سخت و طاقت‌فرسا در آینده جلوگیری کنند و با رای خودشان به موضوع کشورداری با علم سیاست رای بدهند اما آقایانی که امروز در مناظره‌ها شرکت کرده‌اند، پیش از این دستی بر آتش داشتند و مردم عملکرد آن‌ها را دیده‌اند و همین باعث می‌شود اقبال عمومی را با خود نداشته باشند. یک کاندیدای خاص جریان اصولگرا چهل سال در بطن نظام بوده و در سمت‌های حساس حضور داشته است که باید برای کل عملکرد خود پاسخگو باشد و امتحان خود را پس داده است.

وی افزود: این را با تاکید می‌گویم که روزی خواهد رسید که مردم علیرغم همه انتقادهای خود از دولت‌های یازدهم و دوازدهم چراغ بردارند و دنبال روحانی بگردند و بگویند چه مدیر توانمندی بود که در دوره کرونا، تحریم، سیل، زلزله و در نهایت خشکسالی کشور را اداره کرد و در این برهه از زمان دولت موفقی بود.

این عضو خانه کارگر با اشاره به عدم جذابیت مناظرات تلویزیونی برای مردم گفت: دو مناظره گذشته نتوانست تاثیری بر میزان مشارکت داشته باشد و مناظره سوم نیز اگر باعث کاهش مشارکت و ریزش رای‌ها نشود، همان عملکرد را دارد؛ البته باید بدانیم که جناح تندرو نیز خود را بی‌نیاز از مشارکت مردم می‌داند؛ چراکه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توانست با کاهش مشارکت به هدف خود برسد؛ لذا شما از همین حالا شادی را در جناح تندرو حس می‌کنید که از عدم مشارکت مطمئن هستند.

انتهای پیام/