رونق مناسبات اقتصادی و تجاری با عضویت رسمی در سازمان شانگهای

صافی نیوز / رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: عضویت در سازمان‌ها، تسهیل و رونق اقتصادی و تجاری با خود به همراه دارد که عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از این موضوع، مستثنی نیست.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا،ایران در۲۶ شهریورماه در جریان نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با موافقت همه اعضا، نهمین عضو دائم این سازمان شد. عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی گسترده ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

بر همین اساس، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه با عضویت در هر سازمانی اهدافی دنبال می‌شود، اظهار داشت: سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله تشیکلات جهانی است که می تواند توسعه و رونق برای کشورهای عضو به همراه داشته باشد.
“حسین سلیمی” تصریح کرد: اصلی شدن عضویت ایران در این سازمان، توسعه صادرات با کشورهای عضو را همراه خواهد داشت زیرا قوانینی برای اعضا وجود دارد که می تواند نقل و انتقالات کالا را تسهیل کند.
وی با تاکید بر اینکه عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای موجب رونق می شود، خاطرنشان‌کرد: این تجربه در سازمان‌های دیگر وجود دارد که کشورهای عضو با تعرفه کمتر بتوانند تجارت خود را گسترش دهند و تبادلات در شرایط جدیدی با اعضای سازمان ادامه پیدا کند.
به گفته سلیمی، گردهمایی چند کشور شرایط اقتصادی اعضا را بهبود می‌بخشد و با ایجاد اشتغال، در بخش های مختلف اقتصادی رونق به وجود می آورد.
در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.
بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای درسال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام/