سفیر ایران:

سفیر ایران: انقلاب اسلامی نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور است

صافی - سفیر کشورمان در سارایوو با تاکید براینکه جمهوری اسلامی به دلیل برخورداری از پایگاه مردمی در تمامی چهار دهه گذشته توانسته بر مشکلات غلبه کند، گفت: انقلاب اسلامی، نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور ایران است.

بلگراد- ایرنا- سفیر کشورمان در سارایوو با تاکید براینکه جمهوری اسلامی به دلیل برخورداری از پایگاه مردمی در تمامی چهار دهه گذشته توانسته بر مشکلات غلبه کند، گفت: انقلاب اسلامی، نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور ایران است.

به گزارش شنبه شب ایرنا از سفارت ایران در سارایوو، محمود حیدری همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری دولتی بوسنی و هرزگوین (فنا) به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته و تبیین مواضع کشورمان درخصوص مسائل منطقه ای و بین المللی پرداخت.
حیدری گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور ایران به شمار می رود و سالروز انقلاب تداعی‌گر سالروز پیروزی یکی از مردمی ترین انقلاب های قرن بیستم است که با هدف نفی استبداد، دیکتاتوری، استعمار، وابستگی و با آرمان احیای ارزش های انسانی و اسلامی شکل گرفت و استقلال و آزادی را در چارچوب جمهوری اسلامی برای مردم ایران ارمغان آورد.
سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین افزود: ملت ایران در سال ۱۹۷۹ در شرایطی که نظام دو قطبی برجهان حاکم بود، علیه دست‌نشاندگان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر جهان انقلاب کرد و بدون هیچگونه پشتیبانی خارجی و صرفا با تکیه بر قدرت ایثار و وحدت توانست رژیم تا دندان مسلح متکی به آمریکا را ساقط کند و پیروز شود.
انقلابی که با آن، ایران از استبداد و وابستگی رهایی یافت و طرحی نو در نظام های سیاسی جهان ایجاد و جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: استقلال سیاسی که از دستاوردهای بزرگ انقلاب به شمار می رود، افتخار بزرگی برای مردم ایران است که با وجود همه فشار و تحریم‌ها راه خود را ادامه داده و از امنیت، علم و پیشرفتی درون‌زا برخوردار است و توانسته در بسیاری از شاخص‌های انسانی، علمی، بهداشتی، دانشگاهی، ‌تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به موفقیت‌های قابل توجه دست یابد که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.
حیدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش و جایگاه تهران در منطقه گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه حساس و بحرانی خاورمیانه قرار دارد اما همواره با کشورهای خاورمیانه روابط فرهنگی و متکی بر پیشینه مشترک تاریخی داشته است.
نقش ایران در منطقه ناشی از فرهنگ بزرگ اسلامی – ایرانی است که در طول صدها و هزاران سال با فرهنگ مردم عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، قفقاز، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، کشورهای جنوبی و شمال آفریقا و شبه قاره هند پیوند خورده و ایران همواره عمق راهبردی فرهنگ این منطقه بوده و خواهد بود.
سفیر جمهوری اسلامی با تاکید بر اقدام های سازنده تهران در برخورد با پدیده تروریسم در منطقه افزود: امروز همه اذعان دارند که اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه در مقابله با ترورسیم و داعش نبود، شاید شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق و برخی سرزمین های دیگر بودیم.
حیدری به کم اثر بودن پروژه های ایران هراسی در چهل سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد که جمهوری اسلامی به دلیل برخورداری از پایگاه مردمی در تمامی چهار دهه گذشته توانسته بر مشکلات غلبه کند و به عنوان یک کشور قدرتمند، باثبات و دارای نقش سازنده منطقه ای همچون در تقابل با تروریسم ظاهر شود.
سفیر کشورمان درباره روابط دو کشور ایران و بوسنی نیز گفت: از ابتدای ماموریت خود در بوسنی، شاهد سفرهای متعدد مقام های بوسنیایی به ایران بودیم، از جمله این سفرها می توان به سفر رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با همراهی وزرای خارجه و تجارت خارجی و سفر رئیس وقت مجلس اقوام بوسنی به تهران اشاره کرد.
همچنین در این مدت سفرهای مقام های ایرانی به بوسنی و هرزگوین نیز صورت گرفته، از جمله سفر چندین هیات مهم پارلمانی و سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سال گذشته به سارایوو همگی نشانگر حسن روابط میان دو کشور در سطوح سیاسی و پارلمانی است.
حیدری یادآورشد که ایران و بوسنی و هرزگوین از ظرفیت های بالایی برای توسعه روابط اقتصادی نیز برخوردارند و با وجود برخی مشکلات و محدودیت ها، اراده مقام های ایرانی و بوسنیایی برای بالفعل کردن این ظرفیت ها وجود دارد و امیدوارم که شاهد حضور هرچه بیشتر و فعالیت موثرتر فعالان اقتصادی و شرکت های بوسنیایی و ایرانی در بازار یکدیگر باشیم.
شبد**اروپام**۴۳۶**۱۹۵۳**۱۰۱۰
انتهای پیام/