سندرز:

تنها ترامپ می گوید برجام کار نمی کند

صافی - سناتور مستقل آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری این کشور درباره برجام گفت: مقامات ارشد اطلاعاتی، متحدان اروپایی و کارشناسان امنیت ملی و منع گسترش سلاح می گویند که توافق هسته ای ایران کار می کند، تنها ترامپ می گوید نه.

برنی سندرز روز جمعه با انتشار این مطلب در توئیتر، اظهارات مثیو داس مشاور امور بین الملل خود را هم ضمیمه کرد که درباره اظهارات برجامی دونالد ترامپ در سخنرانی سالانه وی در کنگره پرداخته است.

بی اعتباری و انزوای آمریکا

داس در این زمینه گفت: یکی از عجیب ترین ادعاهای ترامپ این بود که گفت از توافق هسته ای ایران خارج شد تا مطمئن شود ایران هرگز سلاح اتمی به دست نمی آورد.

وی ادامه داد: هفته پیش، چند تن از مقامات ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا او همچون رئیس سیا، اف بی آی و مدیر اطلاعات ملی در کمیته اطلاعات سنا حضور یافتند و کاملا متناقض با گفته های ترامپ اظهار نظر کردند.

دان کوتز مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته بود ما باور نداریم که ایران به سمت دستیابی به آنچه که برای ساخت بمب های اتمی نیاز است، حرکت می کند.

جینا هاسپل رئیس سیا هم تصریح کرده بود در این زمان، ایران از نظر فنی به طور کامل به تعهدات خود تحت برجام عمل می کند.

مشاور سندرز در امور خارجی اضافه کرد: حقیقت این است که متحدان ما حمایت خود را از این توافق هسته ای ادامه دادند که به طور موفقیت آمیزی از به دست آوردن سلاح اتمی ایران جلوگیری می کند.

داس درباره دلیل این ادعا هم توضیح داد: بخش عظیمی از کارشناسان امنیت ملی و عدم گسترش سلاح، می گویند که برجام واقعا یک توافق قوی است.

وی درباره اظهارات ترامپ که گفت تحریم های شدید و بی سابقه ای را علیه ایران وضع کرده ایم، گفت: بعد از خروج از توافق هسته ای و حتی اکنون، مقامات امنیتی آمریکا گفتند و می گویند که این توافق کار می کند. ترامپ تحریم ها را در پاییز بازگرداند اما چیزهای دیگر وجود دارد.

این تحلیلگر مسایل بین الملل افزود: او فقط تحریم ها را علیه ایران اعمال نکرد بلکه شرکت های اروپایی که می خواستند تحت مجوزهای برجام مورد حمایت آنها، با ایران تجارت کنند را هم تحریم کرد.

داس با تاکید بر اینکه برجام همچنان قوی است و کار می کند، ادامه داد: متحدان اروپایی ما برای مراقبت از شرکت هایشان و برای حفظ برجام علیه سیاست های احمقانه ترامپ، ساز وکار ویژه ای برای حمایت از تجارت با ایران ایجاد کردند.

وی اضافه کرد: ترامپ از یک توافقی خارج شد که مقامات ارشد امنیتی خود او می گویند کار می کند، تحریم هایی را علیه شرکت های اروپایی وضع کرد که مدت های زیادی را برای رسیدن به این توافق صرف کرده بودند، اکنون این متحدان ما گام هایی را برای حفاظت خود و شرکت هایشان از سوء استفاده ترامپ از قدرت شرکت های آمریکایی بر می دارند.

مشاور امور بین الملل برنی سندرز تاکید کرد: تنها چیزی که ترامپ با خروج از این توافق به دست آورد، انزوای ایالات متحده از متحدان مهم ما، تضعیف اعتماد در توافقی که خودمان در آینده امضا می کنیم و ناتوانی برای استفاده از تحریم های چندجانبه به عنوان ابزاری برای دستیابی به آن توافق ها است.

انتهای پیام/