سند ازدواج در ۱۴۰۱ تک برگی می شود

صافی نیوز / رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در خصوص آخرین وضعیت تغییرات در شیوه کار دفاتر ازدواج و طلاق گفت: مراحل ثبت رسمی از سنتی به مکانیزه تبدیل می‌شود و دیگر روش سنتی برای ثبت ازدواج وجود ندارد.

به گزارش صافی به نقل از فارس، علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق اظهار داشت: مراحل ثبت رسمی از سنتی به مکانیزه تبدیل می‌شود و دیگر روش سنتی برای ثبت ازدواج موجود نیست.

وی افزود: تحولی در حوزه ازدواج و طلاق در حال رخ دادن است که آغاز آن همگام با طلیعه دوم انقلاب بود.

مظفری ادامه داد: بر این اساس قرار بود تا دفاتر به دفاتر اسناد خانواده تبدیل شود تا بخش مهمی از وضعیت حقوق خانواده و زوجین تأمین شود. از جمله این موارد محدود شدن ثبت ازدواج در ساعات اداری است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در تشریح جزئیات این تغییرات، افزود: مراجعین باید مراحل ازدواج خود را در ساعات اداری انجام دهند، مراسم تشریفاتی در هر ساعت و مکانی قابل برگزاری است اما ثبت ازدواج از این به بعد تنها در ساعات اداری انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تک برگی شدن سند ازدواج، گفت: این موضوع هم از تأثیرات قوانین مرتبط با برنامه ششم توسعه است و مراحل مقدماتی فرایند حذف سند سنتی ازدواج سپری شده و بر اساس برنامه ریزی ها برای ابتدای سال آینده عملیاتی و سند ازدواج الکترونیکی صادر می‌شود.

مظفری در خصوص مزایای اجرای این طرح افزود: بر اساس این روش اطلاعات زائد در سند الکترونیکی حذف خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ادامه داد: در حال حاضر هزینه زیادی برای تولید اسناد فعلی ازدواج صرف می شو که با الکترونیکی شدن صرفه جویی گسترده‌ای هم رقم می‌خورد.

وی در رابطه با آخرین وضعیت نظامنامه مربوط به دفاتر ازدواج و طلاق هم گفت: این نظامنامه اکنون تهیه شده و پس از طی مراحل مختلف نهایتاً تقدیم رئیس قوه قضائیه شده است.

مظفری در خصوص خصوص برگزاری آزمون سردفتری ازدواج و طلاق، اظهار داشت: مقدمات انتشار آگهی مربوط به آزمون در حال سپری شدن است و تا پایان سال آگهی مربوطه صادر می‌شود اما آزمون سال آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/