سهامداران حقیقی و پالایشی ها عامل رشد بورس

صافی نیوز / بازار سرمایه در حالی امروز کار خود را آغاز کرد که طی معاملات روز گذشته بزرگترین ریزش در 5 ماه گذشته را تجربه کرده بود. نوسانی که این روزها، بازار سهام را درگیر خود کرده است، به دلیل تصمیمات خلق الساعه وزارت صمت در تغییر در تعرفه صادرات مواد معدنی بوده است.

به گزارش صافی به نقل از فارس، البته نباید از خروج پول حقیقی ها در روزهای گذشته نیز گذشت. این مساله به دلایل مختلف از جمله ترمیم نشدن کامل اعتماد سهامداران به بورس و دولت می توان اشاره کرد. خروج پول حقیقی در دو روز گذشته که رکورد ۳ ماهه خروج را شکست، امروز با ورود پول حقیقی همراه شد که می تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه باشد.

امروز نیز مانند همه روزهای گذشته رشد شاخص کل هموزن بیشتر از شاخص کل بود که این موضوع نشان می دهد سهامداران تمایل بیشتری به نمادهای کوچک بازار دارند.

بررسی بازار سرمایه نشان می دهد، بانک ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی، استخراج کانی های فلزی، سه صنعت نخست در خروج پول حقیقی و فرآورده های نفتی، کک، محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری ها توانستند پول سهامداران خرد را جذب کنند. به عبارت دیگر، در آخرین روز کاری هفته تمامی نمادهای پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای یکپارچه سبزپوش شد. در معاملات نمادهای پالایشی حقیقی ‌ها سهم بیشتری از تقاضا داشتند.

با وجود انتقادات فراوان کارشناسان اقتصادی و نامه اعتراض‌آمیز رئیس سازمان بورس به وزیر صمت، تا این لحظه بخشنامه اخذ عوارض پلکانی از صادرات بر جای خود باقی است.

* رشد شاخص های بورس

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد هشت هزار و ۱۰۰ واحدی روبرو شد و به عدد یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۲۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۵۶ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش دو هزار و ۶۷۶ واحدی به عدد ۳۸۲ هزار و ۹۶۹ واحد رسید و بازدهی مثبت ۰.۷ درصدی را به ثبت رساند. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۰۸ واحدی توانست به عدد ۲۰ هزار و ۳۹ واحدی برسد.

* افزایش کل معاملات و کاهش معاملات خرد

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش کل معاملات در بورس با رشد ۴۴ درصدی نسبت به روز سه شنبه، به ۱۲هزار و۴۵۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان بود که ۳۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۴ درصدی نسبت به روز گذشته به چهار هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان رسید. حدود ۳۷ درصد معاملات در بازار سهام مخصوص معاملات خرد بوده است.

* ورود پول حقیقی پس از شکسته شدن ۵ ماهه

امروز تغییرمالکیت حقوقی به حقیقی در بازار سرمایه مثبت بود و به عدد ۵۰ میلیارد تومان رسید. طی معاملات روز گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود.

سهم های خگستر (گسترش‌ سرمایه ‌گذاری ‌ایران ‌خودرو)، کنور (توسعه معدنی و صنعتی صبانور) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین خروج پول و نمادهای خبهمن (گروه بهمن)، وساپا (سرمایه گذاری سایپا) و شتران (پالایش نفت تهران) نیز بیشترین ورود پول را به نام خود ثبت کردند.

* افزایش صف های خرید بازار سهام

در جریان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۳۰۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۶۵ سهم نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۶۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۱۹ درصد رشد کرد و در رقم ۳۰۳ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران)  با در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

در جریان معاملات ‌روز چهارشنبه،  ۱۶۹ نماد کاهش قیمت داشتند و ۳۰ سهم نیز در صف فروش قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۳۵  درصد بازار افت قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۹۹ درصد کاهش یافت و ۲.۵ میلیارد تومان شد.

انتهای پیام/