سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ منتفی شد

وزیر نفت تاکید کرد: در دولت بحث‌هایی درباره سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده اما تاکنون تصمیمی در این حوزه گرفته نشده است. به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه درباره سرنوشت سهیمه‌‌‌بندی بنزین گفت: طرح سهمیه‌‌‌بندی بنزین گرایش خاصی از سهمیه‌‌بندی بود. بر اساس این طرح به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین بدون […]

وزیر نفت تاکید کرد: در دولت بحث‌هایی درباره سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده اما تاکنون تصمیمی در این حوزه گرفته نشده است.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه درباره سرنوشت سهیمه‌‌‌بندی بنزین گفت: طرح سهمیه‌‌‌بندی بنزین گرایش خاصی از سهمیه‌‌بندی بود. بر اساس این طرح به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین بدون توجه به اینکه فرد دارای خودرو یا موتورسیکلت است، داده می‌شد.

وی با بیان اینکه باید با همکاری دولت و مجلس راهکاری برای ساماندهی وضعیت بنزین پیدا کرد، اظهار داشت: در طرح سهمیه‌‌‌بندی بنزین روش بسیار پیچیده‌‌‌‌ای برای فروش بنزینِ افرادی که مصرف ندارند، در نظر گرفته شده بود؛ کمیسیون انرژی مجلس با توجه به مسائل مذکور و برخی از مسائل حقوقی طرح سهمیه‌‌بندی بنزین را رد کرد.

وزیر نفت اضافه کرد: کمیسیون انرژی اقداماتی برای کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق این کالا انجام داده است و با جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه‌‌‌های اجرایی، به دنبال برنامه‌‌ای برای بهبود شرایط است.

زنگنه در پاسخ به اینکه چه تصمیمی برای ساماندهی مصرف بنزین گرفته می‌شود، تصریح کرد: دو مسئله مهم در این زمینه وجود دارد؛ نخست قاچاق و دومی مصرف بی‌‌‌رویه بنزین است.

وی ادامه داد: مصرف بی‌‌‌رویه بنزین تنها مربوط به عرضه نیست، بلکه به تقاضا نیز وابسته است؛ کیفیت خودروهای در حال تولید بر مصرف بنزین موثر است. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی نایب رییس کمیسیون انرژی خودروهای سایر کشورها در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت لیتر بنزین مصرف می‌کنند در حالی که این رقم ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای خودروهای داخلی است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه مصرف بنزین را باید در کارخانه‌‌های تولید خودرو دنبال کرد، خاطرنشان کرد: در اقداماتی که کمیسیون انرژی برای ساماندهی مصرف بنزین انجام داده نکاتی نیز برای نفت و گازوئیل در نظر گرفته شده است؛ رسیدگی به وضعیت نفت و گاز بسیار مهم است چراکه قاچاق این کالا بیش از نفت و گاز است.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا دولت برای افزایش قیمت یا سهمیه‌‌بندی بنزین برنامه‌ای دارد، ابراز داشت: هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰ پیشنهاد را در این حوزه بررسی کرد که هیچ یک از آنها رای نیاورد. در واقع، گزارش کمیسیون تلفیق، پیشنهادی برای سهمیه‌‌بندی یا افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

وزیر نفت ادامه دارد: در دولت نیز بحث هایی در زمینه سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده اما تا کنون تصمیمی در این حوزه گرفته نشده است.

انتهای پیام/