سویه جدید کرونا وارد ایران شد؟

صافی نیوز / دبیر سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره این‌که سویه اومیکرون تاکنون وارد ایران شده است یا نه توضیح داد.

به گزارش صافی به نقل از میزان، عاطفه عابدینی دبیر سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که با توجه به شناسایی سویه اومیکرون در کشورهای همسایه به نظر شما این ویروس چه زمانی به ایران می‌رسد، گفت: نمی‌توان به صورت قطعی گفت که این سویه تاکنون وارد کشور نشده است؛ چراکه بررسی سکانس ویروسی در کشور ما برنامه مدونی ندارد و ممکن است اومیکرون هم‌اکنون به ایران هم رسیده باشد، اما شناسایی نشده باشد.

او ادامه داد: بهتر است آن شهرهایی را که هم‌اکنون وضعیت قرمز پیدا کرده‌اند و مکان‌هایی که شیوع این بیماری در آن‌ها افزایش یافته است از نظر توالی موتاسیون مورد بررسی قرار دهیم تا اگر این سکانس در کشور وارد شده آن را پیدا کنیم و در صورت شناسایی این موضوع را هرچه سریع‌تر گزارش دهیم. البته ما در کشور امکانات تشخیص این سویه را داریم، اما برنامه مدونی در خصوص آن وجود ندارد.

دبیر سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که دلتا مرگبارتر است یا اومیکرون توضیح داد: نمی‌توان در خصوص مرگباری این سویه جدید اظهار نظر کرد چراکه اطلاعات دقیقی در مورد آن در دسترس ما نیست و باید ببینیم در جامعه چه اتفاقی رخ می‌دهد. در آفریقای جنوبی که این سویه شایع است میزان بستری و مرگ‌ومیر بیماران تقریبا مشابه موج‌های قبلی است و تاکنون در این موارد تفاوت بسیاری بین دلتا و اومیکرون مشاهده نشده است.

این فوق تخصص ریه در رابطه با میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه اومیکرون بیان کرد: در کشورهایی که تاکنون این ویروس شناسایی شده بیشتر گرفتاری‌ها به افراد واکسینه نشده اختصاص داشته است و حتی اشخاص واکسینه نشده‌ای که قبلا این عفونت را تجربه کرده‌اند هم دچار این بیماری شده‌اند و از این رو نمی‌توان گفت که واکسن‌ها در مقابل این سویه کاملا بی‌اثر هستند البته برای تشخیص میزان ایمنی‌بخشی واکسن‌ها در مقابل این سویه باید در آینده بررسی‌هایی صورت گیرد و این امر در جامعه مشخص می‌شود.

انتهای پیام/