6:40 1403/02/14

سیدافقهی: اندیشه تشیع در آفریقا ریشه تاریخی دارد

صافی نیوز – یک کارشناس مسائل آفریقا می‌گوید بر خلاف آیین وهابیت که به دنبال گسترش سازمان‌یافته و دولتی در آفریقا بوده و هست، ایران هیچ وقت پشت سر گسترش تشیع در آفریقا نبوده و این آیین در قاره آفریقا ریشه‌های تاریخی دارد.

«سیدهادی سیدافقهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی صافی درباره برخی مطالب منتشر شده مبنی بر تلاش ایران برای گسترش تشیع در آفریقا و ایجاد کشمکش‌های مذهبی برای دستیابی به این هدف، حضور تشیع و اندیشه شیعه در آفریقا را از دیرباز خواند که به تجار ایرانی، شیرازی‌ها و شوشتری‌ها برمی‌گردد که از طریق سفرهای دریایی اجناس تجارتی و کالا را جا به جا می‌کردند و در برخی مناطق اقامت و حتی با خانواده‌های متمول آن مناطق وصلت کرده و ماندگار می‌شدند.

وی افزود: این قضیه تنها در آفریقا نیست، در شبه قاره، در مالزی و اندونزی خانواد‌ه‌های شیعه تفکر تشیع را به مرور زمان منتقل می‌کردند و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گرفت و انتشار افکار و عقاید کاملا آزاد بود، ولی بعد از انقلاب اسلامی برای محاصره تفکرات انقلابی حضرت امام (ره) و برای جلوگیری از گسترش و انتشار افکار شیعه برنامه‌ریزی کرده و در مقابل دست وهابی‌ها، سلفی‌های تندرو و افراطی را باز گذاشتند و عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مسئول سازماندهی و حمایت مالی و اندیشه‌ای شدند.

این کارشناس مسائل آفریقا اضافه کرد: منتها تفاوت بین این دو تفکر و روش گسترش و نشر دو اندیشه خیلی زیاد است به این معنا که گسترش مذهب شیعه و تفکر اهل بیت در آفریقا خیلی عادی بود و برنامه ریزی دولتی نبود و علما و تجار وقتی ماه محرم می‌رسید مراسم برگزار می‌کردند و علاوه بر برگزاری مراسم آیینی، ابعاد اخلاقی و انسانی تشیع و یک مقدار ابعاد فقهی آن گسترش می‌یافت.

سیدافقهی یادآور شد: ولی بحث وهابیت و گسترش آیین وهابی کاملا سازمان یافته و دولتی بود.

* ایران هیچ وقت پشت سر گسترش تشیع در آفریقا نبوده است

وی توضیح داد: عربستان دو کار می‌کرد یکی اینکه در این کشورها سرمایه‌گذاری می‌کرد و مسجد و کتابخانه و مراکز فرهنگی می‌ساخت و از سوی دیگر به بچه‌های زرنگ و باهوش این کشورها بورسیه می‌داد تا در حوزه‌های علمی در مکه و مدینه و جده تحصیل کنند و ۱۰ تا ۱۵ سال آنها تربیت می‌کرد و بعد آنها را به کشورهایشان برمی‌گرداند. به عنوان مثال آنهایی که شافعی، حنفی و حنبلی مذهب بودند پس از بازگشت از عربستان علیه مذهب خودشان فعالیت می‌کردند در حالی که تشیع عادی و طبیعی در این مناطق گسترش یافته است و جمهوری اسلامی ایران اصلا پشت این قضیه نبوده است.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا پرسید آیا تاکنون در ادبیات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دیده‌اید که صحبت از گسترش تشیع کنند؟ ما بر خلاف این عمل کردیم، ما در حال مبارزه با تشیع انگلیسی هستیم. تشیع انگلیسی تشیع کسانی است که علنا در شبکه‌های ماهواره‌ایشان علیه مقدسات و نمادهای اهل سنت هتاکی و فحاشی می‌کنند.

* ۷۰ شبکه ماهواره‌ای سعودی که مطالب تفرقه انگیز را در منطقه و آفریقا منتشر می‌کنند

سیدافقهی بیان کرد: اما ایران از برادران اهل سنت خود در بوسنی و هرزگوین و حماس و جهاد اسلامی و از مردم یمن که شیعه شش امامی و زیدیه هستند حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: مرام و خط مشی جمهوی اسلامی ضد این است که تشیع را به قصد ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی گسترش دهد، ولی عربستان سعودی‌ الان بیش از ۷۰ شبکه ماهواره‌ای دینی به زبان‌های مختلف دارد که مطالب تفرقه انگیز را در فضای منطقه و آفریقا منتشر می‌کند.

گفتنی است «محمود زکی» در مطلبی در العرب آنلاین مدعی شده که گسترش نفوذ ایران در آفریقا انواع جدیدی از کشمکش‌های مذهبی را ایجاد کرده است. وی عنوان کرده که گسترش نفوذ شیعه در آفریقا از جمله تانزانیا و کنیا و… در اثر حمایت سیاسی قابل ملاحظه تهران بوده و ممکن است به درگیری بین شیعه و سنی انجامیده و ایران از این فرصت برای گسترش نفوذ خود استفاده کند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}