سیلاب، خنده به لب سیستانی های آورد

برنا نوشت: رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: قصد داریم تا با استفاده از حفر کانال سیلاب وارد شده به سیستان را به کانون های بحران ریزگرد انتقال دهیم. مهدی سراوانی اول اظهار کرد: از چهارشنبه هفته گذشته که اولین ورودی سیلاب به داخل کشور را داشتیم طی ۳ ساعت حدود ۱۵ کیلومتر آب […]

برنا نوشت: رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: قصد داریم تا با استفاده از حفر کانال سیلاب وارد شده به سیستان را به کانون های بحران ریزگرد انتقال دهیم.

مهدی سراوانی اول اظهار کرد: از چهارشنبه هفته گذشته که اولین ورودی سیلاب به داخل کشور را داشتیم طی ۳ ساعت حدود ۱۵ کیلومتر آب از نوار مرزی وارد خاک ایران شد و هم اکنون نیز از میزان ورودی آب قابل قبولی برخوردار است که با سرعت و حجم خوبی در حال وارد شدن است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه صابوری در شمالی ترین نقطه دریاچه است در سالهای قبل باد، سیلاب را با همان روش طبیعی به نقاط مختلف انتقال می داد که در این روش تبخیر آب زیاد بود و نمی توانستیم به طور ایده آل از این آب استفاده کنیم اما در روش جدید تصمیم بر مدیریت جدی و بهتر آن شد.

وی تاکید کرد: در این روش نقاطی که باعث پخش زیاد آب میشد مسدود شدند و در نهایت با یک مدیریت جدی قصد داریم تا با حفر کانال آب را به مراکز بحرانی ریزگرد برسانیم و تا جایی که شرایط اجازه می دهد این آب را به جنگل های خشک بش دلبر، مسجدک، تنگ ریگ و… منتقل می کنیم.

وی ادامه داد: این مناطق به عنوان کانون های اصلی ریزگرد هستند که تصمیم داریم در جاهایی که بالاتر از سطح زمین است نیز با استفاده از پمپاژ، آب را پراکنده کنیم تا بتوانیم قدری از زمین های خشک بحرانی را خیس کنیم تا کمتر شاهد بروز ریزگرد باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل بیان کرد: از منطقه بش دلبر تا حدود سه کیلومتری پاسگاه گمشاد که به شکل یک حالت مثلثی است کانون اصلی ریزگرد هستند که شامل حدود ۵ هزار هکتار جنگل خشک بش دلبر و ۷ هزارهکتار هم کانون بادکن است که در مجموع ۱۲ هزار هکتار کانون بحرانی در این منطقه است و اگر موفق شویم آب را از طریق حفر کانال به این منطقه برسانیم می توانیم اقدام موثری در راستای مقابله با ریزگردها انجام دهیم.

شایان ذکر است با توجه به اینکه سیستان بیش از دو دهه با بحران خشکسالی مواجه است ورود سیلاب باعث خوشحالی مردم منطقه شده است به گونه ای که صبح امروز مردم شهرستان زهک در میان مراسم دسته روی شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سجده شکر به جا آوردند.

[p]60231

انتهای پیام/