رئیس سازمان مدیریت بحران:

سیلاب خوزستان و لرستان تلفات جانی نداشت

صافی - رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سیلاب اخیر در استان های خوزستان و لرستان خوشبختانه تلفات جانی نداشته ایم اما باید به این نکته توجه داشت که بیشترین جایی که تلفات و خسارت های مالی بالایی را رقم می زند ساخت و ساز بی رویه در حریم رودخانه هاست.

اسماعیل نجار روز شنبه در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که آخرین وضع سیل و آبگرفتگی در استان های خوزستان و لرستان چگونه است، اظهار داشت: متولی سیل و سیلاب در کشور وزارت نیرو است و این وزارتخانه باید خروجی سدها، لایروبی رودخانه ها و دیوارهای آنها را مدیریت کند.

وی ادامه داد: در خصوص سیلاب های اخیر پیش بینی ها از ۲ ماه قبل انجام شده بود و از پنجم دی نیز در استان و شهرستان های در معرض خطر ۳۵ جلسه آمادگی و مقابله برگزار شده بود که خروجی این جلسات باعث ترمیم بخشی از دیوارهای رودخانه ها در این دو استان شده بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران توضیح داد: لایروبی رودخانه ها باید به جد پیگیری شود تا از بروز مشکلاتی مانند سیلاب اخیر پیشگیری شود.

نجار اضافه کرد: باید سیل بندها به صورت مستمر مورد پایش قرار گیرند. خوشبختانه از ۱۴۷هزار کیلومتر رودخانه بزرگ در کشور حدود ۱۰ هزار کیلومتر ساماندهی شده است.

وی به موضوع خسارت های سیلاب اخیر در استان خوزستان اشاره کرد گفت: خوشبختانه با انجام تمهیدات یادشده و حضور همه دستگاههای اجرایی و برآوردهای سال ۱۳۹۵ این استان در سیل امسال با وجود دبی (میزان خروجی آب بر حسب مترمکعب بر ثانیه) بیشتر رودخانه ها خسارات های کمتری را شاهد هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: در پی بارش های سنگین و افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه در روزهای گذشته روستاهای خوزستان در ۶ شهرستان دچار سیلاب شدند که خوشبختانه با تهمیداتی که از سوی مردم و نیروهای امدادرسان اندیشه شد مردم آسیب ندیدند و با یک حرکت جهادی به ترمیم سیل بند شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه در غرب خوزستان اقدام کردند.

وی گفت: در سفری که روز چهارشنبه گذشته ۱۰ بهمن به همراه رئیس دفتر رئیس جمهوری به استان های خوزستان و لرستان داشتیم. حدود ۹۸ درصد سیلاب مهار شده و آب فروکش کرده بود. مردم و مسئولان دست در دست و با همدلی و همکاری گسترده در حال رفع موانع و بازگرداندن شرایط به حال اول بودند.

وی با اشاره به اینکه برای مردمی که در سیلاب های اخیر خساراتی به منازل آنها وارد شده است دستورالعمل هایی وجود دارد، افزود: در صورتی که منازل آنها نیاز به تعمیر داشته باشد مبلغی به عنوان تسهیلات ارزان قیمت و مبلغ بلاعوض دیگری اعطا خواهد شد که مسئولان دستگاه های مرتبط در حال میزان برآورد خسارات هستند و تا حصول و اعلام آن باید منتظر کنیم.

سیلابی که هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران در شهر خرم آباد استان لرستان و سیلابی شدن رودخانه کرخه در استان خوزستان و شهر مرزی «رفیّع» از توابع شهرستان هویزه به راه افتاد، خسارت فراوانی به زیر ساخت های این دو استان وارد کرد اما با گذشت چند روز از آن حادثه طبیعی، آرامش نسبی به مناطق متاثر از سیل و آبگرفتگی در این دو استان بازگشته است.

انتهای پیام/