9:47 1403/02/13
بررسی تحلیلی وضعیت فروش فیلم‌ها در نوروز 98 نشان می‌دهد؛

سینما رفتن سرگرمی گرانی برای خانواده‌ها شد

صافی – انتشار گزارش اجمالی وضعیت فروش فیلم‌های نوروز 98 و میزان استقبال مخاطبان نشان می‌دهد که سینما رفتن برای خانواده‌ها تبدیل به یک سرگرمی گران شده است.

به گزارش صافی نیوز، سازمان سینمایی اولین گزارش اجمالی وضعیت فروش فیلم‌های اکران شامل جداول عملکرد سالن‌های سینمایی و همچنین وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی را از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۹ فروردین ۹۸ منتشر کرده که با یک بررسی تحلیلی مشخص می‌شود رشد شیب افزایش مخاطبان سینما در نوروز ۹۸ نسبت به نوروز ۹۷ و نوروز ۹۷ نسبت به نوروز ۹۶ کاهش داشته است.

امسال در نوروز، هفت فیلم سینمایی اکران شده‌اند که فیلم رحمان ۱۴۰۰ ساخته منوچهر هادی در فروش دارای سهم ۴۴ درصدی و در میزان بیننده سهم ۴۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

فیلم متری شش و نیم ساخته سعید روستایی ۳۰ درصد از فروش و ۲۹ درصد از بیننده و فیلم چهار انگشت در ۱۳ درصد از فروش و ۱۲ درصد از بیننده را به خود اختصاص داده است.

پرفروش‌ترین سینما در کشور پردیس سینمایی کوروش و کم‌فروش‌ترین سینما، سینما فردوسی اوز در لار است همچنین پرفروش‌ترین سینماها مربوط به استان تهران و کم‌فروش‌ترین مربوط به استان ایلام است.

ارزان‌ترین سینما، سینما آبشار شوشتر با بلیت دو هزار تومانی است.

۱۰ سینمای پرفروش کشور بر اساس رتبه‌بندی از رتبه یک الی ۱۰ عبارتند از: پردیس سینمایی کوروش، ایران مال، آزادی، باغ کتاب، چارسو، ملت، هویزه مشهد، اطلس مشهد و شهر آفتاب شیراز.

از میان این ۱۰ سینما هفت رتبه نخست به شهر تهران اختصاص دارد و علیرغم اینکه در جنوب شهر تهران پردیس‌های سینمایی خوبی همچون راگا، تماشا، تاسیس شده است اما سینماهای پرفروش اکثرا در بالای شهر قرار دارند و این مساله نشان می‌دهد که با توجه به افزایش قیمت بلیت‌ها به ۲۰ هزار تومان و همچنین هزینه‌های جانبی رفتن به سینما، سرگرمی سینما برای خانواده‌ها تبدیل به یک تفریح گران شده است.

شیب افزایش مخاطبان در سه سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۹۶ که متوسط قیمت بلیت ۸۹۴۰ تومان بود بیش از دو میلیون و ۲۱۰ هزار نفر به سینما رفتند و در سال ۹۷ که متوسط قیمت بلیت ۱۰ هزار و ۸۳ تومان بود بیش از دو میلیون و ۷۷۶ هزار نفر به سینما رفتند این رقم در ابتدای سال ۹۸ که متوسط قیمت بلیت ۱۳ هزار و ۸۶۳ تومان است بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است.

بررسی این شیب نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در بازده زمانی نوروز افزایش ۶۰۰ هزار نفری را داشته است اما تعداد مخاطبان در ابتدای سال ۹۸ نسبت به همین مدت در سال ۹۷ فقط کمی بیش از ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

در حالی که تعداد مخاطبان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد بوده این افزایش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود پنج درصد بوده است.

در میان دفاتر پخش نیز شرکت فیلمیران در اکران نوروز ۹۸ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و ۴۳ درصد از فروش و ۴۵ درصد از بیننده را به دست آورده است. پس از آن خانه فیلم با سهم ۳۰ درصدی فروش و ۲۹ درصدی بیننده در رتبه نهم و شرکت نمایش گستران با سهم ۱۳ درصدی از فروش و ۱۲ درصدی از بیننده در رتبه سوم قرار دارد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}