16:32 1403/02/16

شرط بازگشايی مدارس از زبان سرپرست آموزش و پرورش

صافی نیوز / سرپرست آموزش و پرورش گفت: هرچند واکسيناسيون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در دستور کار است اما واکسيناسيون دانش آموزان شرط بازگشايي مدارس نيست، بلکه به هر ميزان که بشود پروتکل ها را رعايت کرد، مي توان مدارس را بازگشايي کرد.
بازگشایی مدارس

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، عليرضا کاظمي در گردهمايي مشترک اعضاي شوراي معاونان و مديران کل آموزش و پرورش سراسر کشور، که با موضوع پروژه مهر و بازگشايي مدارس در سال تحصيلي جديد، در اردوگاه فرهنگي تربيتي شهيد باهنر، برگزارشد، اظهار کرد: عليرغم تلاش هاي فراوان، همچنان چالش هاي آموزش و پرورش بسيار زياد است؛ لذا زماني مي‌توانيم به توفيقات و اهداف تعليم و تربيت دست پيدا کنيم که مشکلات حل شود و اين موضوع نيازمند حمايت ملي و تمام قد دارد.

کاظمي با تشريح برخي مشکلات آموزش و پرورش ادامه داد: تا زماني که سلامت جسمي و رواني دانش‌آموزان را تامين نکنيم در حوزه دستيابي به اهداف تعليم و تربيت مشکل اساسي داريم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: زماني مي‌توانيم به توفيقات و اهداف تعليم و تربيت دست پيدا کنيم که اين مشکلات تامين و حل شود اين موضوع نيازمند حمايت ملي و تمام قد دارد.

وي افزود: کفايت در کميت و صلاحيت در نيروي انساني بزرگ ترين چالش آموزش و پرورش است عدم کفايت منابع مالي يکي ديگر از چالش هاي اين دستگاه عريض و طويل است.

کاظمي با اشاره به برنامه درسي، تصريح کرد: ساختار برنامه درسي ما حافظه محور و دانش محور است و نيازمند تحول عميق و بنيادين در اين حوزه هستيم تا تربيت محور باشد.

وي گفت: بي ثباتي درمديريت يکي از چالش هاي بزرگ آموزش و پرورش است چنان که طي ۸ سال، ۵ وزير تغيير مي کند و تغيير يک مدير تا کف مدرسه پيش مي رود اين يکي از عوامل عدم موفقيت آموزش و پرورش در تحقق اهداف است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ثبوت مديريت را عامل موفقيت آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: نبود نظام ارزشيابي تربيتي مطلوب، توزيع نامتعادل تجهيزات و فضاهاي آموزشي، از ديگر چالش هاي آموزش و پرورش است.

کاظمي با تأکيد بر تمرکز بر موضوعات بازگشايي مدارس خاطرنشان کرد: مسائل در سه بخش تقسيم بندي مي‌شود؛ در حوزه نيروهاي انساني، بحث تامين از طريق نيروهاي خريد خدمات و حق التدريس مهم است. بحث خدمتگزاران و نيروهاي قرآني، به کارگيري نيروهاي دانشگاه فرهنگيان نيز بايد بررسي شود.

وي افزود: در بخش مالي و تجهيزاتي نيز بخش پاداش، حق التدريسي ها و فوق العاده ويژه، بايد اولويت بندي شود. در حوزه تجهيزات نيز توزيع تبلت در مدارس بايد در اولويت باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تامين منابع مالي تهيه تبلت دانش‌آموزي و ابلاغ آن تا هفته آينده به استان‌ها خبر داد و افزود: در سال جديد تحصيلي نسخه جديد شبکه شاد راه اندازي مي شود.

وي با اشاره به تاکيد رئيس جمهور در خصوص اينترنت شاد، گفت: اينترنت مورد استفاده معلمان و دانش آموزان در شبکه شاد رايگان خواهد بود.

کاظمي بر تک صدايي بودن خبرهاي مربوط به بازگشايي مدارس تاکيد کرد و عنوان کرد: در فرصت باقيمانده تا مهرماه، با تدوين بسته بازگشايي مدارس و اقناع سازي افکار عمومي تلاش کنيم اين تک صدايي را ايجاد کنيم.

وي تقدم ذاتي سلامت در بازگشايي مدارس را يک اصل مهم دانست و تصريح کرد: کفايت اقناع جامعه و خانواده‌ها نيز يک اصل مهم ديگر است، اصل عدالت در تامين فرصت‌هاي آموزشي با رويکردهاي اقتضايي نيز بايد مدنظر باشد. اصل انعطاف و تفاوت‌هاي جغرافيايي متناسب با کرونا، اصل تدريجي بودن حضور دانش‌آموزان در فضاي آموزش و پرورش و اصل نظارت نزديک و ميداني در قالب ايجاد يک شبکه بزرگ و مويرگي تا دل مدرسه نيز از ديگر اصول مهم قابل توجه است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اصل تمرکززدايي را يک اصل مهم دانست و افزود: استان‌ها بايد مانور بازگشايي را تدوين کنند. آغاز سال تحصيلي از اول مهرماه و بازگشايي در قالب الگوي تدوين شده خواهد بود. توجه به واکسيناسيون مخاطبان آموزش و پرورش نيز بايد دردستور کار باشد.

وي خاطرنشان کرد: برنامه ريزي براي زنگ آغاز سال تحصيلي بسيار مهم است که بايد در لايه‌هاي استاني، منطقه اي و مدرسه اي اتفاق بيافتد. در کنار نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي، نواختن زنگ نماز و ايثار و مقاومت نيز بايد در دستور کار باشد.

کاظمي همچنين نهضت تکريم‌ معلمان در گفتار و رفتار را مهم برشمرد و تصريح کرد: بسته سياستي آسيب‌هاي اجتماعي از سوي معاونت پرورشي و فرهنگي را تدوين و به استان‌ها ابلاغ کرديم. دوره آموزشي براي آيين نامه اجرايي مدارس نيز بايد تدوين شود که نيازمند برگزاري دوره‌هاي مختلف است.

وي درباره الگوي بازگشايي مدارس گفت: در اين الگو سه مسير را دنبال خواهيم کرد؛ مدرسه تلويزيوني ايران به عنوان مکمل، فضاي مجازي و شبکه شاد به عنوان مهم ترين ريل با پوشش حداکثري که سال تحصيلي با آن آغاز مي‌شود، آموزش حضوري آرام و تدريجي که به عنوان گام سوم مطرح است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اضافه کرد: آموزش در مدارس کم جمعيت روستايي و عشايري که سال گذشته نيز حضوري بوده اند و دسترسي به فضاي مجازي ندارند امسال نيز حضوري خواهد بود.

وي ادامه داد: آموزش در مدارس با جمعيت متوسطه به صورت ترکيبي خواهد بود و ساعات آموزشي نصف حضوري و نصف مجازي خواهد بود. البته اين موضوع ۱۵ روز بعد از اتمام واکسيناسيون پيگيري مي‌شود.

کاظمي تصريح کرد: در گام سوم مدارس با تراکم بالا و پرجمعيت است که در صورت مهيا بودن زيرساخت ها با گروه بندي دانش آموزان و حضور يک روز در ميان، و حضور حداقلي آموزش ها حضوري خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،وي افزود: هرچند واکسيناسيون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در دستور کار است اما واکسيناسيون دانش آموزان شرط بازگشايي مدارس نيست بلکه به هر ميزان که بشود پروتکل ها را رعايت کرد، مي توان مدارس را بازگشايي کرد، لذا به طور کلي بازگشايي مدارس در سال جديد تحصيلي با توجه به تراکم جمعيت و زيرساخت هاي بهداشتي در هر منطقه متفاوت خواهد بود و در اين زمينه نيز تفويض اختيار خو اهد شد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *