عشقی:

شرکت ها از سال آینده سود سهام را با «سجام» پرداخت می کنند

صافی نیوز / رئیس سازمان بورس گفت: از سال آینده طبق مصوبه بودجه همه شرکت‌های بورسی ملزم می‌شوند سود خود را به صورت متمرکز به حساب سهامداران واریز کنند.

به گزارش صافی، مجید عشقی امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر برنامه‌های حمایت از سرمایه‌گذاران حقیقی به ویژه در مورد سود سهام شرکت‌ها و سهام عدالت گفت: این دغدغه مهمی است اولین کار در این زمینه این است که پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود، در قانون بودجه سال آینده هم گنجانده شده است از سال آینده همه شرکت‌ها ملزم شوند سود سهام خود را به صورت متمرکز و از طریق سجام به حساب سهامداران واریز کنند.
وی گفت:‌در فاز اول این است که از سال آینده سود مصوب در مجامع از طریق سجام پرداخت شود و در فاز دوم سودهای رسوب شده سال‌های قبل را از شرکت‌ها مطالبه کنیم و از طریق سجام پرداخت شود.

رئیس سازمان بورس همچنین گفت: یکی دیگر از موارد موعد تقسیم سود است که طبق قانون تجارت که مربوط به حدود ۸۰ سال پیش است که آن زمان سیستم الکترونیکی نبوده و مهلت ۸ ماهه برای پرداخت سود سهام شرکت‌ها در نظر گرفته شده است همچنین برای افزایش سرمایه و استفاده از حق تقدم‌های سهام مهلت ۶۰ روزه در نظر گرفته شده است این موارد مربوط به زمانی بود که بستر الکترونیک وجود نداشت اما امروزه با ابزار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی باید به سمت این موعد پرداخت برویم در اصلاح قانون کمتر از ۴ ماه زمان برای واریز سود مصوب مجامع شرکت‌ها در نظر گرفته شده است و حتی می‌خواهیم موعد تقسیم سود و واریز آن به حساب سهامداران سه ماهه شود و نیز مهلت استفاده از حق تقدم‌ها کاهش پیدا کند تا شرکت‌ها با سرعت بیشتری به سمت افزایش سرمایه حرکت کنند.

عشقی این نکته را هم یادآور شد: با گسترش تعداد سهامداران خرد عملا امکان ارسال برگه‌های حق‌تقدم برای سهامداران وجود ندارد که هزینه عملیات افزایش سرمایه از کل مبلغ جمع‌اوری شده برای افزایش سرمایه بیشتر خواهد شد و این روند باید اصلاح و الکترونیکی شود.

وی در مورد سود سهام عدالت هم گفت:‌امسال موفقیت خوبی به دست آمد که سود سهام شرکت‌ها در یک مرحله واریز می‌شود ۹۹ درصد سود سهام عدالت جمع‌آوری شده و تا ساعات آخر امروز شنبه واریز می‌شود اما برخی از شرکت‌ها مشکل مالی داشتند و ما از طریق مراجع قضایی پیگیری کردیم یکی از شرکت‌ها هم از ابتدا اعلام کرده بود که موعد پرداخت سود در اردیبهشت ماه خواهد بود که آن هم پیگیری و سود مربوط به سهامداران عدالت دریافت می‌شود و با بقیه سودها تجمیع شده و پرداخت می‌شود و اگر میزان آن بسیار اندک باشد همراه سود آینده پرداخت خواهد شد.

عشقی این نکته را هم گفت: تلاش می‌کنیم کمترین رسوب پول شرکت‌ها در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باشد به گونه‌ای که از زمان وصول پول تا واریز به حساب ذی‌نفعان حداکثر دو تا سه روز باشد و سودهایی که مرجوع می‌شود به حساب خود شرکت‌ها برگردد.

رئیس سازمان بورس همچنین در مورد اینکه سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت چگونه واریز می‌شود گفت:‌این مسأله در دستور شورای عالی بورس قرار دارد که سود شرکت‌های غیربورسی که وصول شده است را چگونه پرداخت کنیم احتمالا این سودها هم از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت خواهد شد اما همه این‌ها بستگی به تصویب شورای عالی بورس دارد.

وی همچنین گفت: سند تحول بازار سرمایه از سه روز قبل ابلاغ شده البته ۵۰ درصد برنامه‌های آن در سازمان بورس در حال اجرا است در سند تحول پتانسیل خوبی برای بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

عشقی در مورد خروج پول از بازار سرمایه گفت: عمدتا توسط اشخاص حقیقی به خاطر شرایط بازار انجام شده است البته در روزهای اخیر این روند بهتر شده است و خروج کمتری صورت گرفته در لایحه بودجه که اکنون در شورای نگهبان قرار دارد موارد خوبی برای بازار سرمایه پیش‌بینی شده است.

وی این را هم گفت:‌عمده شرکت‌های بورسی امسال فروش خوبی در محصولات داشتند سال آینده اکثر شرکت‌ها اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند همچنین ثبات در نرخ ارز صورت گرفته و شرکت‌ها می‌توانند اقدامات توسعه‌ای خود را پیگیری کنند البته بازار سرمایه کاملاً پیش‌بینی‌پذیر نیست چون بازاری است که نوسان در ذات آن وجود دارد اما در احکام بودجه ۱۴۰۱ موارد خوبی برای شرکت‌ها پیش‌بینی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده فروش شرکت‌ها بهتر شود و سودآوری آنها افزایش یابد.

رئیس سازمان بورس در مورد عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس هم گفت: با حضور این باشگاه‌ها در بازار سرمایه نظارت همگانی بر آنها بیشتر خواهد شد و به نظرم روند مثبت و خوبی برای شرکت‌ها خواهد گرفت از این پس صورت‌های مالی سرخابی‌ها در کدال منتشر می‌شود و حسابرسی و کنترل داخلی بر حساب‌های شرکت‌های یاد شده بیشتر خواهد شد و از طرف جامعه سهامداری و سازمان‌های نظارتی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/