صدور محصولات کشاورزی و شیلات ایران به ۴۰ کشور

تهران – ایرنا – معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در میزگرد شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات محصولات کشاورزی و شیلات دارد. به گزارش ایرنا ، محمد حسین انصاری فرد که در میزگرد شبکه خبری المیادین لبنان سخن می گفت ، افزود: محصولات شیلات ایران اکنون […]

تهران – ایرنا – معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در میزگرد شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات محصولات کشاورزی و شیلات دارد.

به گزارش ایرنا ، محمد حسین انصاری فرد که در میزگرد شبکه خبری المیادین لبنان سخن می گفت ، افزود: محصولات شیلات ایران اکنون به ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و فرانسه و دیگر کشورها صادر می شود و امروز مشکل اصلی ما در امر صادرات این است که به علت وجود تحریم ها نمی توانیم ارزش پولی کالاهای صادراتی خود را از کشورهای مختلف جهان دریافت کنیم.
شبکه المیادین در روزهای گذشته با دعوت از شماری از کارشناسان ایرانی در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی و کشاورزی در آستانه 'چهل سالگی انقلاب' سلسله میزگردهایی را با عنوان 'بررسی دستاوردهای داخلی ایران' برگزار کرد.
یکی از این میزگردها به دستاوردهای ایران در حوزه کشاورزی اختصاص داشت که با حضور انصاری فرد معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی و ارسلان قاسمی رئیس کمیته مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران برگزار شد.
پیش از آغاز این میزگرد، یک گزارش خبری مختصر از خبرنگار المیادین در تهران پخش شد که در آن با اشاره به مساله تامین امنیت غذایی گفته شد، ایرانیان از ۴۰ سال پیش تا کنون به دنبال محقق شدن این مقوله هستند چرا که اهمیت تامین امنیت غذایی از مولفه نظامی آن کمتر نیست.
در ادامه مجری این میزگرد با طرح پیش زمینه ای برای شروع برنامه گفت: امنیت غذایی یکی از مهم ترین چالش های کشورهای منطقه برای توسعه اقتصادی خود می باشد، در این قسمت در خصوص محقق شدن امنیت غذایی ایران و یا عدم تحقق آن و عوامل این موضوع صحبت می کنیم.
وی ادامه داد بنا بر آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در ایران مجموع تولیدات کشاورزی قبل از انقلاب اسلامی به ۲۶ میلیون تن در سال می رسید اما این رقم در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به بیش از ۱۲۲ میلیون تن در سال رسیده است.
مجری افزود: ایرانیان می گویند بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از روش های آموزشی در دانشگاه ها تغییر کرد و این امر منجر شد انقلابی عظیم در دانشگا ها به وجود بیایید و به تبع آن ما در بسیاری از زمینه به خود کفایی دست یافتیم.
در ادامه گزارش مزبور آمده است: ایران در چهل سال گذشته با اتکا به توانمندی های ملی و نیروی انسانی خود موفق شد از یک کشور مصرف کننده به یک کشور صادرکننده و تولید کننده در این زمنیه تبدیل شود.
اکنون ایران بر اساس آمارهای رسمی تولیدات کشاورزی خود را به کشورهای همسایه خود، آسیای شرقی و برخی کشورهای اروپایی صادر می کند و ارزش صادرات ایران در این زمینه به بیش از ۶میلیارد دلار می رسد.
در ادامه و با شروع برنامه انصاری فرد معاون سابق وزیر کشاورزی ایران با اشاره به مقوله تامین امنیت غذایی گفت: هر کشوری که در تامین غذایی خود دچار مشکل باشد در تامین امنیت ملی خود هم با مشکل جدی مواجه می شود مانند آنچه در لیبی و عراق دیدیم و حتی در ارتباط با عربستان نیز همین موضوع صدق می کند که ترامپ در خطاب به آنان می گوید اگر دو هفته از شما حمایت نکنیم از بین می روید.
وی افزود: با توج به این که ایران و خاورمیانه در شرایط جغرافیایی نسبتا خشک قرار گرفته اند اگر تولید غذایی کم در این کشورها کم شود و یا پیشرفت نکند قطعا این کشورها بسیار متضرر خواهند شد.
انصاری فرد گفت: ایران با شناسایی نقاط ضعف خود در زمینه کشاورزی و با اتکا به توانمندی های ملی و تجربه های علمی خود توانست پیشرفت های مهمی را کسب کند.
در ادامه ارسلان قاسمی رئیس کمیته مواد غذایی و محصولات کشاورزی با اشاره به تعریف سازمان ملل از مقوله تامین امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی یعنی این که همه مردم یک کشور به غذای سالم و مناسب دسترسی داشته باشند و با لطف خداوند این امر در ایران میسر شده است.
وی افزود: ما در منطقه خشکی قرار گرفته ایم اما براساس تجربه های گذشتگان خود یاد گرفته ایم که از این مناطق به خوبی استفاده کنیم و امروزه نیز ایران با استفاده از فناوری های نوین در زمیه کشاورزی همچون سیستم آبیاری قطره ای و علم ژنتیک توانسته است بسیاری از زمین های غیر قابل کشت را به زمین قابل کشت تبدیل کند.
رئیس کمیته مواد غذایی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما مناطقی در شمال کشور خود داریم که از حیث غنای خاک و آب و هوا شباهت زیادی به هلند در غرب اروپا دارند، هلند با استفاده از ظرفیت کشاورزی خود توانست ۷۰ میلیارد دلار صادرات مواد غذایی داشته باشد اما ما با وجود نیروی انسانی ماهر و مجرب و فناوری های نوین نتوانستیم در منطقه جغرافیایی شمال ایران به سطحی که هلند در صادرات خود رسید، دست یابیم چرا که این امر سرمایه گذاری عظیمی را می طلبد.
اما باید بگویم با تجاربی که در چهل سال اخیر به دست آورده ایم توانایی این را داریم که تولید و صادرات خود را در این مناطق به شدت توسعه دهیم.
در ادامه برنامه انصاری فرد با اشاره به مشارکت بخش خصوصی و ایفای نقش آن در توسعه کشاورزی گفت:
در این باره باید بگویم که شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی ایران و دانشجویان فارغ التحصیل این رشته ها و شرکت های استارت آپ در این زمینه از حمایت جدی دولت برخوردار هستند و بیش از ۹۵ درصد فعالیت های مرتبط با حوزه کشاورزی زیر نظر بخش خصوصی و تعاونی ها اداره می شود.
قاسمی نیز با اشاره به دستاوردهای ایران در زمینه تکنولوژی های نوین کشاورزی، سیستم آبیاری نوین و مهندسی ژنتیک گفت: بر اساس اعلام سازمان فاو برای تامین امنیت غذایی مردم در کره زمین باید تولید محصولات کشاورزی در جهان دو برابر شود بنابراین ما ناچاریم از تکنولوژی های نو برای این موضوع استفاده کنیم.
امروزه ما با استفاده از تکنولوژی های نوین توانسته ایم تولیدات کشاورزی خود را در هر هکتار زمین قابل کشت به دو تا سه برابر افزایش دهیم و این موضوع با وجود توسعه علوم تکنولوژی و مهندسی ژنیتک محقق شده است.
وی افزود ما با کمک مهندسی ژنیتک توانسیتم بذرهای مقاوم را تولید کنیم که در شرایط بسیار خاص قابل کشت باشند.
وی در ادامه گفت: صادرات مواد غذایی از ایران بیش از ۴۰ کشور دنیا را شامل می شود، امروز ایران در تولید بسیاری از مواد غذایی مانند زعفران، انگور، هلو، پسته، ماهی، خاویار و… در میان ۵ کشور اول دنیا قرار دارد.
ایران بعد از چین بزرگ ترین تولید کننده خاویار در دنیاست و خاویار ایران از لحاظ کیفی بسیار بالاتر از خاویار چینی است.
قاسمی افزود: برای این که توانایی ایران در این زمینه بیشتر روشن شود برای شما یک مثال ذکر می کنم، ایتالیا اولین تولید کننده ماکارانی در دنیا بود اما تولید کننده های ماکارانی در ایران به خاستگاه این محصول در دنیا هم صادرات دارند.
در ادامه انصاری فرد با اشاره به خودکفایی ایران در زمینه موادغذایی گفت: با توجه به تعریف سازمان ملل از خودکفایی می توانم بگویم ایران در زمینه مواد غذایی به خودکفایی رسیده است ، ماده غذایی وجود ندارد که ایرانیان در دسترسی به آن دچار مشکل باشند، ما در سایه تحریم ها توانستیم به این مهم یعنی تامین امنیت غذایی دست یابیم.
ما حتی هنگامی که قطر در معرض تحریم همسایگان عربی خود قرار گرفت به سرعت انواع مختلفی از مواد غذایی را به این کشور صادر کردیم.
وی در پایان گفت: ما پیش از انقلاب تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور را که در شمار تجهیزات ساده به شمار می رود ، وارد می کردیم اما امروز با استفاده از مهندسی معکوس در این زمینه و بسیاری از زمینه های دیگر تبدیل به صادر کننده شده ایم.
ما به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات داریم و تولیدات شیلات ایران به ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و فرانسه صادر می شود، امروز مشکل ما در امر صادرات این است که به علت وجود تحریم ها نمی توانیم ارزش پولی کالاهای صادراتی خود را از کشورهای مختلف جهان دریافت کنیم.
خاورم*۹۲۰۸*۱۴۳۶*
انتهای پیام/