مدیرکل میراث فرهنگی استان:

صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در آذربایجان شرقی

صافی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در شهرستان جلفا خبر داد.

مرتضی آبدار با بیان این خبر گفت: مجموعه داری از فعالیت های ارزشمند دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر است، که از روی عشق و علاقه وافر خود بدون قصد تجارت، میراث گرانبهای نیاکان برای آیندگان گردآوری و نگهداری می کنند که به درستی می توان از مجموعه داران به عنوان حافظان آثار فرهنگی هنری و تاریخی یاد کرد.

وی ادامه داد: مجموعه داری و مجموعه دارها ظرفیت بزرگی برای تبریز و استان هستند و باید از این خصیصه فرهنگی مردم و علاقه به گردآوری اشیای فاخر با توجه به ارزش فرهنگی‌- تاریخی و هنری استفاده کرد و امکان برگزاری نمایشگاه های انفرادی یا گروهی برای بازدید عمومی یا چاپ و نشر و معرفی آثار موجود در مجموعه‌ها فراهم آورد، چراکه اجتماع آثار هویتی مستقل ارزش‌ و هویتی مضاعف به وجود می‌آورد که می توان در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.

آبدار در این راستا تشریح کرد: مجوز فعالیت “مجموعه تاریخی فرهنگی رحمن زاده” که براساس علاقه شخصی “آقای داریوش رحمن زاده” با گردآوری آثار فرهنگی، تاریخی و هنری مجاز مربوط به دوره معاصر، صادر شده است، به لحاظ تعدد و تنوع آثار، مجموعه ارزشمندی به شمار می رود. از این رو جهت ارج نهادن و صدور مجوز فعالیت رسمی، مجموعه داران این حوزه، پروانه مجموعه داری برای این مجموعه از سوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: در سال های گذشته برای سه مجموعه خصوصی ” صدا”، “خودروهای کلاسیک تبریز ” و “مجموعه دستگاه های چاپ و صحافی معاصر” نیز ازسوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور مجوز صادر شده است.

آبدار در پایان تاکید کرد: بر اساس ماده 20 آیین نامه مدیریت ، ساماندهی ، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی – تاریخی منقول مجاز، کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به گردآوری و نگهداری اموال فرهنگی تاریخی و هنری‌ایرانی یا خارجی اقدام می‌نمایند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پروانه مخصوص دریافت ‌نمایند. مجموعه داران خصوصی می توانند با اخذ پروانه تاسیس موزه و از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت ‌علمی و فنی سازمان مذکور موزه خصوصی تاسیس نمایند .