اتحادیه اروپا:

طالبان پیروز شد؛ مجبوریم با آنها گفتگو کنیم

صافی نیوز / «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه درباره وضعیت افغانستان اعلام کرد، بروکسل باید با طالبان گفت‌و‌گو کند.

به گزارش صافی به نقل از فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم درس عبرت گرفتن این اتحادیه درباره تحولات افغانستان اعلام کرد، طالبان در جنگ پیروز شد و باید با آنها گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش وبسایت دفتر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بورل بعد از برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه با موضوع افغانستان در بروکسل، در جمع خبرنگاران درباره این نشست توضیحاتی داد.

این مقام ارشد اروپایی با تاکید بر اینکه طالبان جنگ در افغانستان را پیروز شده، اعلام کرد که اتحادیه اروپا چاره‌ای جز گفت‌و‌گو با آنها ندارد.

به گفته او، «هدف از (نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا) این بود که در ابتدا اوضاع را ارزیابی کنیم و درباره رویکرد اتحادیه اروپا در قبال وضعیت جدید در افغانستان صحبت کنیم».

بورل ادامه داد: «از روز یکشنبه با کنترل سیاسی و نظامی طالبان بر افغانستان، یک تحول سیاسی جدید در این کشور وجود دارد و این موضوع حتی قبل از تاریخ خروج نهایی نظامیان ایالات متحده (از افغانستان) که ۳۱ آگوست (نهم شهریور) است، انجام شده است. این واقعیت جدید ۲۰ سال بعد از آغاز عملیات نظامی ایالات متحده با حمایت ناتو در اکتبر ۲۰۰۱ حقق یافته است ».

وی که پیش از انتخاب به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئولیت وزارت خارجه اسپانیا را برعهده داشت، در جمع خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا «درس‌های زیادی» باید از افغانستان بگیرد.

به گفته بورل، «برای ما ضروری است که عواقب تعهد بلندمدت (اتحادیه اروپا در قبال افغانستان) را مورد ارزیابی قرار دهیم. این تعهد در ابتدا به دلیل ضرورت جنگ با القاعده ایجاد شد که مسئول حملات ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) بود. تعهد غرب، نابودی القاعده بود اما به تدریج به سمت ایجاد یک کشور مدرن تغییر جهت داد و به سمت ماموریت دولت-ملت سازی به منظور تضمین آزادی‌ها و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران رفت. حالات بعد از ۲۰ سال، ما می‌توانیم بگوییم که بخش اول ماموریت با موفقیت انجام شد و دومی نه (بخش دولت ملت سازی در افغانستان شکست خورد)».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «ما باید از خود این سوالات را بپرسیم و این نشست با همکارانم وزرای خارجه (کشورهای اتحادیه اروپا)، اولین فرصت برای انجام این کار بود. در مورد پیامدهای ماموریت ملت‌سازی که با منابع بی سابقه انجام شد اما نتایج بسیار کمی داشت. این جلسه فرصت مناسبی برای بحث در مورد همه این موارد بوده است».

از نظر بورل، «ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوضاع سیاسی جدیدی که در افغانستان با بازگشت طالبان ایجاد شده است منجر به ایجاد گسترده موج مهاجرت به سمت اروپا نمی‌شود. ما باید بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهایی که در مسیر انتقال (مهاجران به اروپا) قرار دارند، هماهنگ باشیم. این موضوع در دستور کار ما قرار خواهد گرفت و ما باید از کشورهای در مسیر انتقال و همسایه افغانستان حمایت کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود از لزوم صحبت و مذاکره با طالبان سخن گفت و تاکید کرد: «ما باید با مقامات کابل تماس بگیریم، مقامات کابل هر کسی که باشند. طالبان در جنگ پیروز شده‌اند بنابراین ما باید با آنها صحبت کنیم تا در اسرع وقت نه تنها برای جلوگیری از یک فاجعه بشردوستانه و احتمالی مهاجرت، بلکه برای جلوگیری از یک بحران انسانی به گفت‌وگو بپردازیم. همچنین تمرکز این گفت‌وگو باید روی ابزارهای جلوگیری از بازگشت حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان باشد. چیزی که مطمئناً در صدر اولویت‌های اصلی دستور کار ما است».

بورل افزود: «اینها کم و بیش چیزی است که من باید در مورد آنچه امروز(در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا) مورد بحث قرار دادیم، بیان کنم. در مورد آنچه اتفاق افتاده درس‌های زیادی می‌توان گرفت. ما باید بپذیریم که اشتباهاتی به ویژه در مورد ارزیابی ظرفیت نظامی ارتش افغانستان برای مقاومت در برابر حمله طالبان صورت گرفته است. همه از سقوط ارتش طی چند روز متعجب شده‌اند؛ ارتشی که ما پول زیادی صرف آن کرده‌ایم و تلاش زیادی برای آموزش ده‌ها هزار سرباز انجام داده‌ایم. من فکر می کنم که حتی طالبان نیز از پیروزی خودشان شگفت زده شده‌اند».

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «اکنون وقت آن است که با آینده روبرو شویم، از گذشته درس بگیریم و با اهدافی که قبلاً ذکر کردم، با وضعیت جاری مواجه شویم».

یک خبرنگار مستقر در بروکسل از جوزپ بورل سوال کرد که مواضع و اظهارات روزهای اخیر سران طالبان درباره مسائلی از قبیل حفظ حقوق زنان را باور می‌کند و اینکه از نظر شما آیا طالبان به نسبت ۲۰ سال قبل تغییر کرده است؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جواب به این سوال گفت: «ما باید با طالبان در ارتباط باشیم چه تغییر کرده باشند و چه نکرده باشند. در ظاهر مشابه (۲۰ سال قبل) هستند اما آنها به زبان انگلیسی بهتر (از قبل) صحبت می‌کنند».

انتهای پیام/