طرح آمریکایی‌ها برای جلوگیری از رفع محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران

صافی نیوز / قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای تحریم برنامه موشکی ایران پیش از رفع محدودیت‌های سازمان ملل علیه این برنامه است.

به گزارش صافی به نقل از فارس، گروهی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار تحریم هر گونه فعالیت در حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ است.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

«مایک مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «گئورگی میکس»، عضو ارشد این کمیته به همراه گروه دیگری از قانونگذاران این مجلس طرحی فراحزبی «برای تحریم طیف وسیعی از فعالیت‌های حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران» معرفی کردند.

معرفی‌کنندگان این طرح تحریمی در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه روی وب‌سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته مدعی شده‌اند: «حتی با وجود پابرجا بودن محدودیت‌های سازمان ملل، موشک‌ها و پهپادهای ایران به سربازان، متحدان و شریکان ما در سراسر خاورمیانه حمله کرده و به نحو فزاینده‌ای به آتش جنگ غیرقانونی ولادیمیر پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] علیه اوکراین می‌دمد.»

اوکراین و متحدان غربی این کشور در ماه‌های گذشته مدعی شده‌اند جمهوری اسلامی ایران اقدام به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین کرده است. مقام‌های ایران بارها این ادعاها را تکذیب و بر بی‌طرف بودن تهران در این جنگ تأکید کرده‌اند.

تهیه‌کنندگان طرح ضد ایرانی عنوان «Fight CRIME Act» (قانون مبارزه با جنایت» را برای آن انتخاب کرده‌‌اند. آنها هدف طرح را «منع حمایت بازیگران مخرب از ایران و نائبانش و جلوگیری از اشاعه این سلاح‌های خطرناک در میادین جدید جنگ، صرفنظر از پابرجایی محدودیت‌های سازمان ملل» عنوان کرده‌اند.

این طرح خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه هر شخص یا نهاد دخیل در فروش، انتقال یا حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران است.

طرح مذکور علاوه بر این دولت بایدن را ملزم به ارائه گزارشی به نهاد قانونگذار آمریکا درباره وضعیت موشکی و پهپادی ایران است.

علاوه بر این، دولت بایدن بایستی در گزارش مذکور، راهبرد خود را برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ تشریح کند.

معرفی این طرح‌ها به معنی تبدیل شدن آنها به قانون نیست. هر طرح در کنگره برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا به تصویب هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور برسد.

با این حال، اقدام جدید نماینده‌های کنگره بخشی از تلاش‌های حاکمیت آمریکا برای حفظ سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران و جلوگیری از هر گونه توافق است.

چند روز پیش از این هم وبگاه واشنگتن‌فری‌بیکن، نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا گزارش داد اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا قصد رونمایی از ۶ طرح برای گسترش تحریم‌ها ضدایران و جلوگیری از توانایی کاخ سفید برای تعلیق تحریم‌ها را دارند.

به نوشته این پایگاه خبری، این طرح‌های تحریمی که با حمایت «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» تهیه شده‌اند بخش‌های نظامی، سران حکومتی و بخش مالی ایران را هدف قرار خواهد داد.

فری‌بیکن مدعی شده رونمایی از این طرح‌ها در حالی انجام می‌شود که دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است.

این در حالی است که آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار و از آن زمان به بعد دچار وقفه شد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

انتهای پیام/