رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه:

طرح اصلاح نژاد دام توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه اجرا می‌شود

صافی نیوز - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه گفت: طرح پرورش دام چند قلوزا را برای اصلاح نژاد دام‌ های استان آذربایجان‌ شرقی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

به گزارش صافی نیوز، محمدرضا ولیلو در خصوص طرح پرورش دام چندقلوزا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، اظهار کرد: پیش از این در این واحد دانشگاهی یک مجموعه تحقیقاتی دامپروری با پروانه بهره‌برداری گاوداری وجود داشت که اکنون فقط آیین‌نامه‌های دانشجویان دکتری در آنجا اجرا می‌شود.

وی افزود: به همین علت برای استفاده بیشتر از ظرفیت این دانشگاه، طرح بدیع و نوآورانه پرورش دام چندقلوزا مطرح شده است.

ولیلو با اشاره به اهداف این طرح، بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت جهان و بر اساس پیش بینی ها که در سال ۲۰۳۰ بیشتر مشکلات و جنگ‌ها برای غذا خواهد بود؛ همچنین با توصیه‌های اخیر مبنی بر حرکت دانشگاه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و در راستای حل مشکلات جامعه، طرح پرورش دام چندقلوزا مطرح شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه با بیان اینکه دامداران این شهرستان با استفاده از توانایی‌های خود، سالانه فقط می‌توانند یک بره از گوسفندان ماده بگیرند، اظهار کرد: می‌توان با اصلاح نژاد و با واردکردن گوسفند نژاد رومانف که اصلیت روسی دارد، از هر ۱۰۰ گوسفند ماده، ۲۵۰ بره در سال تولید کرد.

ولیلو افزود: گوسفند نژاد رومانف می‌تواند در طول دو سال، سه بار زایمان بره داشته و به همین جهت برای اجرای طرح پرورش دام چندقلوزا از این نژاد استفاده کرده و از کشورهای کانادا و فرانسه وارد می کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح در حدود چهار ماه پیش در شورای اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی مطرح و تصویب شده است، گفت: جلب سرمایه گذار از خارج از دانشگاه، گام نخست دانشگاه در اجرای این طرح است اما دانشگاه نیز آمادگی اجرای این طرح با سرمایه خود را نیز دارد؛ چرا که این طرح، طرحی بسیار نو و دانش‌بنیان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در خصوص علت انتخاب سرمایه‌گذار خارج از دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاهیان اقتصادی نبوده و تا زمانی که با افراد اقتصادی ارتباط نگیرند، حرفی برای گفتن در بازار نداشته و با وجود تولید مناسب، در عرضه مشکل دارند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راهکار واردکردن این نژاد خاص را دانسته و در بحث فروش بهتر از دانشگاه عمل می‌کنند.

ولیلو با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مشارکتی در سال‌های قبل با مشکلاتی مواجه شده بود، گفت: به تازگی با بخشنامه ای که حدود یک ماه قبل ارائه شده است، شرایط بهتر شده و سرمایه‌گذاران خارج از دانشگاه می‌توانند در طرح‌های اقتصادی به‌ویژه طرح اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه مشارکت خوبی داشته باشند.

وی افزود: در بخشنامه جدید، دانشگاه می‌تواند با مشارکت سرمایه‌گذاران، شرکت‌هایی که سرمایه‌گذار خود مدیرعامل باشد راه اندازی کند.

وی درباره علل انتخاب این طرح، گفت: یکی از علت های این موضوع تولید گوسفند مولد به جای افزایش بره‌زایی است.

وی افزود: علت دیگر این است که نژاد گوسفندان منطقه را اصلاح کرده و گوسفندان به جای یک بره در سال، دو بره داشته و یا در دو سال سه بار قدرت باروری داشته باشند؛ این اقدام به افزایش تولید مواد غذایی کمک کرده و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است.

ولیلو با بیان اینکه این طرح در بعضی از نقاط استان به‌صورت سنتی در حال انجام است، گفت: با اجرای این طرح و با ثبت‌شدن این نژاد و شناسنامه‌دار شدن آن، مشکلات هنگام فروش رفع شده و در نظر داریم که برای بارورکردن این نژاد از تلقیح مصنوعی استفاده کرده و حتی زایمان آنها را نیز مدیریت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه با اشاره به امکانات موجود، گفت: برای اجرای این طرح، استادان مجرب و آزمایشگاه‌های مجهزی در این واحد دانشگاهی وجود داشته و از این امکانات می‌توان در راستای کارهای تحقیقاتی به‌کار برد.

ولیلو در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم تا پایان سال مراحل اداری این کار با جهاد کشاورزی انجام شده و اقدام به واردکردن گوسفند نژاد رومانف از کشور کانادا یا فرانسه کنیم.

انتهای خبر/