طرح قانونگذاران آمریکایی برای محدودیت مبادلات تسلیحاتی با ایران

صافی نیوز / دو عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای محدود کردن معملات تسلیحاتی با ایران ارائه کردند.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، دان بیکن و جو ویلسون دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا طرحی موسوم به “قانون جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران” ارائه کرده‌اند که هدف آن تحریم هرگونه خرید و فروش تسلیحات با ایران است.

این قانونگذاران آمریکایی که هر دو عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان هستند در طرح خود از دولت خواسته‌اند تا علیه هر شخص یا نهادی که در مبادلات خرید و فروش تسلیحات متعارف با ایران مشارکت دارد، تحریم وضع کند.

دان بیکن در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر مدعی شد که انتقال تسلیحات متعارف به ایران امنیت ملی آمریکا و متحدانش در منطقه، ازجمله اسرائیل، امارات متحده عربی، اردن، مصر، عربستان سعودی و سایرین را تهدید می‌کند.

وی در بیانیه خود که روی وب سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، آورده است: اگرچه ممکن است اعضای کنگره آمریکا بر سر روش‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند اما همگی در این خصوص که باید از فروش سلاح توسط چین و روسیه به ایران جلوگیری کرد، اتفاق نظر دارند.

این در حالی است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در تأیید برجام صادر شد و به تصویب شورای امنیت رسیده است، قطعنامه‌های مرتبط با ممنوعیت‌ مبادلات تسلیحاتی با ایران در شورای امنیت لغو شده است و ایران می‌تواند با هر کشوری مبادله تجاری تسلیحات داشته باشد.

طبق مفاد برجام در اکتبر ٢٠٢٠ این محدودیت ها که از سال ٢٠٠٧ علیه ایران وضع شده بود، به طور موثر لغو شد.

این قانونگذار جمهوری خواه در ادامه طرح “جلوگیری از مبادلات تسلیحاتی ایران” را طرحی عقلانی توصیف و تاکید کرده است که در صورت تصویب این قانون با تحمیل هزینه به سازمان‌ها و اشخاص دخیل در تسهیل معامله سلاح با ایران، محدودیت‌های (تسلیحاتی) قدیمی را بازمی‌گرداند.

انتهای پیام/