طرح مجلس برای لغو تحریم ها

صافی نیوز / اردیبهشت 1397،دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در فرمانی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای برجام را اعلام کرد . از آن تاریخ و در 30ماه گذشته اتفاقات مهمی در حوزه تقابل میان ایران و آمریکا رخ داده است که آخرین آن‌ها را می‌توان طرح هسته‌ای مجلس موسوم به «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نامید که یک فوریت آن روز دوشنبه و در آستانه 13 آبان که سالروز تسخیر لانه جاسوسی در تهران است، به تصویب رسید.

به گزارش صافی به نقل از خراسان صبح روز دوشنبه گذشته، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود یک فوریت طرحی را با اکثریت قاطع(۱۹۶رای) تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی، دولت ملزم می‌شود در ادامه اجرای گام‌های پنج‌گانه خود برای کاهش تعهدات برجامی ، با روندی تندتر و شدیدتر و با هدف لغو تحریم‌ها، اقدامات متقابل فنی و هسته‌ای ویژه‌ای را  انجام دهد . به مهم ترین مواد  «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که در قالب ۹ ماده به تصویب رسیده است،  اشاره می شود:
*  سازمان انرژی اتمی ایران موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازمندی‌های صلح‌آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.
* در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی‌شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی‌شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی‌سازی‌شده، اقدام کند.
*  برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-6 را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه بدهد.   
*  سازمان انرژی اتمی موظف است نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.
*  دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.
 * دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای  تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنان‌چه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید. و چنان‌چه طرف‌های مقابل برجام به اجرای  تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند. این پیشنهاد ظرف مدت حداکثر یک‌ماه در مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای خبر/