نماینده مراغه در مجلس:

طرف های اروپایی از ایران خواهش کردند که یک هفته به ما فرصت بدهید

صافی نیوز / عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دو پیش نویسی که ایران به طرف های اروپایی ارائه داد؛ یک مسئله رفع تحریم ها و دوم مسئله فعالیت‌های هسته ای ایران بود. اروپایی ها یکه خوردند و اعتراف کردند که تیم مذاکره کننده ایران عجب با دست پر به میز مذاکره آمده است و متوجه شدند که این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست. لذا طرف های اروپایی از ایران خواهش کردند که یک هفته به ما فرصت دهید تا با کشورهای هم‌پیمان خودمشورت کنیم و ایران هم قبول کرد.

به گزارش صافی،اخبار ناموفق بودن مذاکرات وین مثل همیشه باعث واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهان و به‌ویژه در داخل کشور شده است. همزمان با اعلام بی نتیجه بودن این دور از مذاکرات ارزش پول ملی هم پایین آمده و قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد.

در همین رابطه با علی علیزاده، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت:

*آقای علیزاده! باتوجه به ناموفق بودن نتیجه این دور از مذاکرات وین، تحلیل شما از این نتیجه مذاکرات چیست؟

مذاکرات یک روند است و نباید انتظار داشت که با یک جلسه به نتیجه برسیم. اروپایی ها به دنبال مبنا قرار دادن ۶ مذاکره قبلی بودند. متاسفانه در دور قبل اروپایی ها یک پیش نویسی را جلوی ایران گذاشته بودند و ایرانی ها در زمین اروپایی بازی می‌کردند. مذاکره کننده های جدید اعلام کردند که آن ۶ دور مذاکرات هیچ توفیقی برای ایران نداشته است. مذاکره کنندگان جدید آمدند از اهمیت آن ۶ دور مذاکره قبلی کاستند چون آن‌ها می‌دانستند که ادامه آن مذاکرات نتیجه‌ای جز باخت قطعی برای ایران به دنبال نخواهد داشت. لذا هیئت ایرانی آن ۶ دور مذاکره با دولت قبلی را از دور خارج کرد و اهمیت آن را به حداقل رساند. مطلب دوم این است که ایرانی‌ها اجازه ندادند که آمریکایی ها حتی در حاشیه مذاکرات هم حضور داشته باشند یعنی ایران، آمریکا را در داخل یک اتاق زندانی کرد و تاکید کرد که مذاکراتی که ما می کنیم به شما هیچ ربطی ندارد! مطلب سومی که از جانب هیئت ایرانی مطرح شد مسئله تحریم ها بود که بر لغو تمامی تحریم‌ها تاکید کردند که البته این خواسته طرف ایرانی مورد قبول اروپایی ها قرار گرفت. در نتیجه مذاکره به نفع ایران به اتمام رسید چون هم آمریکا را در مذاکرات راه نداد و هم ۶ مذاکره قبلی را به شدت بی اهمیت جلوه داد. بنده نمی‌خواهم به مذاکره کنندگان قبلی بی احترامی کنم بالاخره آن‌ها هم در حد خودشان مذاکرات را به پیش بردند اما کار مهمی که تیم مذاکره کننده جدید کرد بی اهمیت جلوه دادن آن ۶ دوره بود چون این مذاکرات به زیان منافع ملی ما بود. صحنه مذاکرات در وین، به دست ایران بود. دو پیش نویسی که ایران به طرف های اروپایی ارائه داد؛ یک مسئله رفع تحریم ها و دوم مسئله فعالیت‌های هسته ای ایران بود. اروپایی ها یکه خوردند و اعتراف کردند که تیم مذاکره کننده ایران عجب با دست پر به میز مذاکره آمده است و متوجه شدند که این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست. لذا طرف های اروپایی از ایران خواهش کردند که یک هفته به ما فرصت دهید تا با کشورهای هم‌پیمان خودمشورت کنیم و ایران هم قبول کرد. اگر شما روند مذاکرات را نگاه کنید تیم ایران به شدت مذاکرات را در دست گرفته و آمریکا را از دور مذاکرات بیرون کرد. از سویی دیگر تیم مذاکره کننده جدید اروپایی ها را مجبور کرده است که در زمین ایران بازی کنند.

*آقای علیزاده! یعنی مذاکره‌کنندگان جدید گفته‌اند که ۶ مذاکره قبلی را قبول نداریم؟

آن‌ها گفته‌اند که در آن  ۶مذاکره به نتیجه نرسیده‌ایم و نباید آن ۶ مذاکره مبنای کل مذاکرات قرار گیرد.

*باتوجه به صحبت‌های امانول مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که خبر از ناموفق بودن نتیجه مذاکرات وین داد، به نظر شما آیا طرف‌های اروپایی دو پیش‌نویس ایران را قبول خواهند کرد؟

ما دو وضعیت را باید برای خودمان لحاظ کنیم. یک اروپایی ها این دو پیش نویس را قبول می کنند یا نمی‌کنند. حتی آژانس بین‌المللی اعلام کرد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است. موضوع این است که هم اروپایی ها و هم امریکایی‌ها برجام را به زیر پا گذاشتند و برای برگشتن به برجام باید همه تحریم ها را لغو کرده، خسارت هایی که این مدت به ما تحمیل کرده‌اند را پرداخت کرده و تعهد دهند که در برجام خواهند ماند. ما هیچ چیزی را از دست ندادیم. ما در این مدت توانستیم که انرژی هسته‌ای مان را به رخ دنیا بکشیم. برجام دیگر آن اهمیت سابق در مناسبات اقتصادی ایران را ندارد. ما توانستیم عضو اجلاس شانگهای شویم، در حال ارتباط گیری با اوراسیا و کشورهای همسایه هستیم و نتایج آن به‌زودی حاصل خواهد شد. بعضی از پول های بلوکه شده ما در حال آزادسازی است، ۴۳ درصد صادرات ما افزایش یافته است. از سویی دیگر؛ تورم ما ۳ درصد کاهش داشته است همه این ها نشان دهنده این است که برجام دیگر آن اهمیت سابق در اقتصاد ایران را ندارد. این اروپایی ها هستند که می خواهند سیستم هسته ای ایران را محدود کنند یا خیر. اگر اروپایی ها می خواهند که سیستم هسته ای ایران را کنترل کنند باید به تعهدات برجامی خودشان کاملا پایبند بوده و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. اگر هم نمی خواهند عمل کنند که همین است که می بینند طبق ماده ۳۴ برجام ما هم دیگر به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم چون طرف مقابل هم به تعهدات خودش پایبند نیست.

*یعنی به اعتقاد شما دولت ابراهیم رئیسی بدون برجام هم می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد؟

قطعاً می‌تواند. همه صحبت دلسوزان ایران این است که نباید اقتصاد ایران را به سرنوشت برجام گره زد. برجام یک حادثه است و به اقتصاد ما ربطی ندارد. شما الان نگاه کنید؛ یوان چین بالا پایین می رود شما متوجه تغییر قیمت آن می‌شوید؟ خیر. اما وقتی دلار ۱۰۰ تومان بالا می‌رود همه به آه و ناله می‌افتند این یعنی تمام اقتصاد ما به برجام و دلار گره خورده است؛ در صورتی که اصلاً این قضیه به برجام و دلار ربطی ندارد. فکر می کنید چطوری ما را در اجلاس شانگهای راه داده‌اند؟ کشورهای دیگر مشاهده کردند که ایران یک کشور قدرتمند است که می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. ما اخیراً با پاکستان قرارداد ۵ میلیون دلاری امضا کردیم، با سوریه، افغانستان و عراق هم به همین ترتیب. دولت قبل آنقدر وضعیت اقتصادی را منفی تحویل داده که شما هر چقدر هم به جلو پیش بروید نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود. ما در همین مدت ۴۳ درصد رشد اقتصادی غیرنفتی داشتیم! ما ۲۰ سال منتظر عضویت در اجلاس شانگهای بودیم که بالاخره به عنوان عضو دائم این اجلاس پذیرفته شدیم، این یک گام مثبت برای اقتصاد کشور است. اقتصاد ما چه ربطی به برجام دارد؟

*بازار ارز ایران در واکنش به نتیجه مذاکرات وین از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد، شما فکر نمی‌کنید به نتیجه نرسیدن مذاکرات شرایط اقتصادی کشور را وخیم‌تر کند؟

اگر به بازار دلار نگاه کنید متوجه خواهید شد که دلار آزاد ۲۷۹۰۰است و نسبت به دیروز تنها ۴ صدم درصد بالا رفته است. من نمی‌دانم شما قیمت دلار را از کجا می‌گیرید، این نوسانات در بازار طبیعی است. الان حدود یکسال است که قیمت دلار در کشور از ۲۵ تا ۳۰ در حال نوسان است. این ۲۰۰،۳۰۰ تومانی که بالا پایین می‌رود، طبیعی است. اگر روزی هزار تومان دلار گران شود، آن‌وقت بله باید نگران بود اما اگر نه این نوسان قیمت در حد ۲۰۰ تومان بود جای هیچ نگرانی‌ای نیست. از سویی افزایش قیمت دلار اصلا ربطی به نتیجه مذاکرات ندارد. به حمدالله تجار و بازرگانان راه خود را پیدا کرده‌اند و من به شما قول می‌دهم که بعد از یک مدتی هیچکس به اخبار برجام گوش نمی‌دهد و نتیجه آن برای کسی اهمیتی نخواهد داشت.

انتهای پیام/