طلسم تختی می شکند

صافی - در آستانه‌ی نمایش فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، تیزر این فیلم رونمایی شد.

تاکنون اطلاعان مبسوطی از سوی دست‌اندرکاران این پروژه درباره‌ی فیلم تختی منتشر نشده است اما آن‌طور که گفته می‌شود روایتی است که از کودکی جهان پهلوان تختی آغاز می‌شود و به بزرگسالی او نیز اشاره دارد.

فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، چهارشنبه ١٠ بهمن در اولین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه و منتقدان و در سینماهای مردمی نمایش داده می‌شود.

علیرضا گودرزی ایفاگر نقش نوجوانی جهان پهلوان تختی است و معصومه قاسمی پور اجرای نقش مادر غلامرضا تختی را بر عهده دارد.

آتیلا پسیانی، حمید رضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، بهنوش طباطبایی، ماهور الوند، بانیپال شومون، مجتبی پیرزاده از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «غلامرضا تختی»ایفای نقش می‌کنند.

اما در حالی فیلمی درباره غلامرضا تختی قرار است به نمایش دربیاید که در سال ۷۵؛ ۲۲ سال قبل زنده یاد علی حاتمی هنگامی که در جریان ساختن آخرین فیلم ناتمامش “جهان پهلوان تختی” در بستر بیماری افتاده بود گفته بود: «حالا مثل این که از این سینما هم باید بروم و یا به قول دیالوگ فیلم‌هایم طعمه دام و صید صیاد شدم، و یا می‌شوم و شاید این پایان عشق است و یا آغاز راه و اگر مرگی هست هیچگاه چیز ترسناکی نیست»

“جهان پهلوان تختی” علی حاتمی درحالی همچنان نیمه‌تمام مانده است که بیش از پنجاه دقیقه از آن توسط علی حاتمی ساخته شده است و فیلمهای گرفته شده همچنان توسط مرتضی شایسته تهیه‌کننده آن، نگهداری می‌شود.

مرتضی شایسته تهیه‌کننده و مسوول هدایت فیلم؛ ده سال پس از درگذشت حاتمی همچنان از آمادگی‌اش برای ادامه‌ی کار و ساخت فیلم “جهان پهلوان تختی” خبر می داد که هیچ وقت به سرانجام نرسید.

وی به ایسنا گفته بود: به هر حال فرد مناسبی باشد که، اصالت و نوع فیلم‌سازی زنده‌یاد علی حاتمی را حفظ کند، ما این آمادگی را داریم که این فیلم را بسازیم، مهم سازنده اثر است.

در آن روزها از ناصر تقوایی به عنوان کارگردان که ادامه‌ی فیلم “جهان پهلوان تختی” را خواهد ساخت نام برده می‌شد اما به گفته مرتضی شایسته؛ مسوولین وقت وزارت ارشاد مخالفت کردند و بعد قرار شد بهروز افخمی ادامه کار را بسازند و به آن متن اصلی وفادار باشند. اما او به کار مستقلی روی آورد و جهان پهلوان تختی خودش را ساخت و تهیه‌کننده نیز طرح را پذیرفت.

حال روایت جهان پهلوان تختی را از نسل سوم سینمای ایران؛ بهرام توکلی خواهیم دید که در سابقه‌اش فیلم‌های چون «تنگه ابوقریب»، «اینجا بدون من» و… را دارد.