طوفان فضایی ماهواره های استارلینک را متلاشی کرد

صافی نیوز / ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس پس از برخورد طوفان ژئومغناطیسی به زمین دچار آسیب دیدگی شدیدی شده و حدود ۴۰ ماهواره این شرکت که به تازگی به مدار زمین فرستاده شده بودند، با ورود مجدد به جو زمین متلاشی می شوند.

به گزارش صافی به نقل از سیناپرس، ساعاتی پیش شرکت اسپیس ایکس رسما اعلام کرد ۴۰ ماهواره استارلینک این شرکت در پی طوفان ژئومغناطیسی دچار آسیب شده و احتمالا تا فردا با ورود به اتمسفر زمین متلاشی خواهند شد. این موضوع ضربه سنگینی بر برنامه ارائه اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک که در قالب پروژه استارلینک اجرایی می شد وارد خواهد کرد.

گفتنی است طی هفته گذشته، شرکت اسپیس ایکس ۴۹ ماهواره استارلینک را از مرکز فضایی کندی توسط یک موشک فالکون ۹ به مدار زمین ارسال کرد. مجموعه اسپیس ایکس از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ماهواره استارلینک را با هدف ارائه اینترنت پرسرعت ماهواره ای در تمام نقاط جهان به فضا فرستاده است و ایلان ماسک رسما اعلام کرده بود که هدف این سامانه، ارائه اینترنت پر سرعت به همه جهان و به ویژه کسانی است که دسترسی محدودتری به اینترنت دارند.
بر اساس اعلام رسمی اسپیس ایکس، پس از پرتاب ماهواره های جدید در روز پنجشنبه، یک طوفان ژئومغناطیسی به جو زمین برخورد کرد.طوفان های ژئومغناطیسی ناشی از پرتاب ذرات باد خورشیدی هستند که در نهایت به زمین برخورد می کنند. این ذرات میدان مغناطیسی سیاره ها را به هم ریخته و عملکرد ماهواره ها را مختل و در نهایت باعث افزایش کشش و درهم ریختگی مدار آنها می شوند.
بنا به اعلام مجموعه استارلینک، هنگامی که هفته گذشته طوفان ژئو مغناطیسی به زمین برخورد کرد، کشش اتمسفر را در دسته ای از ماهواره ها افزایش داد.
در این شرایط مهندسان اسپیس ایکس به سرعت ماهواره ها را در حالت ایمن قرار داده و آنها را در لبه مدار به پرواز درآوردند تا آسیب ناشی از این شرایط را به حداقل رسانده و از این ماهواره ها در برابر طوفان محافظت کنند. متاسفانه تجزیه و تحلیل های اولیه نشان می دهد که برخی از این ماهواره ها هرگز از حالت ایمن خارج نشده اند و از روز سه شنبه تا پنج شنبه وارد جو زمین شده و از بین می روند.
خوشبختانه این ماهواره ها به نوعی طراحی شده اند که در هنگام ورود به جو زمین کاملاً بسوزند، بنابراین هیچ زباله ای بر اثر این سانحه به زمین نمی رسد. شرکت اسپیس ایکس همچنین می گوید که آنها هیچ خطری برای ماهواره های دیگر نخواهند داشت.
در خاتمه گفتنی است ستاره شناسان نگران افزایش روزافزون تعداد ماهواره های استارلینک هستند که به مدار می روند.به گزارش سیناپرس، در ماه ژانویه، اخترشناسانی که در تأسیسات گذرا Zwicky کار می‌کردند، مطالعه‌ ای را منتشر کردند که نشان می‌داد ماهواره‌های استارلینک باعث ایجاد هاله هایی در تصاویر تلسکوپ شده‌ اند و این مشکل در حال افزایش است.

انتهای پیام/