5:39 1403/02/19

ظرفیت نیروگاه ها ۱۱.۵ برابر شد

تهران- ایرنا- ظرفیت نصب شده نیروگاه های برق کشور در چهل سال اخیر ۱۱.۵ برابر شد و از هفت هزار و ۲۴ مگاوات در سال ۱۳۵۷ به ۸۰ هزار و ۷۸ مگاوات رسید.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شاخص های عملکردی بخش های صنعت برق در چهار دهه اخیر نشان می دهد با وجود افزایش ۲ برابری جمعیت، بسیاری از شاخص های این صنعت ۱۱ تا ۲۷ برابر افزایش پیدا کرده است.
طول شبکه های برق (انتقال، فوق توزیع و توزیع از ۸۱ هزار و ۷۷۵ کیلومتر در سال ۵۷ با ۱۱.۳ برابر رشد، به ۹۲۳ هزار و ۴۵۲ کیلومتر رسیده و ظرفیت پست های برق (انتقال، فوق توزیع و توزیع) نیز از ۲۶ هزار و ۸۰۷ مگاولت آمپر با رشدی ۱۴ برابری به ۳۷۸ هزار و ۷۳۸ مگاولت آمپر رسیده است.
در این زمینه، حداقل ۶۵ درصد تجهیزات نیروگاهی و ۱۰۰ درصد شبکه ها و پست های برق ساخت داخل هستند.
در حالی که جمعیت کشور ۲ برابر شده، تعداد مشترکان برق از ۳.۴ میلیون مشترک به ۳۵.۷ میلیون مشترک رسیده است؛ به عبارتی دیگر، تعداد مشترکان برق ۱۰.۵ برابر شده که این مساله، نشان دهنده افزایش پوشش برق است.
تعداد روستاهای برقدار در سال ۱۳۵۷، چهار هزار و ۳۶۷ روستا بود که در چهار دهه اخیر این رقم ۱۶.۴ برابر شد و به ۵۷ هزار و ۹۸ روستا رسید؛ به گفته «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، اکنون هیچ روستای بالای ۱۰ خانوار در کشور وجود ندارد که از نعمت برق برخوردار نشده باشد.
در سالهای پس از انقلاب، یک هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی انرژی اتمی و ۶۷۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) ایجاد شده است که چهل سال پیش هیچ ظرفیتی در این بخش ها وجود نداشت.
به این ترتیب، در طول چهار دهه اخیر رتبه ایران در تولید برق رشد کرد و از ۳۸ دنیا به ۱۴ رسید.
** سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در دولت تدبیر و امید
گزارش های وزارت نیرو حاکی از این است که در دولت تدبیر و امید، ۱۱ هزار و ۱۳۷ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد شد و ظرفیت نیروگاه ها از ۶۸ هزار و ۹۴۱ مگاوات در سال ۱۳۹۲ به ۸۰ هزار و ۷۸ مگاوات افزایش یافت.
در این مدت، ۲ هزار و ۵۳۴ روستا برقدار شدند و به این ترتیب، تعداد روستاهای برقدار شده از ۵۴ هزار و ۵۶۱ روستا در سال ۱۳۹۲، به ۵۷ هزار و ۹۵ روستا رسید.
در دولت یازدهم و دوازدهم (تاکنون) ۵۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر ایجاد شد و از ۱۴۴ مگاوات در پایان دولت دهم، به ۶۷۰ مگاوات رسیده است.
ارزش سرمایه گذاری انجام شده در صنعت برق در دولت تدبیر و امید از محل منابع دولتی و بخش خصوصی معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که بخش ارزی آن با نرخ رسمی یورو، برابر با ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.
** افزایش ۱۳ برابری شرکت های سازنده تجهیزات برقی
در چهار دهه اخیر، روند تاسیس شرکت های بخش خصوصی فعال در صنعت برق رشد کرد؛ به نوعی که در سال ۱۳۵۷، ۶۵ شرکت سازنده تجهیزات برقی در کشور فعال بود اما هم اکنون، تعداد این شرکت ها با رشدی ۱۳ برابری به ۸۷۵ شرکت رسیده است.
علاوه بر این، تعداد شرکت های پیمانکار و مهندسین مشاور از ۲۵ شرکت در سال ۵۷ با ۱۳۸ برابر رشد، به سه هزار و ۴۵۰ شرکت رسیده است.
چهار دهه پیش، هیچ شرکت داخلی در زمینه تولید توربین بادی و صفحات خورشیدی، تجهیزات نیروگاه های برقابی، توربین گازی و توربین بخار فعال نبود اما هم اکنون به ترتیب ۱۶ شرکت در بخش تولید توربین بادی و صفحات خورشیدی، ۳۸ شرکت در ساخت تجهیزات نیروگاه های برقابی، ۱۷۷ شرکت در ساخت توربین گازی و ۴۱ شرکت در ساخت توربین بخار فعال شده است.
اقتصام**۹۱۸۹**۲۰۲۵
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *