عزم دولت برای کمک به سیل زدگان گلستان و مازندران

صافی - گروه های امدادی با تلاش شبانه روزی، کمک به آسیب دیدگان مناطق سیلزده را آغاز کرده اند و به دستور رییس جمهوری، امور مربوط به این مناطق درحال پیگیری است.

وقوع سیل در مناطقی از استان های گلستان و مازندران خسارات بسیاری را به روستاهای این دو استان وارد کرده تا جایی که برخی از روستاها در این مناطق دچار آسیب های جدی شده و در محاصره آب قرار گرفتند.

بارش سیل آسا یکشنبه هفته جاری در مازندران ۱۲ شهرستان این استان را درگیر کرد و با وجود بسیج عمومی همچنان اثرات سیل در این استان نمایان است.

براساس گزارش هواشناسی، بارش باران اواخر سال گذشته در مازندران در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است.

بارندگی اخیر توام با طوفان خسارات زیادی در گلستان برجای گذاشت و جان ۲ کودک را در شهرهای کلاله و مینودشت گرفت.

از روز دوشنبه گذشته و با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر بیش از ۳۰۰ میلی متر باران در گلستان بارید و ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان به ۱.۵ متر رسید.

پس از وقوع سیل، گزارش خسارات جمع آوری و به مسوولان ذی ربط منتقل و ستاد بحران وارد عمل شد؛ حجم خسارات وارد شده به این مناطق در برخی روستاها قابل توجه بوده و در برخی مناطق مردم را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

سیل موجب شد برق ۲۵ روستا در مناطق زلزله زده به دلیل دوری راه، دشواری دسترسی به دلیل رانشی بودن جاده، ریزش کوه و برفگیر بودن قطع شود.

پیش بینی می شود این سیلاب بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال به شبکه برق استان گلستان آسیب وارد کرده باشد.

وقوع سیل و آغاز امدادرسانی

حدود ۷۰ درصد از شهر مرزی آق قلا در گلستان به زیر آب رفته و همچنان در محاصره سیل قرار دارد و مناطق خسارت دیده گسترده است. علاوه بر شهر ۱۴ روستای آق قلا نیز در محاصره کامل سیل قرار داشته و نیازمند امدادرسانی هستند. برخی از این روستاها تخلیه شده و برخی دیگر هم به دلیل دشواری در استفاده از منازل درحال تخلیه است.

وقوع سیل همچنین موجب شد میلیون ها مترمکعب روان آب ناشی از بارندگی های رگباری، طغیان رودخانه ها و سرریز شدن سدهای گلستان و به تبع آن جاری شدن سیل بخشی از جاده گرگان به آق قلا را به زیر آب برد بطوریکه پلیس راه مجبور شد باند شمال به جنوب این محور را مسدود کند.

تردد در این مسیر متوقف شد و امکان ورود خودروها به شهر آق قلا به دلیل بالا آمدن سطح از بین رفت و ارتباط این شهر مرزی به کلی با گرگان مرکز استان گلستان قطع شد.

همچنین شمار زیادی از خودروهای پارک شده در حاشیه جاده و محدوده پلیس راه غرق در آب شد.

این سیلاب به بیش از ۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی مازندران آسیب زد.

همچنین ۶ دهنه پل ارتباطی مهم روستایی و ۶۰ دهنه پل روستایی کوچک در مازندران آسیب دید و برخی نیز کاملا تخریب شدند .

علاوه بر واحدهای مسکونی ، سیلاب به بخش های کشاورزی ، آبزی پروری ، دامداری ،مرغداری و واحدهای صنعتی این استان خسارت زده است . در این سیلاب ، تصفیه خانه آب شرب برخی شهرهای مازندران از جمله بابل ، بابلسر ، فریدونکنار و سوادکوه از مدار فعالیت خارج شد.

براثر وقوع سیلاب در مناطق گوناگون این استان تاکنون ۱۰ هزار و ۶۳ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی و برخی از آن ها غیرقابل سکونت شدند.

همچنین بخش هایی از شهر ۲۰ هزار نفری گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان استان گلستان به دلیل طغیان شاخه فرعی گرگانرود که از داخل این شهر می گذرد به زیر آب رفت.

در این شرایط بیش از ۳۵۰ تیم امدادی، کار خدماتی خود به سیلزدگان را آغاز کردند و با همراهی نهادها و گروه های امدادی دیگر، فعالیت ها برای عادی سازی شرایط آغاز شد.

اسکان ۶۲۰۰ نفر از سیل زدگان

پس از وقوع سیل نیروهای امدادی وارد عمل شدند و اقدام به اسکان سیلزدگان کردند.

دکتر محمود رضا پیروی دبیرکل ستاد هلال احمر کل کشور در این باره اظهار کرد: از زمان وقوع سیل در دو استان گلستان و مازندران، تاکنون همه نیروهای هلال احمر کشور اقدام به خدمات رسانی کرده اند و هم اکنون ۵ فروند بالگرد در منطقه خدمات را به روستاهایی که امکان دسترسی زمینی به انها نیست ارائه می کند.

پیروی با اشاره به امداد رسانی به مناطق سیل زده از طریق قایق و ماشین های نیمه سنگین امداد رسانی یاداور شد: ۳۷ هزار نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند که از این تعداد ۶۲۰۰ نفر که با مشکل اسکان روبرو شدند از طریق هلال احمر اسکان اضطراری یافتند.

دبیرکل هلال احمر کل کشور یادآور شد: تاکنون تخلیه آب ۹ هزار باب منزل انجام شده و ۲۸۰ خودرو نیز از آب بیرون آورده شدند.

پیروی با اشاره به توزیع اقلام غذایی به صورت بسته های کوتاه مدت ۷۲ ساعته و یکماه تاکید کرد: تاکنون ۶ هزار بسته غذایی میان سیلزدگان توزیع شده و ۲۰۶ خودرو برای کمک رسانی در منطقه حضور دارد.

وی ادامه داد: همچنین ۵ هزار پتو و موکت بین سیلزدگان توزیع شده است.

دستور رییس جمهوری برای رسیدگی به سیل زدگان

پس از اخذ گزارش ها از مناطق سیلزده رئیس جمهوری دستورات لازم برای رسیدگی به مشکلات سیلزدگان را صادر کرد

روحانی در تماس های جدید با وزیر کشور و مسوولین دو استان سیلزده، دستورات تکمیلی را برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق صادر کرد.

وی ضمن گفت و گوی تلفنی با استاندار مازندران و معاون استاندار گلستان و اخذ آخرین گزارش ها از وضعیت جاری شدن سیل و آبگرفتگی در این دو استان و همچنین اقدامات انجام شده، به وزیر کشور دستور داد برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان های سیلزده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هرگونه کمک فوری و لازم به سیلزدگان بسیج شوند.

رئیس جمهوری همچنین از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خواست در اسرع وقت به همراه تیمی از مسوولان دستگاه های امدادی، خدماتی و اورژانس به منطقه اعزام و امکانات لازم در این دو استان و استانهای همجوار را برای تسریع در روند کمک رسانی به سیل زدگان بسیج کند.

همچنین دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برای رسیدگی به مشکلات مردم و مدیریت هماهنگی دستگاه های اجرایی و پشتیبانی های لازم به منطقه اعزام شد.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت و پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور به عنوان نمایندگان ویژه وزیر بهداشت جهت مدیریت و پیشگیری از بحران، تداوم رسیدگی و ارتقای خدمات بهداشتی درمانی به مردم سیل زده استان‌های گلستان، خراسان شمالی، مازندران و سمنان منصوب شده و برای ارزیابی روند ارائه خدمات به استان‌های سیل زده اعزام شدند.

شهردار تهران پیش از ظهر جمعه در تماس تلفنی با مسئولان استانداری گلستان، آمادگی این نهاد را برای کمک به مردم سیل زده اعلام کرد و در این راستا نخستین کاروان امدادی این نهاد ساعاتی دیگر به گلستان اعزام می شود.

پیروز حناچی در گفت وگو با یکی از مدیران بلندپایه استانداری گلستان، ضمن ابراز تاسف و همدردی با مردم سیل زده این استان، اعلام کرد که مدیریت شهری پایتخت آماده هر نوع خدمات رسانی برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه است.

کمک بلاعوض به سیل زدگان مازندران

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: براساس تصمیم اولیه، سیل زدگان خسارت دیده ناشی از سیل در مازندران کمک های بلاعوض معیشتی وتعمیراتی دریافت می کنند.

اسماعیل نجار در این باره توضیح داد: براساس این تصمیم به سیلزدگان ساکن در مناطق شهری ۱۲۰ میلیون ریال و به روستاییان به ازاء هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض تعمیراتی پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: علاوه براین به خانوارهای سیلزده شهری و روستایی نیز تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض معیشتی پرداخت خواهد شد.

اعطای تسهیلات ساخت مسکن به سیل زدگان

معاون وزیر کشورگفت: برای ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل علاوه بر پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی تعمیراتی برای ساخت واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال و مسکن شهری نیز ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

نجار، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به واحدهای مسکونی خسارت دیده را منوط به تایید بنیاد مسکن و معرفی به بانک عامل بیان کرد.

به گفته وی، براساس برآورد اولیه درسیل اخیر به ۶ هزار و۲۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری در ۹ شهرستان خسارت وارد شد.

وصل آب آشامیدنی ۲۶۵ روستای سیلزده مازندران

مجید عبداللهی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت: آب آشامیدنی ۲۶۵ روستای سیل زده در مناطق شرقی و مرکزی استان که براثر سیلاب اخیر قطع شده بود، با تلاش ماموران آبفار وصل شده است .

وی افزود: براثر شدت باران و جاری شدن سیلاب، بسیاری از طرح ها و تاسیسات آبرسانی روستایی در این مناطق مازندران دچار خسارت و پمپ های آب تعویض شد.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی مازندران تاکید کرد: سیلاب اخیر باعث شد حدود ۶۰ هزار خانوار روستایی مازندران برای تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه شوند و آبرسانی به این خانوارها از نخستین ساعات وقوع سیلاب تاکنون با تانکر انجام می شد.

عبداللهی با اشاره به اینکه خوشبختانه آب بُردگی لوله های آب در سیلاب اخیر رخ نداده است، گفت: اما به دلیل بالا آمدن آب و غرقابی شدن تاسیسات، پمپ ها از کار افتادند که برای فعالیت دوباره ، تعویض شدند. خسارت سیلاب به تاسیسات آبرسانی روستاهای مازندران جمع بندی نشده است.

اختصاص ٢٠میلیارد تومان به ۴ استان سیلزده

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از اختصاص ٢٠ میلیارد تومان جهت مدیریت بحران اولیه به ۴ استان سیل زده گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی خبر داد و گفت: در استان گلستان بیش از ۶ هزار و ٢٠٠ نفر اسکان اضطراری داده شده اند.

وی افزود: براساس گزارش‌های دریافتی میزان بارندگی در استان گلستان در سه روز اخیر معادل ۷۰ درصد میزان بارش ها در یک سال گذشته بود که خساراتی را به هموطنان عزیزمان وارد ساخت.

سخنگوی وزارت کشور ضمن ابراز همدردی با مردم این چهار استان که در ایام نوروز و سال نو دچار سختی و خسارت‌های مالی شدند گفت: دستگاه های اجرایی و درمانی و خدماتی، نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در حال ارائه خدمات به مردم در این مناطق هستند و امدادرسانی کماکان ادامه دارد.

به گفته سامانی، امدادرسانی هوایی توسط ٣ بالگرد در مناطق سیل زده انجام شد و ساکنان روستاهایی که در محاصره سیل قرار گرفته بودند به نقاط امن منتقل شدند و با همراهی مردم عزیزمان از وقوع حوادث ناگوار انسانی پیشگیری به عمل آمد.

وی ادامه داد: دستگاه های خدمات رسان در ١٠ شهرستان و ٧۵ شهر و روستا و محورهای کوهستانی استان گلستان اقدام به خدمات امداد و نجات کرده اند که بر این اساس به بیش از ٣٧ هزار نفر امدادرسانی شده و بیش از ۶ هزار و ٢٠٠ نفر اسکان اضطراری داده شده اند.

عملیات ارتش برای امدادرسانی در شرق مازندران

کارکنان پادگان شهدای ارتش واقع در منطقه ساحلی گهرباران ساری پس از بارش برف، ادامه بارش های سیل آسا و افزایش برودت هوا در شرق استان مازندران، با اجرای به موقع عملیات امدادرسانی به کمک مردم سیل زده این استان شتافتند.

سرهنگ «رمضان صادقی» فرمانده پادگان شهدای ارتش با اعلام این خبر، افزود: اکیپ های امدادرسانی این یکان با حضور در مناطق نکا و هزار جریب استان مازندران به توزیع آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز از جمله نان و کنسرو و البسه گرم در میان مردم حادثه دیده و گرفتار در بوران برف و سیلاب پرداختند.

پذیرش کمک های مردمی از سوی هلال احمر

جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: افرادی که تمایل به کمک دارند از هم اکنون می توانند برای جبران خسارات سیل زدگان در مناطق شمالی کشور از طریق سامانه *۷۸۰# اقدام کنند.

به گزارش ایرنا از جمعیت هلال احمر، این جمعیت با توجه به خسارات وارده به مناطق سیل زده و جهت عدم سوءاستفاده از فضای رسانه ای موجود، در اطلاعیه ای نحوه دریافت کمک های مردمی در این موضوع را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است:نیروهای امدادی، تجهیزات لازم و اقلام ضروری به حد کفایت در منطقه وجود دارد. بنابراین برای امدادسانی در این شرایط بحرانی نیازی به کمک های مردمی و حضور افراد عادی در منطقه نیست چرا که در اغلب موارد اوضاع را بحرانی تر می کند.

انتهای پیام/