عشایر عراق:

اجازه هیچگونه تعرض علیه ایران به کسی نمی دهیم

صافی - در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، جمع کثیری از سران عشایر از طوائف و استان های مختلف بر اخوت و برادری میان دو ملت تاکید و خاطرنشان کردند: عشائر عراق اجازه هیچگونه تعرض به کشور برادر خود ایران را نمی دهند.

ده ها تن از سران عشایر بزرگ عراق شیعه، اهل سنت، مسیحی و صابئی از استان های شمال، جنوب و مرکز این کشور عصر سه شنبه با حضور در سفارت ایران و دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در سخنانی ضمن تقدیر از موضع ایران و مقام معظم رهبری در کمک به عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، تاکید کردند که ملت عراق هرگز در سختی ها ملت ایران اسلامی را تنها نمی گذارد زیرا دو ملت، برادر هستند.

یکی از شیوخ عشیره بزرگ «الشمر» که دارای امتدادهای منطقه ای بین عراق، عربستان، اردن و سوریه است و از دو طیف شیعه و اهل سنت در این عشیر واحد وجود دارد، در سخنانی گفت که هرگز ملت عراق، کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران در جریان حمله داعش را فراموش نمی کند و قدردان این موضع انسانی و اسلامی ایران است.

«شیخ حمید عبدالرضا» خطاب به «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد تاکید کرد که روح و جسم ملت عراق با جمهوری اسلامی ایران است و ما هرگز اجازه نمی دهیم کمترین آسیب به این کشور عزیز و ملت بزرگوار برسد.

وی به نیابت از همه سران عشایر حاضر در این نشست گفت که امنیت ایران اسلامی، امنیت عراق است و آمریکا و ایادی اش در منطقه باید خواب آن را روز ببینند که بخواهند به جمهوری اسلامی ایران آسیبی برسانند.

«شیخ رشید الزبیدی» یکی از سران عشایر بخش «کرخ» بغداد گفت که جمهوری اسلامی ایران در طول همه این سال ها نشان داده است که همسایه ای با روحیه انسانی و اسلامی است که می توان همواره در مواقع شدت به آن اعتماد کرد.

اما «حسین التمیمی» از شخصیت های دانشگاهی عراقی در این نشست بر ضرورت مشارکت قوی ایران در روند سازندگی عراق بعد از داعش تاکید کرد.

وی با محکومیت تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران گفت که ایران در زمینه های آموزش و پرورش، بهداشت، صنایع، کشاورزی و علوم و فناوری پیشرفت های چشمگیری کرده و بهترین فرصت برای عراق جهت استفاده از تجربیات ایران در این بخش ها است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در سخنانی ضمن تقدیر از حضور سران عشایر بزرگ استان های مختلف عراق گفت حضور این جمع بزرگ از سران عشایر امروز در سفارت ایران در بغداد مایه فخر و مباهات ملت و دولت ایران است.

«ایرج مسجدی» به همین مناسبت از ضیق مکان برای استقرار مهمانان و پذیرایی از آنان عذرخواهی کرد و گفت که جای شما عشایر عزیز عراقی در قلب ملت ایران است.

وی از سخنان محبت آمیز سران عشایر در تقدیر از موضع ایران در کمک به عراق در جریان جنگ با داعش تقدیر کرد و گفت که کمک به عراق را وظیفه خود و تکلیف الهی می دانیم.

وی بر اصل وحدت و برادری که بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد صحه گذاشت و یکی از مصادق های بازر این برادری را رفت و آمد هشت میلیون زائر بین دو کشور در سال ۲۰۱۸ ذکر کرد.

وی صدور یک هزار و ۲۰۰ مگاوات در ساعت برق به عراق که در فصل تابستان امسال تا یک هزار و ۵۰۰ مگاوات در ساعت می رسد و ساخت نیروگاه برق در جنوب عراق و صدور روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب گاز را از اقدامات عملی و فوری جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در بازسازی و بهبود اقتصادی عراق ذکر کرد.

وی درباره بالا بودن قیمت روادید سفر به ایران که برخی از حاضران در جلسه به آن اشاره کردند گفت که جمهوری اسلامی ایران از یکسال قبل اعلام کرده که آماده لغو کامل روادید بین دو کشور است اما هنوز دولت عراق به این خواست ایران پاسخ نداده است.

مسجدی در عین حال تاکید کرد که باید دو ملت در برابر نقشه ها و توطئه هایی که دشمنان درصدد تفرقه ای انگیزی هستند، هوشیار باشند.

در پایان این نشست تعدادی از سران عشایر هدایایی به رسم یادبود تقدیم سفیر جمهوری اسلامی کرده و در اقدامی که صمیمت و محبت را بین سفیر ایران و حاضران نشان می داد، با سران عشایر عراقی عکس های «سلفی» گرفتند.

انتهای پیام/