عید فطر؛ مظهر عبودیت و بندگی

صافی نیوز / طعم شیرین روزگی ماه رمضان با حلول ماه شوال و عید فطر

به گزارش صافی، عید فطر، عید زیبایی‌های معنوی، عبودیت و بندگی است، عیدی که زمین و زمان غرق در شادی و سور است و ساکنان زمین و کسانی که این لیاقت را یافتند تا بتوانند یک ماه، زیبایی‌های بندگی معبود را درک کنند، اینک به شکرانه این بندگی زیبا، جشنی با شکوه به پا کرده‌اند.

اینک شمیم عید چهره‌ها را نوازش می‌کند و گوش دل ندای سلام و صلوات پروردگار را می‌شنود؛ عید فطر روزی است که فطرت آدمی بعد از سی روز اخلاص شکوفا می‌شود و روحش صیقل می‌خورد و زندگی‌اش معطر می‌شود به زیبایی‌های اخلاقی و عمل صالح و چه زیباست زندگی در پرتو فطرت و چه زیباست فطرتی خداجوی که همواره تشنه دست یافتن به معبود است و اگر این فطرت از مسیرش منحرف نشود و معبودهای زمینی جایگزین آن بزرگ معبود ازلی نگردد، زندگی‌ها در پس این فطرت الهی روز به روز زیباتر و دل انگیزتر خواهد شد.

امام صادق(ع) در خصوص پاداش روزه‌داران ماه رمضان می‌فرماید که کمترین اجر آنها این است که فرشته‌ای در ماه رمضان ندا می‌دهد بندگان خدا مژده باد به شما و به شما بشارت می‌دهم خداوند گناهان گذشته شما را مورد مغفرت قرار داد مواظب باشید از این پس چه می‌کنید.

ماه شوال؛ تولد دوباره انسان است

استاد دانشگاه تبریز در خصوص اهمیت عید سعید فطر می‌گوید: در معنای فطر آنچنان که در آیه‌ی شریفه فطرت اشاره شده است، فطرت را نوعی از آفرینش، شکوفه زدن و خلقت خاص معرفی کرده‌اند و فطر به معنای دانه انگور تازه جوانه زده بوده که در آستانه‌ی رسیدن به شیرینی است.

حسن حیدرزاده ادامه می‌دهد: بعد از تحمل یک ماه تشنگی و گرسنگی مومنان چون شکوفه در عید فطر شکوفا شده و به ثمر می‌رسند و با آغاز ماه شوال انسانها تولدی دوباره پیدا می‌کنند.

او اضافه می‌کند: در عظمت شب و روز عید سعید فطر همین بس که روایت شده است که آن شب (شب عیدفطر) کمتر از شب قدر نیست و از منظر رسول گرامی اسلام(ص) برگزیده‌ی روزها روز عید فطر است.

او خاطرنشان می‌کند: جایگاه عید فطر از نگاه امیر المومنین(ع) درعظمت و بزرگی مانند روز قیامت شمرده شده است و در خطبه‌ای که در روز عید فطر ایراد فرموده‌اند، می‌فرمایند امروز، شبیه‌ترین روزها به قیامت است.

حیدرزاده در رابطه با معنای عید نیز با اشاره به آیه ۱۱۴ سوره مائده، بیان می‌کند: عید، در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است؛ بنابراین به روزهایی که مشکلات از بین جمعیت بر طرف شده و روزهای خوشی و پیروزی بازمی‌گردد، عید گفته می‌شود و در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه‌ی بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌ها که برخلاف فطرت است، از میان می‌رود، عید گفته می‌شود.

او یادآور می‌شود: ما در طول ماه وظایف بدنی خود را انجام دادیم و در پایان خداوند با وظیفه‌ی مالی ما را امتحان می‌کند؛ با پرداخت زکات فطریه طبق فرموده امام صادق(ع) روزه ما کامل می‌شود و این عبادت به کمال خود می‌رسد.

او اضافه می‌کند: شب عید فطر نیز ارزش بالایی دارد و خداوند متعال به مومنان وعده داده است که حتی بیشتر از شب قدر آنها را مورد مغفرت و رحمت خود قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه تبریز در خصوص اعمال این روز، تاکید می‌کند: در خصوص اعمال این روز بزرگ نیز گفتنی است که پرداخت زکات فطریه و انجام غسل و شرکت در نماز عید جزو مهم‌ترین اعمال این روز عید است؛ پرداخت زکات فطریه که واجب مؤکد شمرده شده و شرط قبولی روزه ماه رمضان و همچنین موجب سلامتی و حفظ انسان تا سال بعد خواهد بود و مطابق با تفسیر برخی از بزرگان از آیات شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّیٰ وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّیٰ» پرداخت زکات فطریه را مقدم بر انجام نماز عید فطر دانسته‌اند.

او با اشاره به ارزش بالای نماز عید فطر اظهار می‌کند: در خصوص انجام نماز و آداب خروج از منزل و ایستادن در برابر پروردگار متعال و تکرار عجز و ناتوانی و قنوت گرفتن‌ها در برابر خالق نیز می‌توان به همان خطبه امیرالمومنین(ع) در روز عید فطر اشاره کرد که روز فطر را شبیه‌ترین روزها به قیامت شمرده و فرمودند با بیرون آمدن از خانه‌هایتان و حرکت به سوی مصلای نماز، بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند را یاد کنید و از توقف و قیام در مصلای خود وقوف خود در برابر خدا را یاد کرده و از بازگشت به خانه‌هایتان بازگشت خود به جهنم و بهشت و رضوان الهی را به یاد آورید.

او ادامه می‌دهد: برای استفاده بهتر از این روز باید متأدب به آداب این روز بزرگ شده و با انجام اعمالی که برای این روز بزرگ در نظر گرفته شده است، بیشترین آمادگی را در خود برای جلب رحمت و رضوان الهی ایجاد کرد.

حیدرزاده خاطرنشان می‌کند: لباسهای تازه خود را پوشید و با معطر شدن به بوی عطر و گلاب و انبر از خداوند بخواهید که اندرون ما را نیز مانند ظاهرمان پاک و پاکیزه کند و چقدر زیبا است که انسان بعد از یک ماه تحمل گرسنگی و تشنگی بدون هیچ چشمداشتی تنها دست بر آستان دوست بالا برد و با عجز بندگی دعای «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ» را با همراهی جمعی از مومنان ندا دهد.

او می‌گوید: بعد از اتمام نماز نیز طبق فرمایش بزرگان سجده بر آستان بندگی نهاده و زمزمه کنان بگوید اگر من بد بنده‌ای هستم تو چه خوب خدایی هستی، گناه بنده‌ات بزرگ است و گذشت، شایسته تو ای کریم.

او در پایان یادآور می‌شود: امیدواریم که خداوند به احترام مقربان درگاهش بهترین چیزهایی را که به بندگان صالحش عنایت می‌فرماید، به ما نیز عنایت بفرماید و اجر و پاداش و عیدی ما را ظهور بقیت الله الاعظم حجت ابن الحسن العسکری(عج) قرار بدهد.

انتهای پیام/