فضای فعلی هنر به آرامش نیاز دارد نه هیجان

تهران – ایرنا – معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فضای فعلی ،هنر به آرامش بسیار بیشتر از هیجان نیازمند است لذا مایه خوشحالی است که تم نانوشته جشنواره تئاتر فجر مبنی بر آثار و متون ایرانی است. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی […]

تهران – ایرنا – معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فضای فعلی ،هنر به آرامش بسیار بیشتر از هیجان نیازمند است لذا مایه خوشحالی است که تم نانوشته جشنواره تئاتر فجر مبنی بر آثار و متون ایرانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سید محمد مجتبی حسینی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از ستاد جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن تشکر از تلاش‌ها و کوشش‌های این ستاد ،گفت: جشنواره تئاتر رویداد عزیزی است و آنچه دورتر از آن به گوش می‌رسد صدای یک ارکستر کوک و هم‌نواست.
به گفته وی صبر بر کمبودها و نقصان ها از دیگر خصوصیات مثبت برگزارکنندگان این جشنواره بوده است که سختی‌ها را به جان خریده‌اند و دم نزده اند تا خدشه ای به بدنه جشنواره وارد نیاید.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تئاتر و تاکید معظم له بر جایگاه هنر نمایش ،گفت: در فضای فعلی هنر به آرامش بسیار بیشتر از هیجان نیازمندیم. مایه خوشحالی است که تم نانوشته این جشنواره مبنی بر آثار و متون ایرانی است و امیدوارم سال پیش رو نیز آفرینش و زایش بسیاری را به چشم خواهیم دید.
حسینی همچنین با اشاره به بخش پیشخوان ملی هنرهای اجرایی، آن را فرصت خوبی برای تئاتر دانست و افزود: این فرصت سبب می‌شود تا تالیف تازه‌ای برای تئاتر ایران داشته باشیم، گفتمان تئاتر را بسیط‌تر کنیم و این مستوره ویژه موجب جلب توجه گردشگران خارجی و همسایگان‌مان خواهد شد.
** تاکید بر رویکرد صرفه‌جویانه
در این بازدید که مدیر کل هنرهای نمایشی نیز حضور داشت در ارتباط با اقدامات صورت گرفته و برنامه پیش‌بینی شده گزارشی را ارائه داد.
شهرام کرمی با تاکید بر رویکرد صرفه‌جویانه در زمینه برگزاری این دوره از جشنواره، گفت: جشنواره در این دوره با کمترین هزینه در حال برنامه‌ریزی و برگزاری است. نمونه این موضوع حضور پانزده اثر نمایشی در بخش بین‌الملل است که تعداد گروه‌های نمایشی به تعداد سال گذشته است و تنها با یک سوم برابر رشد هزینه در جشنواره امسال حضور دارند، که این رشد نیز تنها به سبب رشد نرخ ارز بوده است.
** غافلگیری‌ از استقبال کم‌سابقه متقاضیان
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در این نشست روال فعالیت‌های ستاد جشنواره را این‌گونه تشریح کرد: تاکنون تمام رویدادهای جشنواره به موقع اتفاق افتاده‌اند. از فراخوان‌ها تا برگزاری برنامه‌ها. تنها تخطی ما، غافلگیری‌ از استقبال کم‌سابقه متقاضیان بود و این مسئله گاهی پیش‌بینی زمانی ما را برای اعلام نتایج جابجا کرد. همه برنامه‌ریزی‌های ما به نتیجه نشسته است.
نادر برهانی مرند درباره برنامه‌های جنبی جشنواره امسال، گفت: در کنار جشنواره چند بخش مختلف مانند نمایشگاه عکس، پوستر و یک نمایشگاه ذیل چهل سالگی انقلاب اسلامی با عنوان نمایشگاه اسناد انقلاب داریم که این بخش یکی از بخش‌های جذاب و بدیع جشنواره خواهد بود. افتتاحیه نمایشگاه به همراه با تجلیل از۱۰ هنرمند شاخص انقلاب و رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» برگزار می‌شود.
به گفته وی نشست‌هایی نیز در خصوص تاریخ شفاهی تئاتر انقلاب با حضور هنرمندان و افراد شاخص تئاتر پیش‌بینی کردیم.
برهانی مرند همچنین افزود: نمایش‌های رادیویی نیز در فرهنگ‌سرای سرو اجرا و همزمان از رادیو نمایش از بیست و هشتم بهمن ماه پخش خواهد شد که این بخش نیز ذیل چهل سالگی انقلاب اسلامی است.
وی درباره استقبال خوب رسانه‌ها و مطبوعات گفت: از سوی رسانه‌ها استقبال خوبی داشته‌ایم و با شبکه دو جهت ساخت برنامه‌ای مشابه برنامه هفت وارد گفتگو شده‌ایم که خوشبختانه بار مالی برای جشنواره نخواهد داشت، شبکه چهار نیز به طور زنده در ده روز جشنواره تئاتر ویژه‌برنامه خواهند داشت. همچنین دو شبکه رادیویی ویژه برنامه‌های زنده پخش می‌کنند و چندین رسانه دیگر نیز درخواست ورود کرده‌اند. چند روزی است که در حال تدارک و برنامه‌ریزی اختتامیه هستیم و تمامی داوران را نیز اعلام کرده‌ایم جز بخش بین‌الملل که در روز نشست مطبوعاتی داوران آن بخش را نیز اعلام خواهیم کرد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاترفجر در پایان افزود: خوشحالم اعلام کنم ده سالن خصوصی در جشنواره همراه ما خواهند بود که از آن میان به سه سالن که برنامه‌های فرهنگی بسیط‌تری داشته باشد جوایزی اهدا می‌شود.
در ادامه پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره، با اشاره به انتشار فهرست موضوعی آثار حاضر در جشنواره گفت: شاید در سال‌های اخیر چنین تنوع آثاری کمتر دیده‌ایم. در این دوره تعداد آثار بالا رفته و تنوع موضوعی خصوصا در بخش تاریخ معاصر و نمایش نامه‌های ایرانی بسیار افزوده شده است. در این مسئله نیز نقش آثار شهرستانی بسیار پررنگ است. یکی دیگر از تلاش‌های امسال ما مبتنی بر انجام تعهدات کامل نسبت به هنرمندان است که امیدواریم تا پایان امسال این مهم انجام پذیرد.
در این دیدار تمامی مدیران و مسئولین بخش‌های مختلف سی وهفتمین جشنواره بین المللی تئاترفجر حضور داشتند و توضیحات تکمیلی را در ارتباط با فعالیت‌های جشنواره ارائه دادند.
**سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.
فراهنگ **۹۲۱۱ **۷۵۶۱ ** ۱۳۵۵ **
انتهای پیام/