3:24 1403/02/14
همزان با دهم محرم؛

قصه محرم به سرها رسید/آذربایجان غربی در عاشورا اشک ماتم ریخت

صافی نیوز – ارومیه – امروز همزمان با دهم ماه محرم و سالروز عاشورای حسینی مردم آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور با برگزاری آیین های عزاداری بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

صافی– گروه استانها: از اولین ساعات امروز سه شنبه همزمان با سالروز عاشورای حسینی مردم شهرهای آذربایجان غربی با سیاه پوش شدن و برپایی مجالس عزا در مساجد، اماکن مذهبی، خیابانها و معابر اصلی شهرها و روستا عشق و ارادت قلبی خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش ابراز داشتند.

تشکیل دستجات منظم سینه زنی و دسته زنی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) و یا ابوالفصل العباس(ع) امروز فضای شهرهای آذربایجان غربی غرق ماتم و عزا کرده و مردم آمده اند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سردهند.

امروز با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداری ها در تمامی شهرها به خصوص ارومیه به اوج خود رسیده است امروز قصه کربلا به سرها رسیده و دل هر انسان آزاد اندیشی را با خود همراه می کند حضور و پخش نذری توسط اقلیت های مذهبی در برخی محلات قدیمی ارومیه نشان می دهد عشق به حسین(ع) حد و مرز ندارد.

حضور زنان و مردان و کودکان و افراد سالخورده در آیین های عزاداری سالار شهیدان با وجود سردی بسیار هوا چشمگیر است و کودکان ارومیه ای با شال های سیاه، پیشانی بند و بیرق های کوچک و مزین به نام حضرت علی اصغر (س)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (س) در کنار مادران خود با خردسالان دشت نینوا همراهی می کنند.

همانند سالهای گذشته دستجات سینه زنی، زنجیر زنی، شاه حسین گویان به صورت مرتب و منظم با حضور در خیابان امام (ره) ضمن عزاداری با سردادن نوای لبیک یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند.

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری کردند.

امسال برای اولین بار اجرای طرح پاکبانان محرم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در ارومیه اجرا شده و در این رابطه شهروندان به‌صورت داوطلبانه به پاکبانان شهری کمک می‌کنند،در این رابطه شهروندان به‌صورت داوطلبانه به پاکبانان شهری کمک می‌کنند و در پایان به سه نفر از شهروندان به قید قرعه جوایزی اعطا می‌شود.

بر اساس رسم دیرین دستجات عزاداری در ساعات بعد از ظهر عاشورا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند.

شبیه خوانی نیز از جمله آیین هایی است که معمولا در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می گیرد که این شبیه خوانی ها به نوعی بازسازی صحنه های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

اقامه نماز ظهر عاشورا، آیین خیمه سوزی از دیگر مراسمات هر ساله مردم آذربایجان غربی که همزمان با سالروز عاشورای حسینی برگزار و عشق و ارادت مردم به اوج می رسد.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}