قیمت واقعی “سکه” چند است؟

قیمت سکه در بازار آزاد بر اساس فرمول یک (دلار و اونس جهانی) ۶۰۴ هزار تومان حباب دارد و با فرمول ۶۴۹ هزار تومان! صحبت از سکه است، البته نه الان.خیلی وقت است که صحبت از خرید سکه و نگهداری این مسکوک است.خرید طلا و سکه یکی از اصلی ترین راه هایی است که مردم […]

قیمت سکه در بازار آزاد بر اساس فرمول یک (دلار و اونس جهانی) ۶۰۴ هزار تومان حباب دارد و با فرمول ۶۴۹ هزار تومان!

صحبت از سکه است، البته نه الان.خیلی وقت است که صحبت از خرید سکه و نگهداری این مسکوک است.خرید طلا و سکه یکی از اصلی ترین راه هایی است که مردم در کشور ما برای حفظ ارزش دارایی خود انجام می دهند.
از پائیز سال گذشته که اقتصاد کشور وارد فضایی ملتهب شد سکه همپای دلار خود را بالا کشید و در حالی که ماه ها بود در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی درجا می زد ، آن قدر جهش کرد که در تابستان همین امسال نرخ بالای ۵ میلیون تومانی را هم به خود دید و حتی پیش فروش ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه سکه هم نتوانست مرهمی باشد بر التهاب آن.
اما سکه بهار آزادی ما چقدر ارزش دارد؟
برای تشخیص ارزش ذاتی سکه معمولا از دو روش استفاده می شود: یکی بر اساس قیمت جهانی طلا و دلار بازار آزاد و دوم بر اساس مظنه طلای بازار تهران.
برای به دست آوردن ارزش ذاتی سکه بر اساس طلای جهانی ابتدا باید بدانیم عیار سکه بهار آزادی ۲۱.۶ است و به عبارتی معادل ۰.۹ اونس طلای جهانی است که عیار ۲۴ دارد. از طرفی وزن سکه بهار آزادی ۸.۱۳۳ گرم و یک اونس طلا برابر ۳۱.۱ گرم است و حاصل ساده شده اعداد فوق در هم یک ضریب قابل اتکا به ما می دهد که عدد تعریف شده ۰.۲۳۵ است.
حال با ضرب کردن نرخ هر اونس طلای جهانی در نرخ دلار بازار آزاد و ضرب عدد حاصل شده در ضریب مذکور(عدد ۰.۲۳۵) ، به سادگی به ارزش ذاتی سکه می رسیم. مثلا اگر قیمت هر اونس طلا اکنون ۱۳۱۵ دلار باشد و نرخ دلار را هم ۱۱۷۰۰ تومان در نظر بگیریم ارزش ذاتی سکه این گونه محاسبه می شود:
۳۶۱۵۵۹۲ =۰.۲۳۵*۱۱۷۰۰*۱۳۱۵
برای به دست آوردن ارزش ذاتی سکه بر مبنای مظنه طلای بازار تهران نیز ابتدا باید بدانیم در واقع قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار ملاک اصلی است و مقدار و در واقع وزن یک مثقال برابر ۴.۶۰۸ گرم است. از طرفی با دانستن عیار ۲۱.۶ و وزن ۸.۱۳۳ گرمی سکه به ضریب ۲.۲۵۳می رسیم که اگر آن را در مظنه طلای ۱۷ عیار ضرب کنیم به ارزش ذاتی سکه بر مبنای مظنه ۱۷ عیار می رسیم. مثلا اگر مظنه ۱۵۸۵۰۰۰ تومان باشد ، ارزش ذاتی سکه می شود…
۳۵۷۱۰۰۰=۲.۲۵۳*۱۵۸۵۰۰۰
بنابراین الان قیمت سکه در بازار آزاد بر اساس فرمول یک(دلار و اونس جهانی)۶۰۴ هزار تومان حباب دارد و با فرمول دو ۶۴۹ هزار تومان!
عصر ایران ـ علیرضا باغانی
انتهای پیام/