لرستان در آغوش سیل

صافی نیوز / در پی هشدار قرمز هواشناسی، لرستان باری دیگر به آغوش سیل می رود.

به گزارش صافی، استان لرستان سه موج بارشی را در طی دو هفته در اوایل بهار ۱۳۹۸ تجربه کرد،و این در حالی بود که به گفته کارشناسان هواشناسی وقوع چنین رخدادی یک بار در هر صد سال رخ می دهد.

سیل ۹۸ در بخش های مسکن ا،رتباطات، انرژی، کشاورزی ،دامپروری و معیشت کشور خسارت زد به طوری که این سیل حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد ریال را در لرستان خوزستان و گلستان به جا گذاشت.

۱۴۰ رودخانه بر اثر این بارندگی‌ها در کشور طغیان کرد،۲۵ استان از ۳۱ استان کشور دچار خسارت سیل شد و بیش از ۱۰ میلیون نفر نیز تحت تاثیر پیامدهای این حادثه قرار گرفتند.

میانگین بارش های لرستان از ۴ تا ۱۲ فروردین ماه سال ۹۸ معادل ۲۷۵ میلی متر و در برخی از این نقاط استان به صورت نقطه ای مثل ایستگاه کشور بیش از،۴۰۰ میلی متر گزارش شد.و همین مقدار در استان با زیرساخت های ضعیف کافی بود تا سیل بنیاد شهرهایش را برکند.

بیشتر شهرستان های استان لرستان از جمله پلدختر ویسیان ،معمولان ،خرم آباد ،تحت تاثیر سال ۹۸ قرار گرفتند و با وجود رودخانه های کشکان و رودخانه تیره جریان آب در رودخانه ها ۳۸۰ مترمکعب در ثانیه ۵۵۰ متر مکعب در ثانیه افزایش پیدا می کرد.

سیل فروردین ۹۸ خسارت زیادی را به استان لرستان وارد کرد همان سال تخریب ۵۷ پل از بین رفتن ۲۵۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و بزرگراه های لرستان علاوه بر آن حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ۱۵۰ مزرعه پرورش ماهی در این استان دچار خسارت سیل شدند

سیل فروردین ۹۸ در لرستان چنان بود که حتی مدارس هم در امان نبودند آنگونه که رضا زینی وند مدیرکل وقت آموزش و پرورش این استان جمع کل مدارس خسارت دیده لرستان را ۷۱۲ مدرسه اعلام کرد.

زیستگاه های حیات وحش

در سیل سال نود و هشت ،۷۰ چشمه آبشخور طبیعی و در دست ساخت و ۲۵۰ کیلومتر راه ارتباطی در مناطق تحت اداره محیط زیست خسارت دیدند،و همین برای از دست رفتن خاک حاصلخیز لرستان کافی بود

از بین رفتن بسیاری از درخت های ارزشمند زیستگاه بسیاری از حیوانات مانند سنجاب.

به علت فرسایش در لرستان تعادل خاک از شکنندگی برخوردار است ،میانگین شستشوی خاک در کل کشور ۱۶ تن بود اما این مقدار در لرستان ۲۰ تن و همین امر برای این استان کافی است تا زیر پایش خالی و وقوع سیل در آن مداوم باشد.

لرستان یکبار دیگر در آغوش سیل می‌رود…

در حالی که استان لرستان از خسارات سیل ۹۸ و ۱۴۰۱ جان سالم به در نبرده و هنوز برخی از مساکن،خسارت دیدگان و سیل زدگان ساخته نشده،و خاطرات تلخ بهار ۹۸ در ذهن مردم لرستان همچنان زنده و پابرجاست،سازمان هواشناسی روز گذشته از احتمال وقوع سیل در ۷ استان خبر داد که لرستان سکان‌دار انها بود.

و تمام اینها در حالی به سر می‌برد که سهم لرستان با زیرساخت‌های ضعیف در سد سازی تنها نیم درصد است ،مسئولانی که در سال ۹۸ می گفتند که اگر سد معشوره احداث، میشد سیل پلدختر خسارت و ویرانی به بار نمی یابد آیا الان سدهای لرستان تکمیل شده است؟!؟

صدور هشدار قرمز هواشناسی

طبق اعلام سازمان هواشناسی لرستان آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، اختلال در تردد جاده‌ای، خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی و روستایی از مخاطرات سامانه بارشی جدید به این استان است.

طبق این هشدارها اغلب نقاط لرستان به‌ویژه مناطق جنوبی مانند شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و رومشکان در معرض نوسانات جوی برآمده از تغییرات جوی در روز چهارشنبه 23 فروردین قرار می‌گیرد.

استان لرستان به واسطه قرار گیری در کانال بحران چند ساله،همواره یا با خشکسالی و شکسته شدن رودخانه ها و از بین رفتن درختان و چراگاه دام ها روبروست.

باران و سیل یک بلای طبیعی است اما تکرار وقوع این حادثه آن‌هم در استانی که با بلا های طبیعی بسیاری روبروست،و عدم داشتن زیرساخت مستحکم در لرستان، مقابله و مدیریت این موضوع را بیش از پیش به چالش کشیده است.

خانه آرزوها

در پی سیل سال ۱۳۹۸،خانه های به روی آب افتاد، که دستان پدری پینه،و دیدگان مادری برایش اشکبار بود.

سیل ۹۸ سیل بردن آرزوها بود،سیلی که امید از دل پیرمردان و پیرزنان دیار لرستان،و تمام خاطرات کودکی فرزندانشان را،در ثانیه ای پودر کرد.

سیل ،خشکسالی، خانه‌های روی آب، خاطرات بر باد رفته،دستان پینه بسته،تورم،بیکاری،فساد اداری

قلب و روح و جان مردم این دیار را پر درد کرده،کاش می‌شد لرستان را از غم ها پاک کرد.

انتهای پیام/