لزوم بازچرخانی و استفاده مجدد از تولیدات پسماند تهران

صافی - شهردار تهران با تاکید بر لزوم کاهش تولید زباله در شهر تهران گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک درصد بالایی از تولیدات پسماند این شهر را بازگردانی کنیم.

پیروز حناچی در همایش تجلیل از پرسنل خدمات شهری و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن وزارت کشور برگزار شد، گفت: چهلمین سال پیروزی انقلاب را باید گرامی بداریم که با حضور گسترده مردم شیرین‌تر از هر سال برگزار شد.

وی افزود: عدد ۴۰ در فرهنگ ما نشان‌دهنده بلوغ و بالندگی است و امیدواریم در ادامه راه با استفاده از تجارب قبلی راه آینده را بهتر بسازیم.

وی ادامه داد: باید از خانواده حوزه پسماند به واسطه خدماتی که ارائه می‌کنند و نظافت و آراستگی شهر را فراهم می‌کنند، قدردانی کنم. حجم عظیمی از زباله روزانه در شهر تهران تولید می‌شود به شکلی که ۹۰۰۰ تن زباله و ۴۵ هزار تن نخاله ساختمانی هر روز از شهر تهران جمع‌آوری و به بیرون برده می‌شود و حتی تصور حجم زباله‌هایی که توسط کامیون‌ها از شهر تهران به بیرون برده می‌شود نیز بسیار سخت است.

شهردار تهران تاکید کرد: قطعاً نمی‌توانیم بگوییم همه این زباله‌ها را به طور کامل بازیافت می‌کنیم اما تلاش شما عزیزان در مجموعه خدمات شهری موجب می‌شود که حجم بازیافت زباله‌ها افزایش پیدا کند. امروز بسیاری از کشورهای دنیا زباله را طلای کثیف می‌دانند و از آن بیشترین بهره را می‌برند.

وی ادامه داد: در خصوص آب هم در سایر کشورهای دنیا همین اتفاق می‌افتد؛ به شکلی که حدود شش بار از آب استفاده می‌شود و نهایتاً پس از این استفاده‌ها آب از چرخه خارج می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما از ابتدا و از مرحله آموزش فرزندان‌مان باید به این نکات توجه داشته باشیم. متأسفانه ما تصور می‌کنیم مواهب خدادادی لایتنهاهی هستند در حالی که منابع آب محدود هستند و باید هر چه بهتر از آنها استفاده کنیم تا به این ترتیب شکر این نعمت را انجام داده باشیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم کاهش زباله در شهر تهران افزود: باید بازچرخانی و استفاده مجدد از مواد و چند بار استفاده از مواد قابل بهره‌وری در دستور کار ما قرار گیرد و در آینده‌ای نزدیک درصد بالایی از تولیدات پسماند را بازگردانی و دوباره استفاده کنیم.

انتهای پیام/