2:50 1403/02/13

لزوم نقش پررنگ کمیته ژئوتکنیک تشکیل شده در سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها

صافی نیوز/ با توجه به اهمیت و حساسیت مسائل ژئوتکنیکی در طراحی و اجرای ساختمان ها ، کمیته های ژئوتکنیک سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها وظایف خطیری بر عهده دارند.
مسکن

به گزارش صافی، یکی ازکارشناسان طراح سازه گفت: مسائل ژئوتکنیکی محل ساختگاه ساختمان ها یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در طراحی ایمن سازه ها در برابر نیروهای جانبی از جمله زلزله می باشد. حمزه روحی دکترای عمران -سازه ، اثر نیروی زلزله و اثرات ساختگاهی در ضریب بازتاب (B) لحاظ شده است. این ضریب مستقیما بر مسائل اقتصادی ، ایمنی سازه تاثیر دارد. مسائل و مشکلات مربوط به نشست ها، واژگونی و عدم ایمنی سازه ها در صورت عدم توجه به مسائل ژئوتکنیکی وجه جامعه مهندسی و سازمان نظام مهندسی را خدشه دار می کند.

وی افزود:  لازم است در طراحی و اجرای ساختمان ها ، شرکت های آزمایشی  ژئوتکنیک ذی صلاح با تهیه و ارائه گزارشات ژئوتکنیکی دقیقی از محل احداث ساختمان  که در برگیرنده اطلاعات و پیشنهادات لازم برای طراحی ایمن سازها باشد و تمهیدات مقابله با مسائل و مشکلات مورد اشاره در این گزارشات به خوبی پیش بینی شده باشد، مهندسان طراح سازه را  از لحاظ انتخاب و طراحی فونداسیون بهینه و ایمن یاری نمایند.

این کارشناس طراحی سازه با تاکید بر اهمیت گزارشات ژئوتکنیک افزود: کمیته های ژئوتکنیک تشکیل شده در سازمان های نظام مهندسی ساختمان با ایفای نقش پررنگی در کنترل و بازدید از مراحل تهیه گزارشات ژئوتکنیک از محل احداث ساختمان ها با راهنمایی و تذکر کاستی ها ، در نهادینه کردن مباحث مربوط به ژئوتکنیک و کاهش مخاطرات ناشی از آن ، هم جامعه نظام مهندسی ساختمان و هم جامعه هدف استفاده کننده از ساختمان ها را منتفع خواهند ساخت.

وی در ادامه اشاره کرد: متاسفانه کمیته های ژئوتکنیک برخی از سازمان های نظام مهندسی استان ها، هنوز جایگاه خود را نتوانسته اند پیدا کنند و کنترل کنندگان نقشه های برخی از سازمانها اصلا گزارشات ژئوتکنیک را مطالعه نمی کنند و برخی از شرکت های ژئوتکنیک با سوء استفاده از این مسئله ، گزارشات بسیار ناقصی ارائه می کنند  که به هیچ وجه نمی تواند در روند طراحی فونداسیون سازه مورد استفاده طراحان سازه قرار گیرد.

لزوم فعال شدن کمیته های ژئوتکنیک سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها

با توجه به اینکه مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا می باشد، برای اجرای فنی و اصولی مبحث مورد اشاره لازم است  کمیته های ژئوتکنیک  نظارت موثرتری بر شرکت های آزمایشگاهی ژئوتکنیکی معتبر و همچنین شرکت های اجرایی ژئوتکنیکی معتبر با استناد به مسائل فنی مطرح شده در مبحث هفت داشته باشند. اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دستگاه ناظر بر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان این مطالبه جامعه مهندسی و مردم را می تواند پیگیری نموده و خیال طراحان سازه و خریداران بخش مسکن را از لحاظ رعایت مسائل فنی و به روز ژئوتکنیک راحت کند.

انتهای پیام/

حمزه روحی
حمزه روحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}