با تصویب مجلس؛

مأخذ محاسبه مالیات فروش کالا و خدمات تعیین شد

صافی نیوز - نمایندگان مجلس، مأخذ محاسبه مالیات فروش کالا و خدمات را تعیین کردند.

به گزارش صافی نیوز، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی فصل دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مورد مأخذ، نرخ و نحوه محاسبه ماده پنج این لایحه به تصویب رسید.

در ماده ۵ آمده است: مأخذ محاسبه مالیات فروش کالاها و خدمات، در مورد مودیان عضو سامانه مودیان، ارزش فروش مندرج در صورت حساب الکترونیکی است که توسط آنان در سامانه مزبور صادر شده است.

تبصره یک- مأخذ محاسبه مالیات، فروش کالاها و خدمات در مورد مودیانی که عضو سامانه مودیان نیستند و همچنین مودیان متخلف موضوع ماده ۹ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، ارزش روز کالا یا خدمت در زمان تعلق می‌باشد که توسط سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مودیان، استعلام از مراجع ذیصلاح یا تعیین کارشناس یا هیئت کارشناسی مشخص می‌شود. همچنین سازمان می‌تواند برای تعیین ماخذ مشمول مالیات مودیان مزبور از دفاتر، اسناد و مدارک اعم از الکترونیکی یا غیر الکترونیکی آنها استفاده نماید. مودی مکلف است دفاتر، اسناد و مدارک مذکور را در صورت درخواست ماموران مالیاتی، کارشناس یا هیئت کارشناسی به آنان ارائه کند.

تبصره دو- موارد زیر جزو ماخذ محاسبه مالیات نیست:

الف-انواع تخفیفات اعطایی

ب-مالیات موضوع این قانون که قبلا توسط عرضه کننده کالا یا ارائه دهنده خدمت پرداخت شده است.

ج-سایر مالیات های غیرمستقیم و عوارضی که به موجب قوانین موضوعه هنگام عرضه کالا یا ارائه خدمت به آن تعلق گرفته است.

ت-وجوهی که به موجب سایر قوانین وصول می شود و به حساب درآمد عمومی یا به حساب درآمد شهرداری ها واریز می شود.

ث-کمک‌های پرداختی‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به سازمان‌های غیرانتفاعی وابسته به خود طبق قوانین و مقررات موضوعه مشروط به آنچه مالیات متعلقه به عنوان بخشی از آن احتساب نشده باشد.

ج-یارانه پرداختی دولت بابت جبران تمام یا قسمتی از قیمت کالاها و خدمات مشمول قیمت گذاری مشروط به آنکه مالیات فروش به عنوان بخشی از آن احتساب نشده باشد.

نمایندگان در ادامه با الحاق یک بند به ماده ۵ این لایحه با ۱۲۸ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند الحاقی مذکور؛ وجوهی که از ردیف‌های مصوب دستگاه‌های تابعه در قوانین بودجه سنواتی جابجا می‌شود، مشروط بر آنکه بابت خرید یا فروش کالا و خدمات نباشد، درآمد محسوب نمی‌شود.

انتهای خبر/