ماجرای اخراج چند صد هزار کارمند دولتی

صافی - حاجی‌دلیگانی معتقد است: مرحله اول کوچک‌سازی دولت این است که از بزرگ‌سازی آن جلوگیری شود، از این‌رو دولت به جای آنکه روی به تعدیل و یا فسخ قرارداد کارمندان دولتی بیاورد باید تناسب‌سازی را به بهترین شکل عملیاتی کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اینکه بودجه ۹۸ پیش‌بینی اخراج ۱۰ درصد کارمندان دولت چگونه است، به رویداد۲۴ گفته در قانون برنامه ششم توسعه آمده که دولت باید به سمت کوچک‌سازی برود، اما در حال حاضر راه آن اخراج نیرو‌ها نیست.

مرحله اول چابک‌سازی، جلوگیری از بزرگ شدن دولت است نه اخراج کارکنان

او گفته دولت در وهله اول به جای اینکه تعدیل نیرو -که ما با آن مخالفیم- باید نیرو‌های خود را سازماندهی کند و از ایجاد ساختار‌های جدید جلوگیری کند. دولت در بخش‌هایی با نیرو‌های مازاد روبروست و در قسمت‌های دیگر با کمبود نیرو مواجه است پس لازم است که روی به تناسب‌سازی در تمام بخش‌های خود بیاورد؛ بطور مثال ما در بخش‌هایی از آموزش و پرورش استان تهران شاهد مازاد نیرو هستیم، ولی در در منطقه‌ای دیگر از همین استان با هزاران نفر کسری نیرو مواجهیم پس نباید روی به تعدیل نیرو آورد بلکه باید افراد مازاد یک منطقه را به منطقه‌ای که با مشکل نیروی انسانی مواجه است منتقل کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: مرحله اول کوچک‌سازی دولت این است که از بزرگ‌سازی آن جلوگیری شود، از این‌رو دولت به جای آنکه روی به تعدیل یا فسخ قرارداد چند صد هزار کارمند دولتی بیاورد، باید تناسب‌سازی را به بهترین شکل عملیاتی کند. مشکل عمده دولت، عدم تناسب‌سازی نیرو‌های انسانی است.

حاجی دلیگانی می‌گوید: دولت در یک بخش با کمبود نیرو مواجه است و برای رفع این کمبود، نیرو‌هایی را به استخدام خود درمی‌آورد که این کار کاملاً اشتباه است و منجر به بزرگ شدن دولت می‌شود. وقتی ما کلی نیروی بیکار در دولت داریم، چرا باید دوباره افرادی استخدام شوند؟

احتمال دارد کلیات بودجه ۹۸ در صحن رد شود

نماینده شاهین‌شهر در پاسخ به اینکه قسمت اعظم بودجه ۹۸ به بخش جاری تخصیص یافته، اما باز هم دولت بنای اخراج کارمندان را دارد، گفته: به نظر من با این بودجه‌ریزی، کشور به بن‌بست خواهد رسید مگر اینکه اراده‌ای بوجود آید و جلوی زیاده‌خواهی‌ها و حقوق‌های نجومی گرفته شود. اینکه هر وزارتخانه، نهاد یا سازمانی تلاش کند که بودجه خود را بالا ببرد راه چاره نیست، زیرا بودجه‌ریزی از اساس مشکل دارد و احتمال دارد شرایط بدتر از این هم شود.

اخراج نیرو‌های دولت باعث نارضایتی عمومی می‌شود

بودجه سال ۹۸ به گونه‌ای است که شاید به مانند سال گذشته کلیات آن در صحن مجلس رد شود و بدون شک اخراج برخی نیرو‌های دولتی هم نارضایتی‌هایی را در جامعه به وجود خواهد آورد.

فشار اجتماعی بر دولت تحمیل می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اینکه اخراج احتمالی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کارمند دولت در این شرابط می‌تواند باعث گسترده شدن اعتراضات شود، گفته: شخصاً فکر می‌کنم که تعدیل نیرو در دولت عملیاتی نخواهد شد، زیرا برنامه‌ریزی درستی در این رابطه نشده است. این تصمیم هم مثل حذف یارانه افراد پردرآمد است که به اجرا نرسید. اگر دولت با این وضعیت روی به چنین کاری بیاورد در تصمیم خود می‌ماند، زیرا در این راستا، هم فشار‌ها و اعتراضات اجتماعی به دولت تحمیل خواهد شد و هم، چون منطقی پشت این کار نیست خروجی لازم از آن به دست نمی‌آید.